Nieuwe aanwinsten / projecten; 2x Tissot cal 33.3

De 45’er intussen terug van service door @Floris155.

Volgens de beschrijving op ebay zou het uurwerk al geserviced zijn, maar dit kom ik tegen als ik de kast openmaak: hier en daar een drupje verse olie, maar ook missende kastschroeven en veel kurkdroge scharnierpunten en contacten:

Daar gaan we dus maar niet op vertrouwen…
Hier een paar foto’s van de service door Floris:

Uurwerk uit de kast; dat gaat bij deze uurwerken nog niet vanzelf; omdat de pushers vast zitten aan het uurwerk moet je het uurwerk al deels demonteren voordat je hem uit de kast kunt halen. Hier weer even alle delen op z’n plaats voor het overzicht:

Demontage van het chronograafgedeelte:

Inspectie van alle delen; bij zulke oude uurwerken kun je problemen verwachten; drie kapotte lagerstenen:

Maar gelukkig geen versleten tappen, dus na het vervangen van de lagerstenen kan het uurwerk weer in elkaar. Hier zit het basiswerk weer in elkaar en is netjes afgeregeld:

Blijkbaar is in het verleden de spiraalveer ooit ingekort; na het corrigeren van de beat error en de rate staat de kompasnaald wat buiten de schaal, maar dat levert verder geen problemen op.

Ook met in de kast zetten moet het een deel van het chronograafgedeelte weer uit elkaar, dus de laatste montagestappen kunnen pas als het uurwerk weer in de kast zit:

Er zat een veel te lomp hoog glas in, dus dat heeft Floris vervangen door een mooi laag glas:

Daarna kon ik weer in de auto springen om het horloge weer bij Floris op te halen. :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::heart_eyes:

Intussen had ik zelf al een nieuwe band besteld. En omdat dit horloge voor mij een heel nieuwe categorie is, ook maar een nieuwe categorie band besteld, een echte alligator. Normaal vind ik die veel te duur omdat ze meer kosten dan het hele horloge, maar bij deze kan het en het staat prachtig. :heart_eyes:

Tot slot nog een paar wristshots:

Blij mee… :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

18 likes

mooi verhaal, mooie klok, en prachtige foto’s , veel draagplezier :ok_hand:

1 like

Erg fraai en de band is een prima keuze, geniet er van :slight_smile:

1 like

Heel mooi :+1: Wat mij betreft een van de toppers die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen op het forum

1 like

Dank je, is ook echt een grail, ik blijf er maar naar kijken. :blush:

1 like

Mooie projecten!!! Mijn 33.3 zegt hallo :slight_smile:

4 likes

Heel fraai exemplaar! :+1: Volgens mij heb ik die al eens langs zien komen in het vintage topic, vroeg me al af of hij nog steeds op het forum was.
Je ziet ze erg weinig, zuinig op zijn!

Geweldig mooi verhaal en natuurlijk het horloge👌

1 like

Leuk verhaal om te lezen. En natuurlijk een erg mooi uurwerk om naar te kijken. Heel veel kijkplezier :+1:

1 like

Prachtige chrono, ik houd van deze oudjes.

1 like

adembenemd verslag

1 like

Beste wbcoupe, zeer leuke Tissot horloge complimenten om weer compleet te maken. Ze zien er goed uit .De laatste een top horloge. Succes en groet Jobo71

1 like

prachtig klokje en vakkundig gereviseerd. Groet Jobo71

1 like