Nieuwe aanwinsten: Ventura's

Een behoorlijk aantal weken terug zag ik op marktplaats een aankondiging van een (echte) veiling. Ben eens gaan kijken en ze boden ongeveer 20 horloges aan. 18 van die min of meer van overleden omatjes stammmende dingen en twee horloges van het merk Ventura. Voor wie dit niets zegt: http://www.ventura.ch

De ene was een dames V-Matic:

de ander een herenhorloge V-Matic EGO phi:

De veilingmeester had beide horloges een verwachtte verkoopprijs van tussen de 100 en 300 euro meegegeven. Dat was dus wel een gokje waard… :smiley: zeker omdat inschrijving en bieden voor deze ene keer gratis was.
Helemaal niet meer aan gedacht tot ik vrijdag een mailtje kreeg dat de “Status van mijn biedingen succesvol was”. De dames voor iets onder de bovenkant de heren iets boven de bovenkant van de verwachting…

Ik kan niet anders zeggen dat ik daar erg blij mee was en kon vanochtend de horloges komen halen. Het was el een eindje maar ach. Bij aankomst in de veilinghal vertelde de medewerker me dat ze het allemaal erg mooie horloges hadden gevonden maar vonden ook dat ik er “hoog de boom voor in was gegaan”. Ik kon slechts glimlachen, ook nog nadat ik het opgeld van 29% (!) en de ene euro per kavel er bij op had geteld.

Ze zitten in hun omdoos, doos, met COSC certificaten, garantie, instructie, uitslag van de waterdichtheidstest, de dames is ongedragen de heren waarschijnlijk ook. De dames, die ik erg lelijk vind en mijn vrouw ook, gaat naar eBay Duitsland waardoor ik hoop de kosten van de hele veiling terug te verdienen en dus met een gratis V-Matic EGO phi blijf zitten. Vervelend hoor… :stuck_out_tongue:
Ik heb m’n camera niet heer voor behoorlijk foto’s maar op hun site staan wat aardige opnamen van de heren versie. Het is 42,9 mm breed zonder kroon, er zit een COSC gecertificeerd 2892-A2 uurwerk in de Titanox (?) kast met safierglas (boven en onder) en zo ziet ie er uit als je wel kunt fotograferen:

Zo mooie klok …

Het merk zegt mij nx verder… maar wel mooi.
Ik heb geen idee waar de cijfers voor zijn in de buitenste ring. Help me?

Hoi Henrik,

Dat heb je goed gedaan, mooie klokjes voor echt weinig geld.
er staat er bijv. één te koop op 't -----Horloge Platform Nederland-------
voor 1190,- euri.

deze is van (gewoon) titanium dus.

Groet, André

Mooie ‘cleane’ look ja, mijn zegen heb je.

Ben even gaan lezen in het instructieboekje. Het is een zogenaamde slide rule met verdelingen die kleiner worden met het toenemen met de toename van de nummers.
Waaaaat!?!?!?!?
Nou, beginnend bij de 1 (de pijl) komen de schalen overeen met de logaritmes van de nummerwaardes.
Oooooh ja!!!(???)
Het toevoegen van twee ruimtes resulteren in verenigvuldiging, het aftrekken ervan in deling.
Duussssehhh…
Voorbeelden?
Graag…

Vermenigvuldiging, bijv 2x3=6
Zet de pijl van de buitenste ring op de 2 van de binnenste ring; lees het resultaat of bij de 3 van de buitenste ring: 6. Of de buitenste pijl op de 3, bij de buitenste 3 staat nu 9. Logisch…? Ja want bij de 4 staat nu 12.

Delen, bijv 8:2=4
Zet boven de 2 van de buitenste ring boven de 8 van de binneste ring. Dan staat de pijl van de buitense ring bij de 4!

Kind kan de was doen.

wauw mooi herenhorloge
bert

Ze hebben bij Ventura eens goed naar de de Breitling modellen gekeken voor dit model, Op de Chronomat van voor de oorlog zat al zo’n sliderule.

Groet, André

En handig dat het is! Als je niet kunt hoofdrekenen dan.
Op mijn verlanglijst stond trouwens een Breitling Navitimer, die is er nu voorlopig af.

Die Henrik…Nooit te beroerd om een koopje te scoren :smiley:

Strak horloge, van prima kwaliteit. En nog COSC ook…

Wat betekenen de puntjes op de datum?

gr,
Hans Mennink

Ja, dat kan ik niet laten liggen he? :smiley:
Puntjes staan voor 10. De datum loopt dus van 1 tot 9, dan van 0 tot 9 met een puntje erboven, dan van 0 tot 9 met twee puntjes en dan nog 0 tot 1 met drie puntjes.

Rekenlineaal (“sliderule”) horloges zijn echt interessante verzamelobjecten, want tamelijk zeldzaam naar ik meen. Ik verzamelde ooit rekenlinealen, maar met de komst van de “zak-japanners” is de klad erin gekomen.

Kijk bijv. hier http://biothinking.com/watch/ , de Ventura staat er ook bij.

Leuke site!
Wie zou deze Navitimer trouwens gekocht hebben als je 'm op de markt zag liggen voor twee tientjes? Ik zou denken dat ie nep was!:

Henrik Schreef:

Leuke site!
Wie zou deze Navitimer trouwens gekocht hebben als
je 'm op de markt zag liggen voor twee tientjes?
Ik zou denken dat ie nep was!:

Zou ik ook gedacht hebben, maar ik ga nu wat beter opletten denk ik.

Deze Heuer is een mooi exemplaar:

http://www.uhrennet.com/Uhr4/0/15355/Uhr-Automatik-HEUER-AUTOMATIKCHRONOGRAPH-MODELL-CALCULATOR.html

De Duitse zoekterm voor “slide rule” is blijkbaar “Rechenschieber”, wellicht handig om te weten bij het jagen op zo´n ding.

En niet eens zo heel slecht al zeg ik het zelf B)-

Achterkant is rond, dus voor mij moeilijk zonder weerspiegeling te krijgen. Ik geloof dat het nieuwe model een andere achterkant heeft. En niet onterecht.

Zulke certificaten had ik ook nog niet in mijn collectie:

“Stoere” zijkant:

Dat oranje ding op de achtergrond is trouwens geen Seiko Monster maar een kleiduif.

He Henrik,

Ga je hem voor hetzelfde gebruiken als de “duif” waar hij op ligt :smiley:

Nee, maar heb je een imitatiehorloge?
Ik heb hetzelfde speeltje als jij maar dan met kortere handstop en loop.

Leuke aanwinst. Is ook een blijvertje neem ik aan?:smiley:

Mvg Dennis.

Ik kan het niet laten om toch nog iets te posten over “slide rules”.

Voor de werking van slide rules zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Slide_rule

Het “nieuwe” verzamelen werpt zijn vruchten af, zie ik. :D:D Ziet er lkeer strak uit, mooi hoor !

Hier in de buurt zit een ventura dealer en daar zit best mooi spul tussen, alhoewel het om iemands pols een zeldzame verschijning is.

Toch wel weer effe wennen, dat nieuwe forum…