Nieuwe Aanwinst!

Ik ging vandaag (ik ga wel vaker) naar dezelfde markt waar Ruud laatst scoorde (lees http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,4154,4154#msg-4154). Aan het begin stond een man die wel vaker vintage horloges bij zich heeft en mijn oog viel op een oude Citizen.

De man vroeg er een redelijk bedrag voor maar ik dacht, ik heb er al zo veel en laat ik het nou maar niet doen enz enz. Dus ik de markt op, wat vis en kaas gekocht maar gedurende mijn wandeling (ruim een uur) liet het horloge mij niet los. Waarschijnlijk een bekend verhaal voor velen.

Dus toen ik op de weg terug weer langs de man kwam heb ik het horloge omgedaan. De stalen band stond precies naar mijn pols. Dat moest een voorteken zijn (een excuus heb je nodig he?) dus met nog 5 euro afdingen gekocht.

Het is een Citizen Custom V2 met5 een 23 steens automatisch uurwerk met de dag op de 9 en de datum op de drie met een loupe in het glaasje boven de datum. Op de plaat onder de 6 links van de index staat japan 6- en rechts van de index 720986 KA

Ik kan er verder niet veel over vinden. De andere V2’s die ik tegenkom zien er nogal anders uit. Ze hebben ook niet allemaal de omschrijving Custom, maar ik ga er ook van uit dat Custom niet de betekenis heeft die je zou verwachten?

Ik hoop dat jullie me nog wat wijzer kunnen maken over de leeftijd e.a.

Maar hier dus op weer eens een legendarisch slecht foto:

Leuke nieuwe aanwinst, henrik.

Voor zover ik weet gebruikt citizen dezelfde opbouw van het serienummer als Seiko: Het eerste cijfer van het serienummer staat voor het laatste cijfer van het jaartal en het tweede cijfer staat voor de maand. Serie nummer staat op de achterzijde.

Daarmee duikt meteen een klein probleem op: Als het serienummer begint met 72, zou het horloge dus zijn van Februari 19?7 , dat kan dus 57,67,77,87, of 97 zijn. Deze nieuwe aanwinst lijkt me toch wel jaren 70, toch ? Gezien de kastvorm…

Bij Seiko is het dan weer redelijk eenvoudig. De meeste uurwerken zijn maximaal 10 jaar in productie, wanneer je dan kijkt naar het uitkomen van het uurwerk, valt het allemaal op zijn plaats. In een enkel geval is dat niet zo (bijv de Seiko duikers 6309) dan moet je via andere details erachter zien te komen.

De nummers op de wijzerplaat verwijzen naar kleur en model van de wijzerplaat en hoeft vaak niet in de buurt te komen van serie of typenummer.

BTW Leuk klokje, Ik heb zelf ook een oude citizen, helaas is daar lang niet zoveel over te vinden als over oude Seiko’s.

Is het een idee om iedere week iemand van het forum bij dat mannetje langs te sturen, zo een flinke korting te kunnen bedingen en de mooie stukjes er tussen uit te kunnen vissen :D:D ?

Leuke Citizen. Ik heb wel een zwak voor voor horloges die de dag en datum juist niet naast elkaar hebben staan. De wijzerplaat vind ik wel een beetje klein t.o.v. de (jaren 70?) kast. Ander leuk detail is de kleur van de sekondenwijzer.

Maarrreee…Dat perfect passen van de band blijkt niet uit de foto. Het lijkt wel of je hele bloedtoevoer is afgekneld door de band.

gr,
Hans Mennink

Is een leuk klokje, bizonder de dag op 9u doet het.
Ik denk dat deze van ’ 87 is, is een vermoeden, maar daar ben je niet veel mee. Heb vroeger zeer veel citizen hersteld, maar deze nooit tegen gekomen.
Die automaten kom je nu nog veel tegen, nieuwere versie, in plakuurwerken.

Hihi, ik heb m’n pols hier wel wat naar voren geknikt Hans, vandaar dat dat zo lijkt, maar ik heb het bandje evenlater ook wat wijder afgesteld. Maar je moet jezelf soms wat voor de gek houden om de aanschaf van een nieuw horloge te kunnen rechtvaardigen toch?