Nieuwe aanwinsten

Gisteren één nieuwe aanwinst binnen gekregen een chronograaf met datum.
Het werk een Landeron 187 (30 min. teller en datum bij de zes)
In de beschrijving stond, dat ie maar enkele seconden liep, en inderdaad het werk was geheel opgewonden maar er was geen tik te horen.
Dus meteen een passende sleutel gezocht en het horloge geopend.
Nauwelijks was de bodem ervan af of de balans begon te bewegen dat het een lust was om te zien. Het probleem had dus iets te maken met de bodem, maar wat.

Het werk zit in een werkring met allerlei sleuven erin.
Wat gebeurt er als ik met een brucelle (pincet) op de werkring druk? Inderdaad full stop na een paar seconden. Basis van het probleem gevonden: bodem op de kast=druk op de werkring=stilstaan.

Ik heb het werk in de kast gelaten en eens goed bekeken met de loupe. Dan zie je dat er een tandrad is (volgens mij de rochet, hoe heet die in het Nederlands?) dat zo groot is dat het uitsteekt buiten de rand van de platine. En precies daar heeft de werkring een van z’n sleuven.

Dus werkring eruit, voorzichtig werk schuin gehouden (hoort niet, weet ik, maar ik had geen zin om de kroon+opwindstift te verwijderen) ring om het werk dusdanig dat de tanden van de rochet in de sleuf passen, alles weer recht in de kast, bodem erop en… ja hoor hij liep.

Op tijd gezet en nu een dag later loopt ie nog steeds en op tijd

Al met al weinig moeite om een klein probleempje op te lossen.
En door dat kleine probleempje het horloge misschien wat minder duur gekregen (ik vond het toch nog duur genoeg, maar ik ben gierig :wink: )

De andere hat ik al een tijdje, een Pierce met kalender en maanphase kaliber 103
Hier wordt het herstellen niet zo makkelijk. Alles schijnt vast te zitten.

Voor de liefhebbers hier nog de foto’s
Als er iemand is die uit het half verdwenen merk van de chrono iets kan bakken, mag ie t zeggen.

Het onbekende merk

Pierce

Fraaie klassiekers!! Die hebben tenminste geleefd!

hans

Dat vind ik leuke horloges, zowel die mooie oude chrono als de Pierce met triple date en maanfase, prachtig!

Mijn beste,

Proficiat met deze nieuwste ‘gouwe ouwe’.
Zo vormt deze chronograaf een fraaie wederhelft met het Pierce horloge.
Ik wens je derhalve veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze tijdloze horloges waar je heden ten dage gelukkig ook nog van kan genieten om er de huidige tijd mee af te kunnen lezen.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Prachtige oldtimers (tu)
Mooi om aan de achterkant van de Pierce de uitsparingen te zien voor de datumverstelling.
Groet. chris

Ik vind ze beide erg mooi. Ik hoop dat je ze in hun oude glorie kunt herstellen!

Groeten,

Martin

Twee mooie horloges, maar ze hebben zeker een “opknapping” nodig :slight_smile:

Zeker foto’s laten zien achteraf :smiley: