Nieuwe aanwinst

Ik weet zelf niet zeker wat ik er van moet denken, dat komt wel als ik het met de post binnenkrijg. Ik heb een bod gedaan op dit horloge om de curiositeitswaarde. De verkoper had als omschrijving:

Hele bijzonder wordtimer Mondiale. Muller en van Dongen desgin. Zeer zeldzaam. Nederlands produkt. Nieuw ongedragen met zwarte lederen band. Absolut trendy-desgin uurwerk.

Het is quartz en ik hoop dat er een gebruiksaanwijzing bij zit.
Vraagprijs was 199 euro, ik heb 50 geboden en mocht 'm daarvoor (+5,50 verzendkosten) hebben. Ben benieuwd hoe die in het echt is, in iedergeval een aanwinst voor m’n curiosa-horloge-verzameling :wink:

Henrik, Ik zag hem ook. Maar omdat het een quartz is en ik redelijk streng naar mezelf ben en daarom voor alleen mechanisch ga, heb ik deze overgeslagen (jouw geluk wellicht :wink: ). In ieder geval is ie apart, dus veel plezier ervan!

Niels

naar het plaatje kijkend schieten me spontaan wat vragen te binnen:
-hoe lees je de tijd af (staat 'ie nu op 6.30u???)
-draaien zowel de uren/minuten schijven als het wijzertje??
-hoe zet je het op tijd (zie geen kroontje???)

In ieder geval gefeliciteerd met deze heel bijzondere aanwinst!

Paul

Ik moet eerlijk zeggen Paul dat ik op geen van die bragen een antwoord heb. Ik hoop 'm begin van de komende week te hebben en zal het dan hopelijk unnen uitlegen.
Van mijn Angular Momentum Astrolabium weet ik nog steeds niet exact hoe die werk :smiley:

als je snel bent kun je deze Edox Geoscope nog op de duitse ebay bemachtigen, een mechanisch wereld-tijden horloge; ook bijzonder curieus, maar helaas ook wat duurder:

:smiley:
Paul

Dank je voor de tip Paul! Ik was al bang dat die veiling verlopen zou zijn, maar ik heb gelukkig nog 3 uur de tijd om te overwegen of ik daar 1600 tot 1800 euro voor wil betalen. Ik zal het even aan mijn vrouw vragen, misschien straks weer een “Nieuwe aanwinst” topic van mij!

Sterkte Henrik, we wachten in spanning af… :smiley:

Het mag niet van mijn vrouw :frowning:

De werking is eigenlijk heel simpel. De rode streep die op de “6” positie loopt geeft de tijd in je eigen tijdzone aan. De binnenste schijf voor de minuten , de middelste schijf voor de uren. Op de foto is het dus 10:41. De tijden in de andere tijzones zijn ook goed af te lezen omdat de tijd bij die zone staat. Of het dag of nacht is in zo’n zone hangt af van de positie op de buitenste ring tov je eigen zone. Die buitenste ring is overigens niet draaibaar. De witte streep geeft op de ouderwetse manier de minuten aan maar is eigenlijk overbodig.
Het horloge is in 3 kleuren gemaakt, wit, zwart (deze) en bruinig ergens begin jaren 80. De kast is van messing, de kroon zit achter de nuitenrand verstopt. Het zou tot 3 ATM water resistant zijn.