Nieuwe aanwinst...

Deze stond al lang op mijn verlanglijstje, maar ofschoon ze redelijk vaak worden aangeboden, zijn ze vaak niet compleet.

Het is een Omega 53 Fat Arrow (links), hier naast zij voorganger de Omega 30mm geleverd aan de RAF tijdens de 2e Wereld Oorlog.
Dit model wordt ook getoond in het Omega Museum en was tot voor kort ook te zien op de (oude) Omega website.

Het is eigenlijk een re-dial. Het oorspronkelijke horloge was voorzien van radium, maar toen eind 50-tiger jaren duidelijk bleek dat dit een vrij gevaarlijk goedje was, zijn de meeste voorzien van een tritium lichtgevend materiaal. Deze operatie is uitgevoerd door het ministerie van defensie. Deze redials zijn gemakkelijk te herkennen aan het tritium symbool onder het Omega logo, de “dikke” pijlpunt, en het ontbreken van “swiss made tussen de 7 end 5.
Dit horloge is door Omega gemaakt naar de specificaties van de Royal Air Force. Er zijn volgens de Omega archieven slechts 5900 van gemaakt, en alleen in 1953 uitgegeven. Dit is een kopie van de order bevestiging aan Goldsmiths & Silversmiths, de toenmalige vertegenwoordiging van Omega in London.

Speciaal aan dit horloge is de afscherming tegen magnetisme. De wijzerplaat vormt tezamen met een ring om het uurwerk en een stofkap een anti-magnetische kooi. Het materiaal is mu-metaal. Deze constructie is later toegepast op de eerste Railmasters, die in essentie een civiele versie waren van dit horloge.

Oorspronkelijk zat ook een stukje papier, gedrenkt in een soort olie (VPI ?), tussen de afscherming en het deksel om vocht op te nemen en roesten tegen te gaan.

Niet goed te zien, maar een afdichting van lood word gebruikt om het deksel met de kast af te sluiten. Het deksel heeft aan de binnenkant de referentie 2777-1 SC.

Vaak ontbreekt het anti-magnetische stofkapje, en nog vaker het veertje in het achter deksel om dit plaatje te fixeren.

Het uurwerk is het onvolprezen 283 of 30 SC T3 (oude naam) caliber. Ofschoon niet uitgerust als met een regulatie schroefje werden de horloges wel als chronometer afgeregeld.

Nog een vraag. Het lichtgevend materiaal in de wijzers is nog origineel eind 50-tiger jaren. Dit begint langzaam te verbrokkelen bij het begin van de beide wijzers. De uur wijzer heeft al een stukje verloren wat nu tussen de 11 en de 12 rond zwerft. Ik draag al mijn vintage horloges. Bestaat er een “truck” om het materiaal te fixeren, of moeten de wijzers opnieuw van “gelumed” worden.

Tammo

Heel erg mooie aanwinst! Ik heb ook een paar vintage militaire horloges maar geen zo fraai als deze!

Hallo Tammo,

Een mooi stuk geschiedenis en een apart verzamelgebied in de horlogerie.

Wat betreft de lichtgevende pasta, weet ik niet hoe men dit kan fixeren om het origineel te houden. Men zou er een lijmlaag kunnen over doen, maar ik heb hier geen ondervinding mee.
Dit zal nog verder verbrokkelen zeker bij het dragen.
Men kan die pasta vernieuwen door gele lichtgevende pasta ipv. groen. Geeft een ouder effect en is niet zo hevig van kleur.

mvg,
Freddy

Hallo Tammo,

Zeer interessant horloge, en een gedegen uitleg heb je erbij, heel duidelijk… Een dergelijk horloge in deze staat kom je maar weinig tegen.

Wat de lume betreft: Ik zou het horloge zo origineel mogelijk houden, dus zonder kunstgrepen om de lichtgevendheid te conserveren of te vernieuwen.

gr,
Hans Mennink

Heel mooi horloge Tammo (tu)
Net zoals je zelf al aangeeft zijn de originele details voor zo’n exemplaar belangrijk, en met de achtergrondinfo die je erbij verzameld hebt, is dit weer een heel mooie aanwinst voor je verzameling, gefeliciteerd!

Die anti-magnetische afscherming (weekijzer?) is in een van de nieuwe Sinn modellen ook weer toegepast, grappig om te zien hoe geschiedenis zich herhaalt!

Om heel eerlijk te zijn zou ik ook niks doen aan de lichtgevende pasta in de wijzers, het kleurverschil zou mij denk ik meer storen als een beetje ontbrekend materiaal.
Als je ervoor kiest om er toch wat aan te doen: Het schijnt wel mogelijk te zijn om die pasta “kunstmatig te verouderen”, zodat de kleur meer overeenkomt met dat op de wijzerplaat; ik heb geen idee hoe ze dat doen, maar sommige van de “fantasie” wijzerplaten van horloges op Ebay hebben het, en Causemann (de wijzerplaatrestaurateur) biedt dit dacht ik ook aan.

Bedankt voor de mooie foto’s en interessante info!
Groet,
Paul

Fraaie aanwinst Tammo! En ook zeer fraaie foto’s en een bijpassend verhaal.
Veel (draag)plezier!

Mooie klok. Je ziet ze toch nog best veel op Ebay, maar de -technische- staat is dan natuurlijk niet duidelijk. Ze hebben toch vaak de opschrift WWW (World War Watch?) op de achterkant? Veel horlogemerken leverden horloges aan het leger tijdens WWII, sommige zelfs aan beide kanten. Veel draagplezier.

Een Omega uit WWII is redelijk uniek, voor zover ik weet.
Zou er niet teveel aan doen, gewoon origineel laten.
Zowel, kun je de pasta op kleur laten maken, 2 mensen in de (helaas) US hebben zich daar op toegelegd.

Mooie nieuwe aanwinst, veel plezier ervan !