Nieuwe aanwinsten...

Ik heb vorige week drie nieuwe aanwinsten “gescoord” en een oudere aanwinst van de horlogemaker terug gekregen. Ik stel ze graag even voor, er zitten wat (imho) leuke dingen tussen.

Om te beginnen was ik donderdaag met mijn vrouw en kinderen in Dordrecht op de voorstraat. Daar liep ik een winkel binnen met de naam Watch This, allemaal nieuwe horloges van voornamelijk “nieuwe merken”. En in de hoek in een vitrine een vintage quartz Girard Perregaux. Ik vroeg naar de prijs en die was veel te hoog. Maar de verkoper was verbaasd dat ik het horloge herkende (stond moeilijk zichtbaar ergens achteraan) en hij ging naar achteren en kwam terug met enkele bladen met oude horloges. Feest! De man was zelf ook min of meer enthousiast verzamelaar van vintage horloges.

Hij had van alles en nogwat maar twee horloges sprongen er voor mij uit. Een chono met een aparte kastvorm, veel hoger dan breed, en een dress-watch achtige met een 41 steens ETA automaat. Om daar mee te beginnen:

Een Pontosa. Nog nooit van gehoord (Pritchard ook niet) maar een erg fraai simpel horloge met een fraai uurwerk. Ik heb helaas geen foto van het uurwerk genomen maar ik vraag mij af of alle 41 stenen ook een functie hebben :smiley:

Samen met deze “Intimus” voor een erg redelijke prijs te koop. Ook van Intimus had ik nog nooit gehoord (de Pritchard ook weer niet, dus plakmerk). Maar de kastvorm is erg apart, veel hoger dan breed.

Het uurwerk is een Valjoux 7734. Wat mij opviel is dat er een piefje (ik ken de namen van die onderdelen niet, dus zie het pijltje) anders is dan op de afbeelding in de Flume. Zal dit wel een modernere 7734 zijn?

Dan een gerepareerde oudere aanwinst uit een lot. Op meerdere foto’s met rotzooi die later ook nog eens onder de hondenharen bleken te zitten (gadverdamme!!!) zag ik dit:

De omschrijving was helemaal mis dus de aanschafprijs was redelijk laag. Bij thuiskomst was ik erg blij maar het uurwerk liep niet en bij opwinden kraakte het vervaarlijk. Ik was erg bang dat het goed mis zou zijn maar kon de kast met geen mogelijkheid open krijgen.
Ik had laatst een goede ervaring met een lokale horlogemaker gehad en dus nog maar eens daar naartoe. De man belde me enkele dagen later op. Er zat een schroefje los in het uurwerk en dat was ergens tussen gaan zitten (vandaar het kraken, was eigenlijk ratelen). Hij had het al weer vast gezet en de kast dicht gemaakt. Op mijn vraag wat voor uurwerk er in zat kon hij geen antwoord geven. Blijkbaar had dat zijn interesse niet. Maar ik was allang blij. Helaas kreeg ik na het ophalen de kast weer niet open dus kan ik niet met zekerheid zeggen wat voor uurwerk er in zit. Een chronograaf met een 30 minuten subdial is niet echt zeldzaam dus het kan van alles zijn.

Leuk is wel de indeling met een dubbele wijzer en de indexering van de subdial. Deels is het terugtellen wat een functie heeft voor de start van een regatta. Vandaar de naam Le Jour “Yachtingraf”.

Ik moet het glaasje nog even polijsten en op de bezel ontbreekt bij de twaalf het driehoekje maar verder is het horloge in erg goede staat.

En dan nog iets echt aparts. Stond op Marktplaats. De naam op de plaat is SSIH, dat de helft van de fusieclub is die uiteindelijk de Swatchgroup zou worden. Geen merk dus maar een organisatie. Dan 2250 MV en onderop TEST MODEL MARK I

Sorry voor de slechte foto, het horloge is in erg goede staat. Maar die tekst dus… ik denk dat dit een horloge is dat gemaakt is om het 2250 Tissot Autolub uurwerk te testen. Dat is dit uurwerk:

Tissot (en volgens mij o.a. ook Omega) was onderdeel van SSIH. De Autolub was een grotendeels plastic uurwerk dat bijna geen smering nodig heeft. Het uurwerk is geen succes geworden. De kast van dit horloge is uit een stuk heel hard soort van plastic. De kroon kun je er uit trekken, de bezel kan er af, het gaasje, dan een binnenring maar dan kom ik niet verder. Maar aan het gewicht (en geluid, ik heb al een Tissot met Autolub uurwerk) denk ik te kunnen afleiden dat het een Tissot 2250 uurwerk heeft. Volgens mij iets zeldzaams, misschien zit hier wel een prototype in van de 2250???

Ik ben weer erg blij!

Gefeliciteerd met deze leuke, aparte en onvervaste ‘Henrik’ aanwinsten:)!

Groeten, Tom Vreeken.

Gefeliciteerd Henrik! Het zijn erg leuke aanwinsten :slight_smile:

Prachtige aanwinsten, Henrik !
En het verhaal eromheen is een waar genoegen om te lezen.
Vooral het deel waarop de man met zijn vintage-horloges voor de dag komt en Henrik innerlijk “FEEST !” roept is duidelijk herkenbaar. :smiley:

Mijn beste,

Proficiat met deze wederom prachtige horloges.

Horloges met voor mij tot dusverre onbekende namen.
Doch onbekend maakt onbemind.
En dat is zeker zo voor het ‘Intimus’ horloge. Dit horloge heeft een zeer aparte vorm, een vorm waar men zowaar vrolijk van wordt, het oogt uitdagend. Ook het datumvenster heeft een fraai voorkomen.
Doch ook het ’Pontosa’ horloge kan mij bekoren. De klassieke eenvoud zelve, een horloge pur sang.

Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze bijzondere horloges. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

leuke aanwinsten, en wat een mooie mesh band aan die chronograaf !

Die band staat (of stond eigenlijk) al een tijdje te koop op Horlogemarkt.nl
http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,71122,71122#msg-71122
hoor… :wink:

Wat een originele aanwinsten. Ik vind die Intimus ook wel wat hebben! Een leuke uitbreiding van de verzameling!

groet,

Paul
Leeuwarden

Ik heb er wel één of twee :smiley:
Maar ik verkoop ook wel weer eens iets dus het valt best mee.

Hoi Henrik,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten.
Hoe weet je ze toch elke keer er weer uit te vissen? Het zal wel de neus van de kenner zijn.
Als ik denk iets leuks te vinden, eindig ik met een in India gefabriceerde make-over :frowning: Misschien als ik hier lang genoeg rondhang…

Veel plezier er mee!

Groeten,

Martin

Henrik, je flikt 't kunstje iedere keer weer opnieuw! (tu) Complimenten voor je scherpe neus en je getrainde ogen!! :wink: