Nou voor het eerst sinds ruim 20 jaar heb ik weer een Quartz horloge in mijn bezit. Ik ben hier met wat geluk tegenaan gelopen en vind hem nu eigelijk toch ook wel leuk 
Het betreft een Omega Seamaster Quartz uit 1977 met een caliber 1345 uurwerk, een quartz uurwerk dat door Omega zelf ontwikkeld is.
Het is een volledig gold filled uitvoering met gouden wijzerplaat en dus ook een goudkleurige band. Een absoluut kermis horloge en daarom door zijn kitscherigheid eigenlijk weer heel apart. Ik heb er in ieder geval al veel reacties op gehad (met name van mijn vrouw ;))
Het horloge loopt goed en het op tijd zetten gaat op een manier zoals ik het nog niet eerder had gezien, in de kroon zit nl. ook nog een drukkertje weg gewerkt.
Door de kroon uit te trekken kun je de uren wijzer verplaatsen in stapjes van een uur. Door op het drukkertje in de kroon te drukken stopt de seconden wijzer, door er snel op drukken en hem weer los te laten gaat de seconden wijzer steeds een seconde vooruit en door het drukkertje eerst 5 seconden ingedrukt te houden, dan los te laten en vervolgens weer in te drukken gaat de seconden wijzer hard vooruit en neemt zo de minuten wijzer mee.
Al met al een toch wel leuk horloge (denk ik).
Hier de foto’s:

Het drukkertje in de kroon. Het andere drukkertje is om de datum te verstellen.

Met zijn grote broer 

En hier de gebruiks aanwijzing die ik op het internet vond van een 1342 caliber (datum verzetten gaat hierbij anders):