Gister was het eindelijk zover, na 3 weken wachten gister mijn nieuwe horloge opgehaald.
Het is misschien een beetje saai maar het is een Omega Speedmaster Professional met saffier glas geworden.
Een aantal jaar geleden vond ik het maar een klein simpel klokje met weinig franje , maar nu een aantal jaar verder en inmiddels alle horloge die ik dan eventueel wel mooi vond ontelbaar vaak omgehad te hebben en te hebben bekeken en een aantal zelf mogen dragen vind ik het nu vandaag de dag 1 van de mooiste klokjes , en persoonlijk vooral de geen met saffier glas , dat prachtig mooie uurwerkje…ik blijf er naar kijken.
En dan die doos…fantastichhhhhhhhhhhhh…fenomenaal…echt een feestje
Het is wel grappig hoe weinig horloges ik tegenwoordig nog echt mooi vind en dat ik tot een paar maanden geleden een PO 45.5 mm nog niet super groot vond…nu zie ik pas in hoe groot die wel niet is , maar ik heb dat nooit zo beleefd als nu.
Het blijft natuurlijk allemaal persoonlijk maar voor mij nooit geen grote klokken meer en de Speedmaster is helemaal niet klein.
Zou alleen nog wel graag wat advies willen wat het opwinden van de Speedmaster betreft want ik ben elke keer bang dat ik hem te ver opwind maar hij is vandaag al 2 x stil komen te staan, kunnen jullie nog wat tips geven over hoe ik hem het beste kan opwinden zonder dat ik hem beschadig.
Mooi. Dat saffier is wel wennen bij die klok. Opwinden totdat je niet meer verder kan. Op een gegeven moment kan je niet verder opwinden. Dan moet je gewoon stoppen en niet forceren. Kan weinig verkeerd gaan. Je moet echt wel behoorlijk kracht zetten om iets kapot te draaien als je verder draait.
Perfecte Omega die van mijn komt in Jan;2017.
Gewoon opwinden dat kun je haast niet te ver doen.
Veel plezier ermee en geniet onder tussen van de fijne dagen.
Ho eventjes. Als je het horloge elke dag opwindt, kan dat dus niet gebeuren. Gebeurt het toch, meteen mee terug gaan en een nieuwe eisen. Niet laten repareren, geen gedraal, gewoon een andere.
Een gezonde Speedmaster Pro heeft een gangreserve van 50 uur. En te ver opwinden kan niet; dat is een zeer hardnekkig gerucht dat steeds maar blijft opduiken.
Dus los van mijn felicitaties…; wel even het volgende doen:
Horloge helemaal opwinden tot-ie zelf aangeeft “ho, genoeg”.
Tijd noteren.
Tijd noteren van het moment van stoppen, en even in de gaten houden welk etmaal, en waar in dat etmaal. 50 uur moet-ie halen, 45 is wel het minimum.
Ok maar ik heb het horloge nu net 27 uur in bezit en sinds vanmorgen om de pols…maar misschien niet genoeg opgewonden , ik weet niet precies hoeveel omwentelingen de kroon moet hebben
Bij mij ongeveer 40 slagen vanuit volledig “leeg”, dus veer geheel ontspannen. Dagelijks dus pakweg 20/22. Ligt ook weer aan hoe groot je draaibeweging is… …wees niet te bang 'm te ver te draaien, want dat kan simpelweg niet! Gewoon rustig draaien, kan er eigenlijk niks stuk gaan.
ok ik heb hem net weer opgewonden maar ik vind het erg lastig om te bepalen wanneer ik moet stoppen dus ben maar gestopt na flink wat omwentelingen…ik kijk het heel ff aan wat die nu doet…maar kan je hem echt niet kapot draaien?
Saai, afgezaagd, allemansvriend…maakt me niet uit. De Speedy is een icoon, en niet voor niks. Gewoon een van de best gelukte horloges op de markt. Van harte!