Moi, net zoals “iedereen” hier, eigenlijk altijd op zoek naar het volgende horloge. Voor je zelf onderbouwt met de daarbij behorende steekhoudende
argumenten.
Voor dit horloge waren dat o.a. ;
Zilveren wijzerplaat, sportydress, geen cijfers op de wijzerplaat, automaat, vintage/retro/klassieke look, max. 40mm, enz.
Mogelijke kandidaten werden de afgelopen maanden geselecteerd. O.a. , een Hamilton Jazzmaster, een Certina powermatic 80 [helaas wel met cijfers], Certina DS-First, Tissot pr516 Heritage, Tissot Visodate.
Maar er, na het één en ander in het echie te hebben gezien en gevoeld, was bij geen van de genoemde modellen een klik. Nog niet dat van “YES”.
En dan ineens “plop” daar is die. “Damm”, merk wordt helemaal niet in Nederland gevoerd. Maar ja, hij zat nu wel in het koppie te knagen.
Eerst maar eens bellen met de groep die dit merk internationaal voert. Een ongeïnteresseerde medewerkster, die van niks weet en van nergens komt, was helaas m’n deel.
Hoofdkantoor in Zwitserland aangeschreven. En die gaven keurig aan, naast de bla bla hoe blij men wel niet was met m’n mail, een officiële dealer in Zwitserland of Duitsland te selecteren.
Na wat offertes te hebben ontvangen de knoop doorgehakt. Op het Net was van dit horloge niet heel veel te vinden. Wel een beetje over wat broertjes en zusjes én z’n voorgangers vanaf ca. 1960. Dus een beetje een “blinde koop” was het wel.
Het horloge;
Mido Commander II silverdial chronometer M014.431.11.031.00
Kast met 40mm diameter, staal, driedelig gematteerd, lunette gepolijst, lug to lug 47mm. Het lugless design is iets waar je van moet houden of niet. Ik vind het in ieder geval mooi en doet me denken aan de Oris TT1 duikers waar ik er een paar van had in het verleden.
De stalen band volledig gematteerd en lekker soepel. Mooie en vrij dikke vlindersluiting.
De wijzerplaat heeft een prachtige sunburst optiek. In combinatie met de band geeft het een All Steel uiterlijk
Wijzers zijn erg strak en prachtig uitgevoerd evenals de 5-min. markers.
Lume is blauw en daar is de kous mee af.
En dan het saffier. Wauw. Dik en met een prachtige facet geslepen rand en een ietsiepietsie bolling.
De kroon is gesigneerd en vrij klein. Tijd voor een winder. 
Foto’s

Bedankt voor het kijken,
Elf.