Nieuwe aanwinst

Alweer een vintage voor mij, nu een Chronograph Suisse. Hier wat fototjes.

De Zeno Nostalgia Chrono is van mijn vader.




Mooie aanwinst Tom! Ik vind de strakke vormgeving van de wijzers en de cijfers van de uren erg mooi. Heb je ook nog een fototje van het uurwerk?

Van Ranfft.de

Eigen fotos volgen nog

Hallo Tom,

Mooi horloge. Spijtig, zijn ondergewaardeerd omdat er zo veel van gemaakt zijn. Doch in mint staat zijn ze nog raar. Blijft bij mij ook nog altijd in trek, heb er nog enige bij mijn verzameling, moet ze nog wel opmaken.
Zijn degelijke caliebers en nog betaalbaar ook.
Koesteren Tom…:wink:

Mooie vintage !!
Wel erg groot contrast qua formaat met deze flinke Zeno.

Niet laten vallen, Hé :D:D Veel plezier ermee.

Ook hier zit geen incabloc in, bij de Omega wel.
Vrees dat deze dus meer breekbaar zijn

Ik zie dat dit horloge de aanduiding “Chronograph Suisse” op de wijzerplaat heeft, zonder nog een andere (fantasie)naam erbij. Ik heb reeds vele varianten voorbij zien komen in de afgelopen jaren. Ikzelf een “Erzer” Chronographe Suisse, maar je hebt ook o.a.

Actua Chronographe Suisse
Altitude Chronographe Suisse
Binesa Chronographe Suisse
Dreffa Chronographe Suisse
Excellent Chronographe Suisse
Onis Chronographe Suisse
Titus Chronographe Suisse

En zo zullen er nog vele, vele varianten zijn. (Vul de lijst maar aan…)

Vaak zijn ze van “massief” goud. Echter is er dan wel zo weinig mogelijk goud gebruikt, en zijn de kasten zoveel mogelijk hol gelaten. Daardoor zitten er vaak deukjes bij (vooral) de lugs.

De Landeron uurwerken zijn wel keurig en betrouwbaar.

Veel plezier ermee…

gr,
Hans Mennink

Hi Hans,

De meeste gouden “” Chronograph Suisse “” zonder verdere merknaam zijn inderdaad vaak dun en met holle lugs, er zit een metalen ring in de kast gemonteerd voor enige stevigheid.

vanuit verzamelaars oogpunt zijn ze niet heel erg interessant,Freddy heeft 't al gezegd,er zijn er ontelbare van gemaakt vooral in de periode 1940-1960,
en vele worden dan ook helaas nu van een Breitling of een ander bekend merk nieuwe wijzerplaat voorzien,dan brengen ze zo maar het 3 voudige of meer op.

het exemplaar van Tom vind ik wel mooi, zeker één om te dragen.
over die fantasie (plakmerken) namen, er waren in Zwitserland voor de oorlog al 10.000 horloge merknamen geregistreerd,
dus dat word wel een erg lang lijstje om aan te vullen,

Titus watch company-Geneve van Paul Ditisheim (vulcain&solvil) hoort natuurlijk NIET in dat lijstje, dat merk met de lauwerkrans produceert al sinds 1892 zakvest horloges en later mooie chrono polshorloges.

Groet, André

André,
Ik heb gezegd dat ze ondergewaardeerd zijn, maar ik vind het wel interessant van ze te verzamelen.
Zijn betaalbaar en er zitten goede caliebers in. Merken die ook die caliebers gebruiken, zoals nu de V 170 bv., daar moet men monsterbedragen voor betalen.
Staat er Breitling op of Titus of Freddy 8-), maak mij weinig uit, voor mij telt de mechaniek. Ik zie natuurlijk ook liever een génèvestriping en hoge polijsting dan een standaard afwerking.
Die oude chronografen zijn fantastische stukjes techniek.

Gelukkig heeft die van mij een stalen kast en zit het een en ander wat beter in elkaar.
Heb ook een rose gouden gehad (verguld) en dat was echt naadje. Zo slechte kast had ik nog nooit gezien.

Dit is het zeldzame originele red freddy voetbal horloge met muziek.

de kast zal geen staal zijn hoor; meestal zijn deze kasten met drukbodem van messing of iets wat ze “basemetal” noemden; beide in ieder geval wat zachter als staal.
Deze oude chrono’s waren (dacht ik) meestal niet met chroom, maar met rhodium gegalvaniseerd; daarom glimmen ze nooit zo (chroom is wat “witter”, meestal zijn de oude chrono’s wat “grijziger”).

Veel plezier ermee! :wink:
Groet,
Paul

Mooi hoor, vpe. De anderen ook bedankt voor de leerzame achtergrondinformatie.

en met spiraal Breguet en Génèvestriping. B)

ps; verkoop je deze niet, ontbreekt nog in mijn collectie. :smiley: