Enkelen van jullie weten mijn voorkeur van Seiko’s uit de begin jaren 60, met name de handopwinders.
Onlangs weer wat gescoord, met caliber 66 of 6600, en 6602 die het zelfde uurwerk heeft, maar met een dag aanduiding.
Caliber 66

Voorkeur heeft de uitvoeringen met stalen kast en geschroefde bodem. Staal is tenminste met een beetje werk weer als nieuw te krijgen.
Seiko 66-9990
Wat kleinere formaat met 33mm, maar omdat ik de New Old Stock kast al had, heb ik om een bijzonder mooi excemplaar te maken, deze gekocht. Bij aankomst bleek de kast nog zo mooi te zijn, dat ik voorlopig de NOS kast niet ga plaatsen. Zeldzame uitvoering trouwens. En dat hij goud van kleur is en een klickbodem heft, neem ik dan maar graag voor lief.

Een must, verzamelen van zoveel mogelijk nieuwe onderdelen.Ze worden van dit soort handopwinders mer en meer zeldzamer en duurder.

Seiko 66-0010,
Ik kan ze niet laten gaan, ik heb er 5, mooie tijdloze klokjes, hierbij een van de eerste met koperen wijzers, 1963 en een uit 1964. De kasten zijn gelijk en meten 35 mm.

Mooie wijzerplaten, is mijn bescheiden mening

6600-7040, Sealion, C22,
Mooie apparte minutenring, en in mind condition. Op de achterzijde van de geschroefde deksel is een Zeeleuw afgebeeld

6602, Sportsman, Seahorse,
Deze gaat eerdaags naar mijn horlogemaker, en wordt weer een toppertje. Op de achterzijde heeft deze een afbeelding van een Zeepaard.

En dat is de redenen dat ik weer een aantal andere horloges te koop heb aangeboden. De tijd dat ik 197 exemplaren had is over, want je kan niet alles verzamelen. Nu beperk ik mij tot dit soort Seiko’s en als tegenhanger Moderne Poljot chrono’s. Moderne bedoel ik mee, echt glas, stalen kasten en geschroefde bodems.
Dit is een resente aanschaf, 2 van de 5, maar daar kan ik beter een andere keer een apart verhaal over maken.

Het voordeel is met een gerichte verzameling dat je meer en meer kennis krijgt. Een miskoop is altijd mogelijk maar is wel minder met vergaarde kennis. Bovendien is het handiger en voordeliger bij het verzamelen van onderdelen.
Veel kijk plezier, bedankt voor de aandacht,
Greetz Erik