Nieuwe aanwinsten: Boctok en Saturn

Een paar weken geleden een leuk horloge overgenomen van Erik (ehwatch):
Het is een Rus (hoe kan het ook anders:D) een Amphibia uit de Boctok stal.
Ik ben vergeten te vragen hoe oud hij is, maar ik denk zelf eind '80, begin '90.
Dus zet ik hem maar even in dit forum gedeelte.
Het is een handopwinder, zonder datum, maar met een anti magnetische afscherming.
Dat is een extra ‘dop’ die tussen het uurwerk en de achterkast zit.
Ik bedenk me nu dat ik die vergeten ben op de foto te zetten.
Nu ja, toch maar de foto’s:

Met nog een echte Boctok stalen band:

Hier het uurwerk:

Zo zie die ‘dop’ eruit (foto even van internet geplukt)

En van de week kwam deze binnen: een Saturn uit het begin van de jaren '60. Voor een zacht prijsje op eBay gescored.
In die jaren zaten we midden in de ‘space race’ en dat werd in de Sovjet Unie uitbundig uitgebuit. Met prachtige merken als Poljot (vlucht) Strela (pijl) Raketa (raket) en dus ook Saturn (saturnus).
Dit is een vrij aardig exemplaar met een niet al te erg verweerde wijzerplaat.
Hij komt uit de Tschistopolsky Watch Factory en heeft een 17 steens caliber 2604 onder de ‘motorkap’.
Het leuke is dat er een dagaanduiding bij de 12 zit met het originele glas met een (inwendige) loep om het wat beter te zien. Het glaasje is wel een beetje slecht met veel breukjes, maar iig origineel! De kroon is volgens mij niet origineel.
Ik moet er nog een leuk bandje bijkopen, dat zal wel op de komende Rikketik gebeuren, bij leven en welzijn.
Genoeg geklests: tijd voor de volgende fotoos:

De achterkast is een soort banjonet sluiting, een stukje draaien en hij is los:

Wat me opvalt is dat die uurwerkjes er vaak na 50 jaar nog zo mooi uitzien:D

Bedank voor het kijken(tu)

Dat zijn twee leuke horloges.:~
De Vostok ziet er mooi uit, die is niet veel gebruikt.
Die Saturnus heb ik nog nooit gezien, heel leuk gevonden die datum, het licht dat door het loepje valt moet de planeet voorstellen ?
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.
Groeten, Chris.

diashock Schreef:

Dat zijn twee leuke horloges.:~
De Vostok ziet er mooi uit, die is niet veel
gebruikt.
Die Saturnus heb ik nog nooit gezien, heel leuk
gevonden die datum, het licht dat door het loepje
valt moet de planeet voorstellen ?
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.
Groeten, Chris.

Hoi Chris,

Van de Saturnus zijn wel meer uitvoeringen, kijk maar bij Mark Gordon (ussrtime.com).
Het venstertje van de datum zal inderdaad wel de planeet voorstellen, met daar weer die ringen omheen.
Het zijn zeker leuke klokjes, lekker oud, je moet wel even zoeken voor een (niet te duur:D) redelijk goed exemplaar.

Hallo Tom,

dat zijn weer mooie aanwinsten:)

groeten van Stef

Ik heb de datum code op het uurwerk van de Saturn gevonden: 4-59, dat is dus het vierde kwartaal van 1959! Lekker oud dus:D:D

Dank je Stef.

Mooie aanwinsten weer! Bedankt voor het delen en veel plezier ervan!