Ik denk dat Swatch de fora goed heeft gevolgd. Het enige bezwaar waar ze iets aan konden doen (de prijs) is imho opgelost, ze hebben de prijzen met € 95,- verlaagd! Zie: http://www.horloge.info/nieuws/Swatch-Chrono-Automatic-fors-en-goedkoper-/463 Een Zwitserse mechanische chronograaf voor € 285,-/€ 295,-… :~
Henrik Schreef:
Ik denk dat Swatch de fora goed heeft gevolgd. Het
enige bezwaar waar ze iets aan konden doen (de
prijs) is imho opgelost, ze hebben de prijzen met
€ 95,- verlaagd! Zie:
http://www.horloge.info/nieuws/Swatch-Chrono-Autom
atic-fors-en-goedkoper-/463 Een Zwitserse
mechanische chronograaf voor € 285,-/€ 295,-… :~
nice !
Beter! Dit weekend nog even langs de Swatchshop (klink een beetje als sweatshop, waar worden ze ook weer gemaakt?) geweest en nog 2 weekjes wachten voordat we ze aan kunnen. Ze hadden wel al iets in een afgelsoten compartiment liggen maar dat was in ieder geval nog niet noemenswaardig.
Jan
ik heb me redelijk wat over gelezen en als ik het goed begrijp is het een Lemania 5100 movement die ze eigenlijk wat kreupel hebben gemaakt. Ik snap niet precies wat er anders aan is aangezien ik het origineel ook niet ken.
Verder snap ik niet helemaal wat er erg aan is dat er wat plastic in het loopwerk zit aangezien je dat verder niet kan zien. Waarom zou dat betekenen dat het eerder slijt?
En kan iemand me uitleggen waarom het een onlogische indeling zou zijn voor een chronograaf? Dit staat in veel fora. Ik heb zelf geen chrono en ik kan dus niet echt uit ervaring spreken…
ik vind deze wel mooi, en ik ga deze denk ik kopen:

JaNnN Schreef:
Beter! Dit weekend nog even langs de Swatchshop
(klink een beetje als sweatshop, waar worden ze
ook weer gemaakt?) geweest en nog 2 weekjes
wachten voordat we ze aan kunnen. Ze hadden wel al
iets in een afgelsoten compartiment liggen maar
dat was in ieder geval nog niet noemenswaardig.Jan
Ik heb ermee gespeeld in Geneve, vorige week 
Ik vind de zwarte wel tof…
Vind dit ook wel een geslaagd model alleen volgens mij zit er aan de buitenkant ook plastic, iig. de lugs, waardoor hij voor mij al zou afvallen.
Hallo Dens,
Het ‘nieuwe’ uurwerk is inderdaad een verkreupelt Lemania 5100 uurwerk. Dat uurwerk was interessant omdat het zowel een centrale secondenteller als centrale minutenteller had,en als bonus ook nog een 24 uurs wijzer. Het werd gebruikt door o.a. Omega, en in de nadagen door Sinn en Tutima in hun instrumentele chronografen. Onder de Swatch groep heeft het Lemania uurwerk zijn einde gevonden. volgens zeggen uit kostenoverwegingen. Het lijkt mij eerder dat ze vonden dat het Lemania werk in zijn oorspronkelijke uitvoering niet in het portfolio pastte. Qua functionaliteit was het namelijk mooier dan het (ook Swatch) Valjoux 7750, maar technisch was het simpel van opbouw. Het is namelijk een pillar-uuwerk en heeft veel plastic delen. Plastic op zich is niet erg, maar het is minder technisch en heeft zeker een lager prestige. Het Lemania had trouwens een heel hoge ongevoeligheid voor schokken. Het was daardoor het enige uurwerk wat voldeed als chrono voor, ik geloof, de Duitse luchtmacht.
Nu heeft de Swatch groep het oude Lemania uurwerk opnieuw leven ingeblazen als goedkoop chrono caliber. Dat kan dan natuurlijk niet meer functionaliteit hebben dan hun duurdere uuwerk (de 7750), dus hebben ze het omgebouwd om het dezelfde functionaliteit te geven als het 7750; dus weg centrale minutenteller en weg 24 uur wijzer. De wijzerplaatindeling is nu identiek aan de 7750.
Dat wat het Lemania bijzonder maakte is nu verdwenen, en daardoor vind ik het geen interessant caliber meer, maar ‘het publiek’ zal daar door onwetendheid wel niet door gehinderd worden.
Arjen Schreef:
[snip]
De wijzerplaatindeling is nu identiek aan de 7750.
En dat is nou meteen wat mij zo tegenstaat aan dit horloge, alsook de meeste Vj7750 modellen. 6-9-12 chrono’s zijn optisch niet in balans, IMO. Dit naast het feit dat het me allemaal wel erg plastikkerig over komt, maar da’s wat moeilijk te beoordelen van een foto.
Groeten,
Martin
Dan koop je toch iets met een Poljot 3133 (of derivaat) horloge? Heeft een mooie 3-9 wijzerplaat. Voor een automatische 3-6-9 moet je dieper in de buidel tasten. Dan zit je op gemodificeerd 7750 niveau en hoger.
Arjen Schreef:
Dan koop je toch iets met een Poljot 3133 (of
derivaat) horloge? Heeft een mooie 3-9
wijzerplaat. Voor een automatische 3-6-9 moet je
dieper in de buidel tasten. Dan zit je op
gemodificeerd 7750 niveau en hoger.
3-9 is het mooist inderdaad. En van mij hoeft een automaat niet, dus Poljot, of ST19 is prima. Trouwens, Seagull heeft inmiddels ook een automatische chrono ontwikkeld:
Geen idee waneer er een horloge van uitkomt. 't Is mij ook niet duidelijk of “6” een echte totalisator of 24h dial is…
Vorig jaar mijn 32 Swatches verkocht, ik was er namelijk klaar mee. Deze ziet er wel goed uit, maar ik sla toch over. Liever een ‘echte’ Lemania 5100 ergens uit de jaren 70.
Daar wordt inderdaad over gespeculeerd (over die wijzer op 6), maar gezien dat ze in de handwind versie geen model hebben met totalisator op 6, maar wel met 12 uur wijzer, denk ik dat het het laatste zal zijn. Optisch aardig, maar verder zonder funktie; loopt namelijk mee met de normale urenwijzer, en is ook niet apart te verstellen.
Ik hoop dat ze dan op zijn minst de 24h wijzer van de 1903 nemen, en niet de 12 uurs wijzer. Die is idd totaal zinloos. De 24 geeft nog een soort dag nacht functie.
MartinB Schreef:
Arjen Schreef:
De wijzerplaatindeling is nu identiek aan de
En dat is nou meteen wat mij zo tegenstaat aan dit
horloge, alsook de meeste Vj7750 modellen. 6-9-12
chrono’s zijn optisch niet in balans, IMO. Dit
naast het feit dat het me allemaal wel erg
plastikkerig over komt, maar da’s wat moeilijk te
beoordelen van een foto.Groeten,
Martin
Vandaag bij de Swatchstore gezien en geproefd. Niet mijn smaak door de kunststof kast. Ik heb liever iets van metaal. Prijs is wel aardig, om voor minder dan 300 euries een nieuwe automatische chrono te kunnen kopen.
6-9-12-indeling vind ik eigenlijk wel fijn, omdat ik de datum graag op 3 heb staan. Ik hou er juist niet van als ie scheef op de 4 staat, en bij de 3-6-9-indeling met datum op 6 zit ie op de subdial. Vind ik minder erg dan op de 4, maar vind ik toch minder fijn dan op 3.
Ik heb 't vermoeden dat ze de subdial op 6 uur bedoelen. Die telt per 6 uur. De meeste tellen per 12 uur.
Bijv:
http://s7ondemand4.scene7.com/is/image/Signet/6473121?$detail475$
Hey, mijn reactie op jouw post wordt gezien als mogelijke SPAM. Misschien omdat ik teveel heb gepost 
Of waarschijnlijk omdat ik een paar linkjes heb geplaatst om te illustreren waarom sommigen de indeling raar vinden.
Ben benieuwd of mijn post alsnog aankomt.
Zonder linkjes met foto’s:
Ik heb 't vermoeden dat ze de subdial op 6 uur bedoelen. Die telt per 6 uur. De meeste tellen per 12 uur.
Wat ik mij af vraag, gaan ze ook buiten de swatchgroep gebruikt worden.
Want dan wordt het begrip autochrono een stuk interessanter.
P.S je hebt al een leuke klok met v7750 voor minder dan 450 euro, en ik zie Tissot
klokken met dit nieuwe chrono uurwerk nog niet aan de man brengen voor minder dan 450 euro.
Maar inderdaad 200nogwat90 euro is goed te doen voor die nieuwe swatchen
doekr Schreef:
P.S je hebt al een leuke klok met v7750 voor
minder dan 450 euro
Voorbeeldjes?
marnix_moed Schreef:
doekr Schreef:
P.S je hebt al een leuke klok met v7750 voor
minder dan 450 euro
Voorbeeldjes?
Komt er aan;);)