Nieuwe aanwinsten wie kan iets meer vertellen ( Favor ? )

Hallo allemaal,

Ik heb pas geleden een partij horloges gekocht, waar een hoop rommel bij zat.
Maar er zaten ook denk ik een paar leuke stukjes tussen. Ik kan ze alleen niet helemaal plaatsen. Ik hoop dat er weer een paar mede uurwerk freaks op het forum er iets meer over kunnen vertellen.

  1. Dames zakhorloge met merknaam Favor op het cijferblad.
    Ik heb gevonden dat favor een merknaam van Schätzle & Tschudin" aus
    Pforzheim is. Ik vind echter alleen geen merktekens op het uurwerk of op het
    deksel. Weet iemand of er soms ook imitaties van Favor in omloop zijn ?
    (Zie foto 1 + 2)

  2. Dit is een Dames halshorloge ( denk ik ) Ik krijg het kastje niet open dus kan
    niet zien wat er op het uurwerk of in de kast staat. OP het cijferblad staat
    merknaam Jaus ( denk ik ). Ik krijg niets gevonden van die naam, wie kent dit
    merk ? ( Zie foto 3 )

  3. Dit is een dames armband horloge dat er nog heel mooi uitziet.
    Als ik het scharnier deksel open maak staat er in het deksel
    Een beeldmerk dat ik niet kan beschrijven, dan 0,585 met kader eromheen,
    dan MM met een ovaaltje eromheen, en nummer 21888. Het is heel moeilijk om
    goede foto’s te maken van het deksel dus hoop dat er iets zichtbaar is
    IK vond ergens op een duitse horloge site dat MM voor Mauthe, Johann-Martin
    kan staan. Weet iemand iets meer hiervan ?
    ( Zie foto 4 + 5 )

Het merk “Favor” is me onbekend (zal waarschijnlijk een “generisch” merk zijn).

Het werkje dat erin zit, echter, is imho een LORSA P 62 in z’n eenvoudigste uitvoering,).

Een bijna identisch werkje ,maar dan met datum, is de P 75A van Lorsa.

Het is een Frans werkje van rond 1965.

LORSA is ook bekend onder de fabrieksnaam HS of “Horlogerie Savoyarde” en stamt uit het Franse grensdorp Annemasse op enkele km. van Genève.

Misschien helpt dit je op weg…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Voor wat betreft het derde horloge:

Mauthe heeft in het verleden naast klokken en wekkers ook horloges gemaakt. De typografie op de wijzerplaat lijkt me typisch Duits dus dat zou kunnen. Datering ongeveer 1915 zou ik zeggen.

Het teken in de bodem van de MM zou 14 Karaat kunnen betekenen. Kijk eens tussen de beugels of je daar ook iets ziet, dan heb je een gouden kastje.
De naam Mauthe heb ik wel al gehoord, maar ik kan er niets zinnigs over zeggen. Henrik heeft meen ik een dik boek, afwachten wat hij ervan zegt.
Wat zit er voor een werk in?

Dank je Morse voor deze uitleg.

Ik heb wel een heel stuk over Favor gevonden, en je komt ook wel eens een enkele tegen op de marktplaatsen, alleen dit type had ik nog niet gezien. De beschrijving die ik heb gevonden is dat Favor het A merk was van de firma Schätzle & Tschudin" uit Pforzheim in Duitsland. Ik kan alleen dan niet verklaren dat er een Frans uurwerkje uit 1965 in zou zitten.

Hallo Henk,

Ik dacht ook al aan < 1930 als bouwjaar gezien de wijzerplaat.
Ik heb het uurwerkje trouwens van een duitse gekocht dus een aantal zaken wijzen dus inderdaad naar Duitsland als oorsprong. OP de site van het duits horloge museum staat een hele lijst met produkt namen ( codes namen ) met de waarschijnlijke maker erbij. Hierop vond ik de code MM, met daarbij de naam van Mauthe. Ik had dat merk nog nooit gezien dus het verklaart veel dat ze vooral in de wekkers hebben gezeten.

Hoi Maurits,

Ik weet wel zeker dat ie 14 Karaat is, die 0,585 met elips erom is namelijk het teken voor 14K goud.

Boven die 0,585 staat echter nog een soort symbool, en ik ken dat niet. Kan mogelijk van de maker zijn maar kan mischien ook een goud merk zijn ?

Ik hoop dat Henrik iets kan vinden in zijn boek.

Ik was eigenlijk van plan om zakhorloges te gaan verzamelen, en heb inmiddels al wat leuke zakhorloges gekocht, maar loop bij toeval nu al 2 keer tegen een leuk dames pols horloge aan. Ik heb dus nu die MM van 14K goud, en ik had al een Mido van 18K Witgoud met 5 kleine diamantjes erop, terwijl ik eigenlijk wat zakhorloge verzamel materiaal koop waar deze 2 dus tussen zaten.
Die Mido is trouwens door de Mido fabriek bevestigd in een mailtje dat ie van hun is en geproduceerd tussen 1918 en 1935. Ze kunnen alleen niet meer erover vertellen omdat hun archief van voor 1935 weg is.
Hebben jullie enig idee wat deze 2 horloges nou kunnen opbrengen bij de verzamelaars ? Van zakhorloges begin ik al een beetje de waarde te herkennen maar oude polshorloges weet ik niets van.
Ik zit erover te denken ze weg te doen en het geld te besteden aan zakhorloges, maar vind ze aan de andere kant ook best mooi.

Ik heb ook een Favor:

In mijn boek staat over Favor (SA) weinig maar wel dat het uit Locarno komt en in 1947 en 1951 iig geregistreerd stond. Dat zou dus een eigen bedrijf zijn, over Schätzle & Tschudin staat er niets in mijn boek maar dat zal wel komen omdat dat een Duits merk is en dit boek alleen over Zwitserse merken gaat.

Over MM kan ik niets vinden.

Over Jaus of Jrus kan ik ook niets vinden.

Hoi Henrik,

Bedank voor de moeite van het zoeken.
Over Favor had ik het volgende stukje gevonden, en vond in google nog meer aanwijzingen die de zelfde kant op wijzen.

Ziffernblatt gemarkt mit “Favor”, was das bekannteste Warenzeichen der Firma Schätzle & Tschudin aus Pforzheim war (Literatur vgl. Jürgen Abeler, “Meister der Uhrmacherkunst”); auch der Gehäusebauer ist durch die eingestanzte “Büffelmarke” am hinteren Innendeckel nachweisbar, es ist “Gustav Rau”, der ebenfalls in Pforzheim tätig war.

Mischien is er wel een Zwitsers fabriekje geweest in de periode waar jij het over had, en heeft het duitse Schätzle & Tschudin deze naam ook een periode gebruikt.

Vind je het ook niet vreemd dat dat 14K dames horloge met MM in de deksel niet te vinden is. Meestal zijn de echt gouden horloges wel traceerbaar.
Kan jij mij vertellen of de nummers die in de kasten van horloges staan ergens geregistreed worden of dat daar een systeem in zit, dat zou een mooie bron van informatie kunnen zijn.

Groeten

Pim

Ik kan je helaas niet meer vertellen dat wat er in de boeken staat Pim, sorry. Mocht er uitkomen welk mer de MM is en ik heb daar info over dan misschien wel.

kijk op http://www.antique-horology.org/trademarks/default.asp
kies dan in de rechter helft van het venster textmark en typ mm in het andere vakje
dan krijg je dit resultaat als je naar beneden scrolt:

MM oval Montandon, Frères. Paris 1863, FRA.

Via google vind je dan dit waar staat dat ze goedkoop goede onderdelen konden maken (sterk verkorte vertaling)

http://books.google.com/books?id=j2EEAAAAYAAJ&pg=PA525&lpg=PA525&dq=+"Montandon+Frères"+Paris&source=web&ots=_yFgsRiwX0&sig=r2aLIvC9zTRoBrYIptxNdy2jyAk#PPA525,M1

Er is ook nog een site waar misschien iets staat, maar daar moet je betalen, dus ben ik er niet gaan kijken :slight_smile:

http://www.clockswatches.com/showindex.php?em=M

Ik hoop dat je er iets aan hebt
Succes

Waanzinnig Maurits, echt knap dat je dit hebt gevonden.

Ik denk dat we heel eind op het goede spoor zitten hiermee.

Ik ga nog verder onderzoek doen naar deze naam op google, en hoop ergens een voorbeeld te vinden van een horloge met hetzelfde MM teken. Als dat er precies hetzelfde uit ziet, dan hebben we beet.

Bedank vast voor al je moeite.

NB:

Ik vind het leuke aan oude horloges verzamelen dat je iets van de historie enzo kan bijzoeken.

Pim

Hoi Henrik,

Heb je de posting van Maurits gezien ?
Denk dat hij mischien wel iets op het spoor is.

Dit item 280201813415 een oude catalogus van Mauthe wordt nu op Ebay verkocht
Misschien wil de verkoper wel vertellen of er ook horloges ed in staan
Gewoon brutaal vragen :slight_smile:

Hoi Maurits,

Ik denk eerder dat het die franse club is waar je het over had, die omschrijving van MM met ovaaltje klopt precies. Van Mauthe wordt gezegt dat het een MM verschlungen is. Dus weet nu bijna zeker dat het van dat franse clubje is.

Vreemd eigenlijk dat zo’n firma een 14K gouden horloge maakt, en geen firma naam op het cijferblad zet, en alleen een MM en nummer in het deksel.

Degene waar ik dit uurwerkje van heb gekocht heeft nog meer horloges te koop voor me, we komen alleen niet uit de waarde ervan. Doet zo’n horloge als deze nou veel in de verzamelaars markt ?

Ik zit net een beetje te bladeren op Ebay en vind dit objekt met nummer 260216181248
Zie je op de foto’s misschien iets waarje wat aan hebt?