Nieuwe Aanwinst................

Onlangs heb ik deze chronograaf aan mijn verzameling toegevoegd. Ze (?) heeft een klassiek vormgegeven kast en een qua techniek interessant uurwerk. Het betreft een heruitgave uit begin jaren '90 van de Index-Mobile van Dubey & Schaldenbrand.

Als liefhebber van dit merk stond deze hoog op mijn wish-list. Er worden regelmatig van deze re-issue’s aangeboden, maar deze heeft net dat beetje extra. Deze is nl. in staal terwijl je ze meestal in plaque ziet én heeft een zichtbodem die het gegraveerde en rosévergulde Landeron 248 uurwerk laat zien. In deze uitvoering zijn er maar 50 van gemaakt. Ben er dan ook super blij mee.:slight_smile:

De index-Mobile werd in 1946 bedacht door George Dubey, professor aan de horlogemakersschool in La Chaux-de-Fonds. Hij ontwikkelde deze “poor-man’s” rattrapante met als kenmerk de veer zichtbaar onder het glas.
Volgens de overlevering was er in die jaren behoefte aan chronografen en vooral ook die waarmee je makkelijk een tussentijd kon meten. Bestaande zgn. split-second chronografen konden maar door een paar bedrijven gemaakt worden en waren dan ook kostbaar. George Dubey bedacht een simpel maar ingenieus systeem dat prima voldeed maar minder duur te produceren was. Zijn vinding werd wereldwijd gepatenteerd. Toen hij horlogemaker René Schaldenbrand ontmoette begon hij het bedrijf met de nu bekende naam. Sindsdien zijn er zoals bij zoveel horlogemerkendiverse eigenaren geweest. Sinds een jaar of 10 zwaait mevrouw C. Robert de scepter. Zij was 35 jaar werkzaam in de branche en kreeg de kans het bedrijf over te nemen. Dubey & Schaldenbrand maakt nu ongeveer 5000 horloges per jaar die volgens eigen zeggen 100% zwitsers zijn en dus ruim boven de 60 % norm vallen om het opschrift Swiss Made te mogen dragen.

HOE WERKT HET:
De twee boven elkaar liggende secondenwijzers worden gestart met de knop bij 2-uur. De knop bij 4-uur stopt en reset de wijzer.

• twee wijzers boven elkaar

Door de extra knop in de kroon ingedrukt te houden blijft de bovenste secondenwijzer staan, je kunt dan een tussentijd noteren. De onderste wijzer loopt gewoon door. Als je nu de knop weer los laat schiet de bovenste wijzer dmv. de veer weer terug naar de eerste.

• de wijzer schiet dmv. de veer weer terug

• de knoppen

Enig nadeel is dat je alleen tussentijden kleiner dan 58 seconden kunt meten, anders heeft de ene wijzer de andere al weer ingehaald. :smiley:
Op de wijzerplaat zie je op de subdial bij 9-uur de normale secondenwijzer en de 30-minutenteller van de chronograaf bij 3-uur.

Rest nog het wrist-shot…

Groet Arno.

• detailfoto’s “geleend” van Pandani.

Wat een onwijs gaaf horloge Arno!
Ik had dat met die veer al eens gezien maar nooit helemaal begrepen waar het voor was, weer wat geleerd. Maar ik denk dat je toch wel meer dan een tussentijd van minuut kunt meten of is de veer na een minuut helemaal strak “opgewonden”?

Lieve hemel, wát een prachtig horloge!! ::o Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent!! (tu)

Prachtige luxe uitvoering van deze D&S Index-Mobile (tu) (tu)
eigenlijk nog mooier en interessanter dan een ““echte”” split second chrono.

groet André

Da’s letterlijk en figuurlijk een “juweeltje” van een horloge !
Zéér mooi !!!

Prachtig horloge, gefeliciteerd. En weer wat geleerd. Leuk dat je zo uitgebreid uitlegt hoe het mechanisme werkt.
Uurwerk ziet er ook prachtig uit.

Groeten, Tom V.

Praaaaaaaaaaaachtig horloge Arno en zeker in deze uitvoering.
Een echt verzamelstuk.

oef…ook een supermooie klok. Wat een kleuren.

Oeioeioei… Wat is deze mooi. Fraai stuk techniek van een zeer ondergewaardeerd merk.

Heel veel draagplezier.

Enorm mooi horloge, prachtig met die zichtbodem. Koesteren en nooit meer weg doen dit is een klassieker in de dop.

Echt een geweldig mooie klok! Wat een mooie heruitgaven, dat moeten ze bij meer bi-compax horloges van die tijd doen! Deze is echt geweldig met die zichtbare veer.

prachtig in alle toonaarden een juweel veel luisterplezier kan mij coorstellen dat jij hier enorm blij mee bent groet

Een werkelijk prachtige nieuwe aanwinst, het uurwerk is ook zo mooi afgewerkt. Super! Van harte en veel plezier hiermee!

Mooi horloge met een prachtige Vintage uitstraling

In één woord: Prachtig!

Heel mooie chrono, met heel interessante komplikatie; geweldig mooi handgegraveerd uurwerk, Super (tu) (tu)

Heel veel plezier ermee!

Groet,
Paul

Heel , heel erg mooi !!!
Gefeliciteerd !
Peter Peters

Kijk, dat vind ik nu mooi. Super aanwinst !

ERRRUUUGG MOOI!!!(tu)

Ik kan alleen een ding zeggen en dat is: WAUW!!!

inderdaad, hij houdt er dan mee op…de twee wijzers zouden met elkaar botsen.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Groet Arno.