Onlangs is het bandje van mijn Omega Constellation stuk gegaan. De pin waarmee het bandje aan het uurwerk vast zit is eruit gevallen. Ik ben ermee naar de juwelier gegaan maar die adviseerde mij om er een nieuwe band aan te zetten, omdat ook de andere pinnen in de band volgens hen wat los zitten. Het betreft een Omega Constellation dames model uit 1992 met gouden wijzerplaat en een stalen kast en band. Ik heb nu helaas geen foto omdat het horloge nog bij de juwelier ligt. Gisteren hebben ze me gebeld met een prijsopgaaf voor een nieuwe band: 670 euro. Nou is er in 2002 ook al een nieuwe band opgezet, dat was destijds 185 euro, in 2007 nogmaals een nieuwe band, toen 300 euro.
Mijn vraag is nu, is het niet mogelijk om door een goede horloge maker alleen de pinnetjes die in de schakels zitten te laten vervangen? Weet iemand wat dat dan zou kosten en weet iemand een goede horlogemaker in de buurt van Nijmegen?
Alvast bedankt
Zonder foto is het moeilijk goed advies te geven. Het zou kunnen dat de schakels van de band wat uitgesleten zijn waardoor nieuwe pinnen zetten geen nut heeft.
In ieder geval ben je natuurlijk niet verplicht een originele Omega band te laten plaatsen, je zou ook een andere band kunnen kopen en enkel de originele sluiting laten overzetten. 670€ vind ik overigens wel heel erg fors. Nogmaals, met een foto of typenummer kunnen we vast beter advies geven over alternatieven.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal het horloge weer ophalen bij de juwelier, 670 euro vind ik zelf op dit moment ook veel te veel, en dan zal ik een paar foto’s en het typenummer plaatsen.
Die Constellations hebben vaak (niet allemaal dacht ik) “proprietary lugs”. Dan gaat die vlieger niet op. Even op de foto’s wachten.
Een alternatief is de band te laten restaureren. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar iemand die hier een heel goede reputatie in heeft is Michael Young in Hong Kong. Als je onbekend bent met de horlogewereld zul je het misschien een raar idee vinden je band naar Hong Kong te sturen, maar hij heeft zijn klandizie over de hele wereld.
Check de website, en informeer eens. Kijk of de communicatie en prijs je bevalt. http://www.classicwatchrepair.com/
Hier iemand van hier met ervaring:
Ik vind wel dat die banden erg kort meegaan. Misschien slijtgevoelige materialen gebruikt voor de pins? Ik vraag me af of je de levensduur kunt verhogen door af en toe te smeren met teflon. Zou je bij montage al moeten doen, ook even voorleggen aan Michael Young.
bedankt voor de reacties. Het type nummer van het horloge is 6104/465.6. Ik heb het horloge gisteravond weer opgehaald. Nu is ook de batterij nog leeg, dat hoop ik tenminste. (voor het laatst vervangen maart 2014). Klokje staat stil maar dat zag ik thuis pas. Hoop niet dat ze hem daar hebben laten vallen of zo.