Colonel Sanders approved.
Als je dit op een horlogeforum vraagt, kun je je beter in het Casio Only topic begeven. Met alle respect voor het merk uiteraard.
Colonel Sanders approved.
Als je dit op een horlogeforum vraagt, kun je je beter in het Casio Only topic begeven. Met alle respect voor het merk uiteraard.
Machinaal kan 90% van de kwaliteit tegenwoordig wel bereikt worden. Merken weten echt mooie dingen te produceren daarmee, maar sommige hoeken en afwerkingen kunnen vrijwel alleen met de hand worden bereikt.
Los daarvan worden traditionele productiemethoden (zoals guilloche op een oude machine) gewaardeerd vanwege het vakmanschap dat benodigd is.
Zo heb je het verhaal over de man die bij rolls-Royce vanuit de losse pols een zeer strakke streep over de zijkant van de carrosserie kon trekken. Een machine kan dat ook, maar daar zou niemand een paar ruggen voor betalen, omdat het gewoon niet hetzelfde is
Dat zeg mijn broer als draai- en freesboer ook. Maar hij is dan ook niet bekend met hoge afwerkingsgraden zoals horloges.
Bepaalde handmatige technieken zijn moeilijk na te bootsen met machines. Polijsten bvb vraagt veel geduld, en daar is een machine niet persé sneller voor. Je tool slijt ook sneller dan het staal, dus moeilijk voor een machine om dat te compenseren.
Graveren met machines geeft ook niet hetzelde charme.
Pffff…echte humor
Jij weet het dus ook niet.
Ik denk dat de nanotechniek bij ASML wel van een andere orde is dan een draai- en freesboer
Ik had het niet over snel of langzaam, wel over precies. En die slijtage geldt met handpolijsten ook en je kunt een machine toch dmv sensoren dat laten meten?
Klopt, maar mijn vraag was, is handwerk uiteindelijk preciezer, en eerlijk gezegd betwijfel ik dat.
Ja, dat filmpje ken ik. Heel knap, maar hij zal ook vast wel eens een mindere dag hebben gehad.
Het is uiteindelijk dus meer het idee dat erachter zit dan dat het waarlijk beter is, en dat is prima hoor.
Tuurlijk moet er een massief gouden rotor in voor deze prijsstelling.
Goud ligt toch maar ergens niks te doen.
Dus “zonde” kan het niet zijn.
En wat kan zo een rotortje nou wegen dan?
Materialen zijn verhoudingsgewijs alleen duur bij aliexpress horloges.
Niet bij swissie meuk.
In verhouding tot de rest, heel veel.
Valt wel mee, heb al veel in dezelfde vijver van toeleveranciers van ASML gevist. Het niveau van de draai- en freesboeren in de Benelux is gewoonweg heel hoog.
Precies, die afschrijving betaalt een ander maar ![]()
Die conclusie hadden we al gezien hier…
Technisch misschien haalbaar, maar veel te kleine markt voor vermoed ik. Moest het bestaan, dan zat Franz waarschijnlijk niet meer bij Patek met een tak op horlogeonderdelen te wrijven.
De grootste markt draait om accurate onderdelen. Niet over blinkende randjes.
Ik heb geen idee wie Franz is, maar ook al bestond machinale techniek, er zullen altijd mensen blijven die een enorme stijve krijgen van het betere handwerk…
Nee, maar graveren draait niet over precies zijn.
Het gaat over scherpe lijnen en lijndiktevariatie.
Een lineaire techniek, terwijl de meeste CNC snijtechnieken rotatief zijn.
Is het machinaal goedkoper.
Dan wordt het machinaal gedaan.
Is het handmatig goedkoper.
Dan wordt het handmatig gedaan.
Zo gaat dat.
Het kapitalisme in een notedop
mijn god, ik dacht dat ík cynisch was.
Dat ligt er volgens mij dus aan welke bewerking je doet. Als het machinaal prima te doen was om elke brug zowel een interne als een externe hoek mee te geven die perfect gepolijst is, dan zou Patek (om maar een voorbeeld te noemen) die investering maken. Maar die bewerkingen schijnen nog steeds beter resultaat te bereiken met de hand.
Enig idee van de goudprijs op dit moment ?
Voorbeeld, een gouden vouwsluiting voor een Breitling kost op dit moment ruim €5K.
Niet alleen dat, ook schaalbaar. Als je Omega, Blancpain of zelfs Patek bent en je spuugt in het laatste geval 60.000 horloges per jaar uit je fabriek, dan is het onmogelijk om ze allemaal handmatige afwerking mee te geven.
helemaal waar
Notendop wijsneus.
Waarom niet in Rolex Only?