En dit keer is het geen duiker, maar wel een Japanner
Binnen een week arriveerde dit fraaie doosje vanuit Singapore.
Het is een Citizen EcoDrive uit de Promaster Air serie, ook wel bekend onder de naam “Nighthawk”
Ik was al een tijdje op zoek naar een horloge met tweede tijdsaanduiding, toen vorige week mijn ook viel op een veiling op ebay die nog maar 30 minuten te gaan had. Gokje gewaagd, bod gedaan … afwachten …nog ff wachten … YES !!! Woensdag verstuurd vanuit Singapore per normale post, en gisteravond stond de postbode al voor de deur met een “gift”
Stalen kast met een doorsnede van 42mm zonder kronen en een dikte van 13mm. De band is van rubber en heeft een vouwsluiting.
En natuurlijk … waterdicht tot op 200 meter diepte
Door middel van de kroon op de 8-uur positie kan de rekenliniaal worden verdraaid … en dat werkt verdraaid handig, niet te los, niet te vast, precies goed. Nu weet ik eindelijk hoeveel liter er in een gallon past
In tegenstelling tot de Amerikaanse versie (die de tekst Nighthawk op de wijzerplaat heeft staan) heeft deze Europeesche versie een zeer fraai bewerkt achterdeksel, een kunststukje op zich.
EcoDrive staat voor een quarts uurwerk dat van energie wordt voorzien door een batterij. Deze batterij hoeft niet vervangen te worden, maar wordt opgeladen door middel van lichtcellen in/achter/op de wijzerplaat. Dit kan zowel daglicht als kunstlicht zijn. Volledig geladen heeft het horloge een gangreserve van ongeveer 180 dagen.
Heel mooi ruud, je bent me eco-technisch net iets voor, al heb ik dan een iets ander type besteld…
Ik hoop trouwens dat mijn eco-drive-verjaardags-kado het nog red om morgen hier te zijn, maar wens jou uiteraard superveel draagplezier!