Nieuwe aanwinsten / projecten; 2x Tissot cal 33.3

Afgelopen jaar was financieel een beetje taai. Omdat het op de zaak nogal slecht ging hebben we eind 2016 besloten om 40% van het salaris in te leveren. Laat ik het zo zeggen: dat merk je aan het eind van de maand :smirk::smirk: Grail materiaal op horlogegebied meteen onbereikbaarder dan ooit… :disappointed_relieved:

Inmiddels hebben we de lijn omhoog weer gevonden dus hebben we de salarissen weer terug gebracht naar het oude niveau. Er gloort dus weer financiële ruimte :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik geloof dat ik er nooit een geheim van gemaakt heb dat een Tissot chronograaf met een cal. 33.3 hoog op m’n lijstje staat. Nu komen die niet zo vaak langs, maar juist nu kwamen er twee tegelijk opgedoken op ebay, beide zonder de enorme startbedragen waar ze vaak mee gepaard gaan. Eentje was in deplorabele staat, nauwelijks meer dan een stuk schroot; de ander erg mooi en massief 18K. Beide in een bananenland, dus ook dat drukt de prijs. Ben nog nooit goed geweest in kiezen, dus besloot maar op twee paarden te wedden…
Lang verhaal kort: een week later waren ze beide naar mij onderweg. :grin: Oftwel, in een week tijd meer geld uitgegeven dan aan al m’n andere vintage klokjes samen, dat is wel een heel uitbundige manier om wat financiële ruimte te vieren. :joy::joy::joy:

Afijn, de klokjes:
Eerst maar een klein stukje geschiedenis. De Tissot Cal. 33.3 is in feite gewoon een Lemania 15CHT/15TL. Nadat Omega en Tissot in 1930 samen verder gingen in de SSIH groep werd in 1932 ook Lemania ingelijfd. Volgens mij was dat het begin van het gebruik van Lemania uurwerken door Tissot, te beginnen met het single pusher 15CHT kaliber dat door Tissot dus 33.3 werd gedoopt. De double pusher variant hiervan was het 15TL kaliber, eerst met de tweede pusher in de kroon, later met twee “normale” pushers. Tissot gebruikte gewoon het nummer 33.3 voor alle varianten, hoewel het niet op de uurwerken zelf vermeld stond.
Volgens mij ergens rond 1945 kwam Lemania met een nieuwe versie van de 15TL, nu in nikkelkleur in plaats van goudkleur en veranderde het nummer in cal. 2010. Bij Tissot gingen vanaf toen de calibers als 33.3-4 (zonder incabloc) en 33.3-41 (met incabloc) door het leven.

Voor de liefhebbers van wat meer geschiedenis heb ik mijn documentje over de Tissot chrono’s weer wat uitgebreid:
https://drive.google.com/open?id=0B-BuT5xHIR-rWW12dDRsX3JaS0k

Genoeg gekletst; plaatjes. :grin:

Hier de eerste, wat nog een flinke klus gaat worden om hier iets moois van te maken, maar ik houd wel van een uitdaging. Deze is van 1940, en heeft het goudkleurige double pusher uurwerk.

Oplettende kijkers zullen meteen al zien dat er het nodige ontbreekt, en dat is wel een puntje; onderdelen van dit kaliber zijn schaars en duur. Ik heb inmiddels al het een en ander op de kop getikt, maar niet alles is te koop, er zal dus ook een en ander zelf gemaakt moeten worden, maar zoal ik al zei, ik houd wel van een uitdaginkje. :grin:

Ook de tappen van de balans zijn uiteraard gebroken, maar waar ik wel heel blij mee ben is dat het balanswiel en de spiraalveer nog goed zijn.

Die staf vervangen ga ik overigens niet zelf doen, ik heb daar veel te weinig ervaring mee en wil niet het risico lopen dit wiel te vernaggelen. Net zo min als ik het uiteindelijke smeren en afregelen van het uurwerk zelf ga doen, dit laat ik aan een professional over, dit uurwerk is me veel te zeldzaam :sunglasses:

Nog een ander pluspunt wat ik al geconstateerd heb: na het verwijderen van de balans kan ik het anker netjes heen-en-weer klikken; verder geen gebroken tappen dus. :sweat_smile:

En dan nummer twee, het klokje waarvan ik nauwelijks durfde dromen dat ik die ooit bezitten zou: een 18K rosé gouden Cal33.3. Deze is van 1945 en heeft het nikkelkleurige 33.3-4 kaliber:

Wat kleine deukjes in de kast laten zien dat de gouden kast niet erg dik is:

Overigens is ook dit klokje niet perfect; er zit stof achter het glas en het uurwerk heeft lichte roestschade, service is dus ook een must, en nee, ook deze ga ik niet zelf doen. :innocent:
Ik heb hem ook nog even niet opengemaakt, hier een foto van de verkoper die de roestschade laat zien; hij loopt overigens prima; ik heb hem een paar slagen opgewonden en alles werkt naar behoren.

Tot slot nog een familiekiekje; werk aan de winkel. :grin: :grin:

Allemaal bedankt voor het kijken; ik ben echt wel blij met dit duo… :blush: :stuck_out_tongue:

37 likes

Wow! Prachtige vondsten!

1 like

Dat zijn nog eens bijzondere aanwinsten! :astonished: Die dial van het tweede horloge is echt erg mooi bewaard gebleven. :ok_hand:

1 like

Mooi hoor! En fijn dat ze weer netjes opgeknapt worden, enjoy!

1 like

Super man!
Het bedrijf loopt weer meer en meer op rolletjes en dat wordt beloont door een ‘grail’! (twee zelfs)
Je hebt het blijkbaar verdiend en de ebay(?) goden waren daarom met jou :slight_smile:
De Cal33.3 van '45 is echt schitterend, wat een mooie strakke en eenvoudige plaat!

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen, graag wat updates af en toe :wink:

1 like

Daar verbaasde ik me ook over; heb mezelf al afgevraagd of het niet stiekem een redial is, maar ik kan daar ook niet echt aanwijzingen voor vinden, de teksten zijn flinterdun en haarscherp. :thinking:

Gaan we doen! :smile:

Wie weet, zelfs de douane werkte mee; De eerste kwam uit Argentinië, de tweede uit Brazilië, en dat had me best een leuke vintage klok aan btw kunnen kosten; maar geen cent hoeven te betalen. :innocent:

Leuk verhaal. Ik ga het vervolg van de schoonmaak volgen!

1 like

Je weet de leuke chrono’s wel te vinden, heel mooi! :+1:

1 like

Mijn beste,

Een doortastend verhaal, schitterende foto’s en een tijdloze duo aanwinst!!
Veel plezier er mee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Ah joh, beetje loodijzermenie erop en gaan met die banaan!
Mooie Tissot zeg.

1 like

Ik denk inderdaad dat die roestschade inderdaad wel meevalt; ik kan nog niet zien hoe het dieper in het uurwerk is, maar in elk geval werkt alles nog naar behoren, dus ik verwacht geen drama aan te treffen. :sunglasses:

Mooi zeg, de tweede is geen project maar kan na een keer met je ogen knipperen aan je pols, veel plezier met het opknappen :+1:

Klopt, al is hij wel een beetje deel van het project, ik ga hem namelijk een klein stukje uit elkaar halen om onderdelen te kunnen namaken voor de andere (onder andere de bovenste pusher). Dat moet uiteraard heel voorzichtig gebeuren, ben als de dood dat ik iets beschadig. :sweat_smile:

Verder kan ik dan gelijk de roestschade bekijken en zo nodig aanpakken.

1 like

Mooie chrono’s hoor, ben sws dol op spiraaltachymeters.

1 like

Helaas is juist die spiraal erg vaag geworden. :smile:
Heb online wel een voorbeeld gevonden hoe het er ongeveer uit hoort te zien:

1 like

Prachtig :heart_eyes:

1 like

Mooi aanwinsten Wilko. De uurwerken zien er uitdagend uit. Hoop dat je de benodigde onderdelen kunt vinden. Ongetwijfeld worden dit prachtige horloges die je kunt koesteren, wens je veel succes!!

1 like

Bezig met achterhalen welke balansstaf ik moet hebben. Is vrij lastig, er zijn een heleboel verschillende. Dus moet ik wat maten achterhalen van de huidige staf.

Om dat een beetje goed te kunnen doen eerst de spiraalveer verwijderd en veilig opgeborgen. :sweat_smile:

Zo kan ik in elk geval de verhouding tussen lengte en de positie van het balanswiel bepalen. De totale lengte is uiteraard niet te meten, beide tappen zijn weg.

Op basis van de gemeten verhouding kunnen er al een paar uitgesloten worden, nu moet ik nog de diameter van het deel waar de plateausteen op vastzit meten om de juiste te kunnen kiezen. Daarvoor moet de plateausteen eraf, en omdat dat ding erg vast zit maar even een tooltje aangeschaft.

Zo kan ik de diameter meten, komt nogal nauw, het moet 0.49 of 0.52 mm zijn. :grin:
Op een aantal plaatsen langs de omtrek gemeten; er zit wel iets variatie in, maar gemiddeld is het 0.49 mm, dus daar gaan we voor.

4 likes

:spy: MOOOOOOOOI is ie :heart_eyes:

Groeten Iwan :motorcycle:

1 like