Nieuwe aanwinst

Deze Enicar sport. Helaas is de lume uit de wijzers en deels van de ‘3’ gevallen. Hoe oud zou het zijn? Jaren 40/50? In ieder geval nog geen ‘saturnus logo’ op dit klokje. Het deksel zat erg vast maar uiteindelijk is het me gelukt het horloge te openen, en het uurwerk zit er nog redelijk goed uit lijkt me.

Loopt behoorlijk voor, maar het heeft jaren lang stilgelegen dus ik hoop dat het nog wat verbetert.

In de binnenzijde van het deksel staan wat cijfertjes gekerfd, iets wat ik vaker heb gezien op plaatjes hier. Ik neem aan dat horlogemakers dit gedaan hebben maar wat houdt het eigenlijk in? (bijvoorbeeld ‘1269+65’ of ‘2125+50h’)

Gr, HJR

telefoon-foto’s:

Erg mooie vroege Enicar :slight_smile:
Gezien het lange niet lopen zou een onderhoudsbeurtje ook een goed idee zijn?

Heel mooi klokkje. (tu)
Ziet er voor zijn leeftijd zeer goed uit.
Enicar heeft ook een paar 25j handopwinduurwerken gemaakt, deze horloges zijn soms voor een prikje te koop.

Bedankt. Beurtje zou inderdaad op zijn plaats zijn maar denk dat ik op het moment die kosten nog niet voor dit horloge over heb, hoewel ik hem wel mooi vind :slight_smile:

Iemand nog een idee over de betekenis van de nummertjes?

gr, HJR

Mooi nieuw aanwinst!

De nummertjes heb ik inderdaad hier ook al vaker voorbij zien komen, ben ook benieuwd wat voor betekenis die hebben

De ingegraveerde tekstjes hebben volgens mij te maken met de servicebeurt(en) die het horloge gehad heeft. Bij sommige klokjes zie je wel een of meer handgegraveerde tekstjes bestaande uit een paar letters (initialen?) en dan duidelijke een datum of een maand + jaar aanduiding. Soms ook een niet direct herleidbare ‘code’. Ik kan mij zo voorstellen dat sommige horlogemakers er een eigen codering of datumnotatie op nahielden. Het zou leuk zijn als een van de lezers op dit forum met meer kennis over dit fenomeen van het signeren van de servicebeurten daar wat over zou willen vertellen.

Ik heb zo eens een titanium Dugena horloge gekocht, waar ik later de verkoop- maand en jaaraanduiding achterop tussen kast en lugs gekrast zag.

Bijna niet te zien, dus voor mij niet storend, wel leuk eigenlijk.

Het zal zeker met data te maken hebben, ik denk dat het cijfer achter de + het jaartal aangeeft (iedere 5 jaar een beurt, en in '53 ook), maar dit is enkel een vermoeden. Verder is van het eerste getal is niet altijd een datum te maken.

Dit staat er:

870 + 60V
1604 + 535
2047 + 500pwos
141 + 55h
2125 + 50h
1269 + 65

Gr, HJR