Nieuwe aanwinst !

Al jaren wil graag ik een Omega hebben…
Iedere keer op Schiphol , even kijken , speciaal naar de vermaarde "“Moon-Watch”"
uitvoering…
Die gaat voorlopig nog boven mijn begroting .
Maar , die komt nog wel een keertje !
Daarom ben erg blij met mijn eerste , echte Omega .
Omdat mijn voorkeur toch wel uitgaat naar ““Vintage”” , ( ben ik zelf ook al nl.) , heeft mijn hebzucht weer
eens een keertje de boventoon gevoerd tijdens het speuren op Ebay .
De verkoper zit in Stuttgart , heeft 100 % positieve waarderingspunten , voor een totaal van 661 .
Dus , dat dorst ik wel aan…
De foto’s zijn ““geleend”” van zijn aanbieding op Ebay .
Hieronder de tekst zo als hij werd geadverteerd , ik heb voor de familie een beetje vertaald :

OMEGA - HAU aus Taschenuhr - Rarität

Aus der Sammlungsauflösung meines Kollegen und Nachbarn -
männlich-markante Armbahnduhren.
Sehr schöne gepflegte Omega-Taschenuhr die mit Bandanschlägen
versehen wurde und nun eine Armbanduhr ist. Zifferblatt somit um
90° gedreht bei normaler Trageweise.
Diese Uhr wurde erst kürzlich von einem namhaften Stuttgarter J
uwelier überholt.
Material Gehäuse: Stahl poliert
Durchmesser Gehäuse: ca 49 mm
Gewicht: 46 gr
Zustand Gehäuse: gut - dem Alter entsprechend
Zustand Glas: fehlerfrei
Werk: Uhr läuft einwandfrei
Bandanschlag: 19 mm
Band: Leder, cognacfarben, nicht original

OMEGA

Heren Armband Horloge , voormalig Zakhorloge
Kast : staal
Wijzerplaat : lichte ouderdomsverschijnselen
Gewicht : 46 gram
Diameter : 49 mm.
Kast : aanvaardbaar ( ouderdom )
Glas : zonder krassen
Werk : loopt goed
Bandbreedte :19 mm.
Band : leer , niet origineel
Opwindknop : waarschijnlijk niet origineel

En nu een paar plaatjes :

Mooi he ?

Allemaal een prettige avond !
Peter Peters

LeenV , lees aub even je PB’s !

leuke aanwinst…

Ja, zeker apart. Even een tip, als je de urls van je foto tussen zet zien we het plaatje meteen.

Mooi ding man !

Diameter van 49 mm ! ::o

Je draagt hem zeker om je enkels :wink:

Hallo Peter,

Das nog eens een leuke aanwinst. Een typisch horloge dat als “overgangs model” tussen de zakhorloges en de polshorloges zit en als ik mij niet vergis van rond de vijftiger jaren is. Corrigeer mij als ik het faut heb.

Veel draag plezier!!!

O.K.Henrik ,
ik heb geweten hoe 't moest…
Ik was 't een beetje kwijt…
Ik probeer het bij de volgende posting goed te doen !

Joop ,
wat ik uit de literatuur heb , is dat die eerste ,van zakhorloges tot polshorloges getransformeerde klokken plaats vonden aan het westelijk Front , in WO I .
De officieren hadden ““in den beginne”” zakhorloge’s bij zich .
Bij een aanval hoorden zij het aanvals-sein te geven , staande op de rand van de loopgraaf , in de ene hand het zakhorloge , wachtend op het juiste tijdstip , in de andere hand de officiersrevolver , een fluitje in de mond en meestal nog een ““stick”” onder de arm geklemd .
Om ten minste een hand vrij te hebben voor weer andere zaken , hebben knutselaars aan de zakhorloge’s voor de eerste keer band-beugels gemaakt en , ziedaar , het polshorloge was geboren !
( Ik weet niet of dit verhaal van mij historisch correct is .
Wanneer er Forum-leden zijn die ““bewijzen”” , voorbeelden hebben , van polshorloges van voor 1914 , dan zie ik gaarne enkele voorbeelden !
In de familie-kring heb ik dit nl. al enkele malen zo uitgelegd…
En op deze manier ontstaan dus ““sagen en legendes””. )
En dit Omega klokje is zeker niet uit die jaren… Helaas !
Veel te mooi chroom …
Vriendelijke groet ,
Peter Peters

Hallo Peter,

Wat je geschreven hebt, wist ik absoluut niet. Ik vind het leuk om dit te “horen” dat de eerste polshorloges dus al veel eerder zijn ontstaan, als dat ik altijd gedacht heb. Ik hoop dat er meer forumleden hierover iets weten en het op deze site willen zetten. Ik vind het een reuze interessant onderwerp!! Laat “horen” wat jullie weten.

Apart die wijzerplaat. Lijkt me wel lastig aflezen. Lijkt me dat je jezelf snel vergist (kwart over 9 is eigenlijk 6 uur ect.)

Ziet er wel erg mooi uit. Ik snap alleen die deksel achterop niet, hoor je dan niet het uurwerk te zien wanneer je die openklapt of zit er nog een extra deksel tussen?

Voor de “moon watch” zou ik zeker doorsparen. Heb de mijne sinds zaterdag en in het echt is die stukken mooier dan op de foto’s op het internet of achter glas in de vitrine

Mooi horloge, een verzamelstuk.

Hier een link over het eerste polshorloge. http://www.dirkoskam.nl/tijden_veranderen.html

Hallo RobertB!
Ja , dat met die wijzerplaats is dus een direct gevolg van 't feit dat men een zakhorloge ombouwde tot polshorloge .
Die hangen immers aan een ketting , aan de beugel , bij de kroon .
Neem je hem in je hand , dan staat de wijzerplaat goed voor jouw optiek .
Omdat de opwindkroon bij de 12 zit , is het niet mogelijk , denk ik , om de wijzwerplaat te draaien.
Het aflezen is inderdaad lastig , maar ik ben niet van plan hem te gaan dragen.
Onder die achterdeksel zit nog een deksel , stofdeksel , daaronder wordt het uurwerk zichbaar .
Laat eens wat weten over jouw ““Moonwatch”” !
Plaatjes …
En , wanneer je er niet mee te koop wilt lopen , op het Forum , laat mij dan svp via een PB weten waar je hem hebt gekocht , wat je aanschafprijs is geweest.
Met vriendelijke groet ,
Peter Peters

Voor zover na te gaan was Girard-Perregaux de eerste firma die polshorloges maakte voor officieren van de Duitse Marine in 1880.
Omega was een andere firma die al vroeg met polshorloges op de markt kwam.
Die werden al gebruikt in de Boeren oorlog in Zuid -Afrika (1899-1902)
Na de eerste Wereldoorlog bleven veel officieren hun polshorloges gewoon dragen, dat was wel bizonder omdat mannen in die tijd liever een zakvesthorloge met bijbehorende zware ketting droegen.
dat was een echt status symbool.
langzamerhand werden de zakvesthorloges verdrongen door de meer praktische polshorloges,die kwalitatief ook steeds beter werden. de firma Aegler maakte goede kleine calibers die zowel door Rolex en Gruen werden gebruikt in hun polshorloges. rond 1930 lag de verhouding pols - zakvest horloge 50-50
na de 2 de wereldoorlog was het zakvest horloge zo goed als uitgestorven en werden er hoofdzakelijk alleen nog polshorloges gefabriceerd

Andre ,
bedankt voor je informatie …
Nu moet ik mijn mooie ““story”” voor het thuisfront gaan herzien…
Maar ja , de waarheid gebied dit , zullen we maar zeggen .
Toch bedankt !
Vriendelijke groet ,
Peter Peters

De officieren uit de eerste wereldoorlog hebben er wel voor gezorgd dat het polshorloge snel populair werd tussen 1920 en 1930.
voor de eerste wereldoorlog waren er wel polshorloges maar die werden toch beschouwd als niet mannelijk en van mindere kwaliteit.
een echte man droeg een knots van een zakvesthorloge met daaraan een ketting dik genoeg om een schip aan vast te leggen :slight_smile:
maar toen behalve officieren ook veel vliegeniers en automobilisten polshorloges gingen dragen veranderde de smaak van het publiek hierdoor ook.

Eindelijk een plaatje kunnen vinden van het eerste polshorloges uit 1880.
gouden Girard Perregauxs met gouden schakelbanden, persoonlijk besteld door de Duitse Kaiser Wilhelm bij Constantin Girard Perregaux in La Chaux de Fonds.
Deze waren bedoeld voor officieren bij de Keizerlijke Marine.
er was ook nog een uitvoering met een leren horlogeband
Totale oplage: 2000 stuks