De afgelopen maand zijn een paar ‘nieuwe’ Russen binnen gekomen en heeft m’n ‘oer’ Poljot een nieuw glaasje gekregen, dus tijd voor een update.
Allereerst een Boctok (Wostok) uit de jaren '80. Overgenomen van Erik, waarvoor grote dank!
Het is een duiker met een stalen kast en een geschroefde kroon. Waterdichtheid 20 atm (als hij nieuw is:D)
De kast heeft een ongebruikelijke vorm: er kan geen ‘gewone’ band om.
Je hebt een voor deze kast speciale band nodig. En die zit er ook bij:)
Er zit een Boctok 2416B 21 steens automaat onder de wijzerplaat, een degelijk Russisch werkpaard. Het tikgetal is 19800 en de gangreserve 31 uur.
Op de wijzerplaat staat:
Oost
Op de achterkast staat:
waterproof 200m
anti-shock
Amphibia
automatisch
(Wie weet hoe ik Cyrrilische tekst in dit forum kan plaatsen?)
Grappig detail: aan de zijkanten van de sluitclip zitten aan één kant vijf gaatjes en aan de andere kant zes! Er is ook ooit een reparatie aan de clip uitgevoerd: met een spijker of zoiets:D Nu ja, wie weet is dit allemaal ‘echt Russisch’, ik vind het wel lollig:)
En dan nu de foto’s:
Hier de zijkant van de sluitclip met het verschillend aantal gaatjes.
De ‘spijker’ is ook te zien:
En een nieuwe aanwinst uit de Oekraïne: een Sportivnie, dit is de burger uitvoering van de beroemde Shturmanski, die Gagarin om de pols had tijdens de allereerste bemande ‘orbit’ in de ruimte op 12 april 1961.
Zelfde kast en uurwerk met andere wijzerplaat en wijzers. Op de wijzerplaat is een hardloper afgebeeld. Er zijn meer uitvoeringen van deze wijzerplaat: met een zwemmer of een motorcoureur. Daarnaast komen ook nog andere wijzerplaten voor, waaronder ook zwarte.
Op de wijzerplaat staat van boven naar geneden:
sport
17 stenen
Eerste Moskouse Horlogefabriek Kirova
gemaakt in de USSR
Hij is niet gedateerd, maar hij zal uit eind '50 begin '60 jaren komen.
Het uurwerk is een 41M (2634) kaliber uit de Eerste Moskouse Horloge Fabriek, 17 steens met stopseconde. Het tikgetal is 18000.
De kast is van roestvrij staal met een geschroefde achterkast. Ik weet helaas niet wat er achter op de achterkast staat.
En nu de foto’s:
Mijn ‘oer’ Poljot heeft in Alkmaar ook een nieuw glaasje gekregen.
Daarbij ging de punt van de seconden wijzer eraf, maar dat is redelijk opgelost.
Afgelopen zomer had Peter (2006) aangeboden om het glaasje te vervangen.
Helaas had hij niet het goede horlogeglas, maar als pleister op de wonde kreeg in hem terug met een prachtige horlogeband, hetgeen ik erg waardeer(tu)
Natuurlijk even een foto waarbij je door een nu doorzichtig glas het mooie logo kunt zien.
Mooie aanwinsten.(tu)
Het lijkt me niet zo gemakkelijk, om een geschikte band te vinden voor de vostok, als je die ooit wil vervangen.
De foto’s zien er prima uit.:~
Groeten, Chris.
ik vind vooral het 2e horloge een echte aanwinst, vooral het uurwerk ziet er mooi afgewerkt uit. Ik denk dat een mooie donkerbruine band goed zou passen bij de geelgouden uurmarkeringen.
En je overige foto’s lijken zo uit een catalogus getrokken, super! (tu)
Ik heb mijn Russen allemaal weggedaan.
Die Sturmanskie chrono heb ik ook gehad,dat is
toch het type met hacking functie?
Klopt Peter, deze heeft de hacking functie. Het was de eerste Rus die ik kocht. Überhaupt het eerste horloge wat ik op eBay kocht, een paar jaar geleden.
Ik weet nog goed dat, toen ik hem uitpakte, ik verbaasd was over de mooie uitstraling van dit horloge. Hij was mooier dan ik dacht:D
geweldige verzameling Russen heb je daar, heb er ook een stel maar was het een beetje zat geworden aangezien het soms wel haast onmogelijk lijkt om een vintage te scoren die geen franken is, maar als ik nu naar jou foto’s kijk…
De vraag is, spreek jij de taal, want jou
vertaling van de texten zijn goed gelukt.
Nee hoor, ik heb een paar boeken over Russische horloges en verder is er ook nog Google met de vertaal optie.
Een probleem is, omdat ik totaal geen Russisch ken, dat ik soms de juiste letters van bv de Sportivnie niet goed in Google krijg en dus ook niet weet wat daar opstaat.