Nieuwe aanwinsten - duikt u even mee? (lang...)

De laatste maanden heb ik weinig gepost op het forum, voornamelijk door drukte op mijn werk en wat prive aangelegenheden. Eigenlijk had ik gewoon te weinig tijd om me lekker bezig te houden met onze fantastische hobby. Dat te weinig tijd hield natuurlijk niet in dat er zo af en toe wat nieuwe aanwinsten bijkwamen, en het is hoog tijd om deze maar weer eens met u delen. Altans, de mijns-inziens meest bijzondere. Ik koop en verkoop regelmatig duikertjes,
en om die nou allemaal te posten, dat wordt toch echt wat veel van het goede… (Ik zit nog lang niet in het “henrik-stadium”:D)

Duikbril op, flippers aan, daar gaan we:

Als verzamelaar van duikers zijn er natuurlijk een paar basismodellen die niet mogen ontbreken, ook al zijn het dan geen seiko’s. Je kan hierbij denken aan een omega ploprof of een mooie vintage rolex duiker (en dat doe ik ook :D), maar aangezien mijn verzamel-budget vooralsnog redelijk klein is, zijn dat soort aankopen (nog) niet binnen mijn bereik. Ik moet het meer hebben van de toevals-treffers,de markten en de slecht omschreven advertenties.
Zo’n laatste voorbeeld is deze eerste aanwinst. Omschreven als “Used divers quartz” en “Depthmeter in meters, not in feet” was hij niet zo gewild in de USA, en kon hij voor een relatief laag bedrag in het vliegtuig naar Holland:

Een classic aqualand classic, de eerste uitgave, lekker groot en origineel. Wel wat gedragen uiteraard, maar verder in prima staat.

Even klaren, en we gaan dieper, op naar de “Holy grail” afdeling!

Zoals bekend ben ik in het bezit van een Seiko SLD005P1, 's werelds eerste volledig automatische analoge dieptemeter. Alleen is maar alleen, en ik was dan ook al weer een tijdje op zoek naar zijn digitale broertje, 's werelds eerste duik-computer in een horloge: de Seiko M726.
Ik had al eens wat oproepen geplaats op verschillende forums en marktplaatsen, ook wel eens wat contact met verkopers gehad, (er staat er zelfs nog 1 Nos te koop bij chronograph.com), maar het was me allemaal net te duur. Totdat ik begin deze maand er eentje voorbij zag komen, normaal geprijsd, maar in canadese dollars!. Dat scheelt nog al. Goed gesprek gehad met de verkoper, nog wat eraf en hop!, naar Holland:

Hij ziet er nog schitterend uit voor z’n leeftijd (1991), alleen heeft de vorige eigenaar de bezel laten zandstralen, om een wat ouder effect te verkrijgen…
Dat vindt ik zelf wat minder, dus daar komt nog een keer een nieuwe op.

Dit is dus het allereerste horloge met duik-computer, waar ook de U.S. navy duiktabellen (non-decompressie tabellen) inzitten. Hij meet uiteraard diepte, duik- en oppervlakte tijd, maar berekent ook non-decompressie informatie, ook voor herhaalde duiken. Tevens houd hij de “non-fly” tijd bij, heeft een log voor 20 duiken en een “screamer” alarm bij te snel stijgen, etc, etc. En dat alles voor die tijd! Hij schijnt ook veel gebruikt te zijn in het Japanse leger en door de Japanse versie van de EOD:

Ik dus blij, maar nog blijer toen een dagje later een vrolijke duitser op ebay een zeer belabberde foto’s van het jongere broertje van bovenstaand wondertje plaatste:

Maximum gezet, duimen en hop! nach die Niederlande! En dat was een echte meevaller, na een heet sopje kwam dit te voorschijn:

De M796 (1998) , de opvolger van de M726. Heeft als extra’s onder andere een duik-trend grafiek, en barometer functie. En hij is gewoon echt nog nieuw:

Mocht u zich nu afvragen hoe een en ander zich qua grootte verhoudt tot een “gewoon” horloge, welnu:

En ja, de broertjes:

hebben ook al kennis gemaakt met hun analoge broer:

U begrijpt, ik ben weer een tevreden mensch. Tenminste, voor nu. Want een nieuwe aanwinst zit altijd in een klein hoekje…

Yaffle

5 likes

Mooi hoor, Yaffle.

Die 2 seiko’s hadden altijd wel mijn belangstelling maar dat digitale met al die duikfuncties hebben me altijd een beetje doen twijfelen. Ook nu weer, waarom heb ik ze toen niet genomen ???. Zien er lekker groot uit en “SIZE MATTERS” :D:D

Heb je een doosje batterijen bij de hand ? De citizen heeft er al 3 nodig, een echte veelvraat :smiley:
De citizen is uit aan het groeien tot een echte klassieker. Af en toe vind je ze wel voor een nette prijs, maar hebben vaak een zwaar leven achter zich. Uurwerk in meters kom je niet zo veel tegen.

Het drukste heb jij het met speuren…:sunglasses:

Boeiend verhaal yaffle! En gefeliciteerd met de aanwinsten! Draag je ze wel eens? Of duik je er mee? Of is het puur voor het verzamelen?

Leuk om te lezen Yaffle! En leuke horloges, ik ga me eens inlezen over dit soort horloges.

Wat kunnen ze toch veel techniek in zo’n klein polsapparaatje stoppen…

Mooie voorbeelden van echte duikhorloges…

gr,
Hans Mennink

WOW !!! Alleen de foto’s zijn al een genot om naar te kijken, wat moet het een heerlijk gevoel zijn om ze in je collectie te hebben, geniet ervan.

Ruud

@lucien: Ja, ze zijn echt lekker groot. En vooral die M796 draagt als een wolkje. Perfect! En ik voorspel nu regelmatig het weer… :smiley:

@highstreet: Ik duik niet met deze oude beestjes, dat doe ik wel met mijn Suunto D3. Deze horloges draag ik wel regelmatig, elke dag weer lekker kiezen…

@Misha: Leuk om te horen. Mocht je informatie of links willen, laat het maar even weten!

@Nivelacuso: dank,dank. Een mooie studie misschien?

@anon61903405ev: Dat doe ik zeker, elke dag opnieuw!

Yaffle

Het verhaal is haast nog vrolijker dan de foto’s! Gefeliciteerd met de aanwinsten yaffle, dit is imho een echt voorbeeld van goed verzamelen.

hoi Yaffle.

Zeker een zeer mooie Seiko divers horloge, heb je die nog?

Leuke uitbreiding van de collectie, veel draagplezier toegewenst!

Da’s nog 'n duikercollectie. En anders dan anders! :smile: Bedankt voor het delen!

Complimenten, niet alleen de keuzes maar ook leuk geschreven. Bij mij zijn de afgelopen jaren heel wat duikers en diverse duikcomputers langsgekomen. Helaas de meeste zijn vertrokken, de foto’s weg en alleen een vage herinnering is gebleven…