Nieuwe ALPHA

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Het is natuurlijk voor dat geld een prachtig ding. Zelf heb ik de Alpha ‘Sub’, draag hem geregeld in mijn werk. Maar ik denk dat het toch de enige Alpha blijft.
Mijn budget is alles behalve groot en dan ligt een Alpha daar natuurlijk ruim binnen, net zoals de Kijkshop en Aldi horloges. Maar toch ga ik voor de originele(re) horloges, voor zover je daar van kan spreken. Ik denk dat ik daar toch meer voldoening van zal hebben. Maar ja, dat is persoonlijk. Neemt niet weg dat ik je natuurlijk veel plezier met deze aanwinst wens:).

Groeten, Tom Vreeken.

MartinB Schreef:

Ach ja, de ene houdt van vintage, de ander noemt
het ‘auwe meuk’.

Ik houd er zelf wel van, maar ze zijn vele
gevallen te klein voor mij, bovendien ben ik van
mening dat tussen de jaren '70 zwitserse horloges
ook erg veel on-orginele, kwalitatief slechte
rommel zit.

Desalnietemin bezit ik zowel de ‘auwe meuk’ als de
’chinese troep’, en waardeer beide om zijn eigen
manier. Dat is het leuke van verzamelen, de
diversiteit. Ik vind het leuker om iedere dag van
de week een andere Alpha om te kunnen doen, dan
elke dag dezelfde Rolex, IWC of noem maar op.

Groeten,

Martin

Tuurlijk, ik heb ook niets tegen Alpha noch tegen Ed. Maar er is zoveel méér dan Alpha. :slight_smile: Als je je ogen maar de kost geeft. En wat Tom ook aanhaalt, er is overingens niets mis met horloge’s van de Kijkshop, Aldi of de uitverkoophoek, heb ik zelf ook!! (tu)

Dank voor je reactie Jaap-Wim,

Had ook niet anders verwacht.

Maar om eerlijk te zijn ben ik niet iets tegen gekomen dat qua prijs en uiterlijk met deze Alpha kan concurreren.

Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak en daarover valt - zoals bekend - moeilijk te twisten.
En natuurlijk zal er kwaliteitsverschil in uurwerken zitten, helemaal mee eens.

Maar aangestoken door andere Forumleden heb ik dus ook een Alpha aangeschaft en ik ben echt verbaasd over de kwaliteit van afwerking. Zelfs de lederen band is van behoorlijke kwaliteit.

Pas als je hem in je handen hebt dan zie je het. Beslist geen prullaria.

Daarbij komt dat ik dit model erg mooi vind en van welk merk dit ontwerp afstamt weet ik ook niet, maar vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk. Bij sommige Alpha’s is dat duidelijk, bij andere weer niet.

Daarbij komt dat ik zelden voor een gebruikte kies, tenzij hij ongebruikt en in nieuwstaat is, want ik ben allergisch voor beschadigingen en krassen. Maar dat is niet alleen met horloges het geval.

Maar voor een liefhebber van vintages horloges heb ik alle respect en dat heeft ook zo zijn charme, maar ik ben daar nog niet aan toe. Bovendien heb ik begrepen is er ook veel troep te koop en ik kan eerlijk gezegd daar ook de verschillen niet echt in ontdekken.

Overigens kan dit wel weer een aardige discussie opleveren, realiseer ik mij.

met groet

Ed

Daar is dit forum toch voor: lekker kletsen over horloges, de voors en tegens uitwisselen, nieuwe ideeen opdoen, andere inzichten lezen/krijgen en groeien in het verzamelen van horloges.

Groeten, Tom Vreeken.

Mee eens Tom (tu)

Ed

Ik zou nu toch ook wel graag een Alpha willen kopen!

Wat is een betrouwbaar adres?

Marco

Bij alpha zelf http://www.alpha-watch.com

Henrik,

Wat is nu een echte Tourbillion. Ik heb eens wat lopen zoeken en ben tot de conclusie gekomen dat er verschillende vormen zijn.
Ik heb een aantal voorbeelden geplaatst op het video gedeelte van deze site.

Overigens zit in deze Alpha (heb het bestudeerd) een soortgelijk draaiwerk als op onderstaand filmpje is weergegeven. Lijkt er althans verdomd veel op.

[http://www.youtube.com/watch?v=w5_L5EiYAp8&feature=related]

Ik weet niet of ik dit filmpje hier mag plaatsen, maar het gaat mij even om het voorbeeld.

Dus mijn vraag is het nu wel of geen Tourbillion?

groet

Ed

Marco,

Van Dreski begrepen dat de prijzen inclusief verzendkosten zijn.

groet

Ed

Ed, maak straks (als ie er is) maar eens zo’n filmpje van de Alpha. Van deze foto’s is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit. Is het niet een goudkleurige ‘kooi-achtige’ constructie die vast zit aan de secondenwijzer? Ik vraag me van de foto’s af of ik zelfs wel naar de balans kijk…

edit
De Alpha site zegt dat het een open heart is in ‘tourbillon’ style. Géén tourbillon dus! Zou ook de grootste horlogetechnische doorbraak sinds de ‘kermisgrijper-quartz’ zijn als het voor dat geld een echte tourbillon zou zijn. Maar nogmaals, kijk niet alleen naar filmpjes maar lees ook wat de functie van een echte tourbillon is (eigenlijk: was). De mooiste toubillons vind ík die met een gesloten wijzerplaat :wink:

acour_jeroen Schreef:

edit
De Alpha site zegt dat het een open heart is in
’tourbillon’ style. Géén tourbillon dus! Zou ook
de grootste horlogetechnische doorbraak sinds de
’kermisgrijper-quartz’ zijn als het voor dat geld
een echte tourbillon zou zijn. Maar nogmaals, kijk
niet alleen naar filmpjes maar lees ook wat de
functie van een echte tourbillon is (eigenlijk:
was). De mooiste toubillons vind ík die met een
gesloten wijzerplaat :wink:

Ik heb al een tijdje zitten speuren op het net en daarbij viel het op dat een tourbillon gebruikt zou moeten worden om een uurwerk meer uit te sluiten van allerlei invloeden zoals wrijving etc. Een horloge dat vlak ligt schijnt anders te lopen dan een horloge dat vertikaal staat. Een tourbillion zou dat moeten opvangen.
Maar wat ik lees, is dat dit eigenlijk flauwekul is, net als de spring drive van Seiko trouwens. Deze uitspraak komt niet van mij maar zijn de meningen van anderen.

Overigens heb ik wel gezien dat er verschillende varianten van Tourbillon zijn.

groet

Ed

Het idee van de tourbillon stamt uit de zakhorloge tijd, waarbij de balans(?)-veer altijd in dezelfde positie hangt, waardoor onnauwkeurigheid ontstaat. Door het rond te laten draaien, wordt dit effect opgeheven.
Op het moment dat je hem op z’n rug legt, zal de compensatie niet meer werken, tenzij je een gyro-tourbilon hebt die om twee assen draait. Een mooi voorbeeld van zo’n stukje (knappe doch onzinnige) techniek is te zien in het gedrocht van Zenith:

Een polshorloge zal tijdens het dragen sowiso steeds in andere positities hangen. Eén van mijn Alpha’s (om even on-topic te geraken) heeft tijdens het dragen een afwijking van ongeveer +1 sec in 12 uur, tewijl dat als ik heb afdoe en op zijn zij leg (kroon naar boven) de afwijking zo’n 10 sec/12 uur is. Daarom worden pols-horloges vaak ook in meerdere posities afgeregeld om een zo nauwkeurig mogelijk gemiddeld gedrag te krijgen.

Groeten,

Martin

Dank voor je uitleg Martin,

Zo worden we elke keer weer een stukje wijzer

Ed

Beste Ed,

Er is op ons forum al wel het eea te vinden over Tourbillons.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,57330,57330#msg-57330

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,19327,19327#msg-19327

Daarnaast zijn er inderdaad meerdere varianten van de tourbillon (zoals de gyrotourbillon van Jeager le coultre) maar het principe komt toch steeds weer neer op hetzelfde.

hier nog wat meer informatie hierover.

http://www.antiquorum.com/html/vox/vox2004/tourbillon.htm