Nou toch weer spijt dat ik mijn tropical Polerouter heb verkocht…
Ik heb trouwens begrepen dat Nederland wordt gezien als een markt voor Gallet (deze zal aan Nederlandse boutiques worden toegevoegd), en daarmee zeggen ze feitelijk dat ze niet verwachten dat Nederland een goede markt is voor UG. Wij zijn gewoon te prijsbewust denk ik.
Maar ik kan me levendig voorstellen dat met deze prijzen de UG revival ook geen succes gaat worden. Aan de andere kant, GP zit in dezelfde hoek en overleeft ook dus wellicht kan je je niche vinden.
Verwacht ook geen enorme successen in in frankrijk of italië, waar je veel vintage polerouters kunt vinden. Maar wie weet.
Als het je alleen maar om functioneel gaat, dan kan je beter een Seiko Astron kopen.
De functionaliteit van een gouden rotor (buiten de daadwerkelijke functionaliteit van de hogere massa) is dat het mooi is. UG heeft die rotor nu ook goudkleurig gemaakt, dus blijkbaar is goud wel wat ze hadden willen doen als ze geen geld hadden bespaard op de uitvoering… en daar wringt het juist. Ze beknibbelen op materiaalgebruik en dat is dus per definitie geen luxe.
De vraag is of je die luxe mag verwachten van een stalen (!) driehander van 15k.
Exact. En als een merk die minimale moeite om er goud tegenaan te gooien niet neemt (maar wel goudkleurige rotor gebruikt), dan weet ik genoeg over de rest van het horloge.
Ben ik het niet 100% mee eens, de vergelijking dat je met een Ferrari toch ook maar 100 mag is toch echt een heel ander statement dan zeggen dat bijvoorbeeld een Ferrari met een 4 cilindertje ook OK is.
Er zit toch nog echt wel wat ruimte tussen “rekening houden met de functionaliteit” en “koop dan maar een Astron”. Een horloge blijft voor mij in de eerste plaats nog altijd iets dat je draagt om de tijd aan te geven, en pas in de tweede plaats een modern “juweel”. Nu moet ik zeggen dat ik dit horloge op geen van beide aspecten echt aantrekkelijk vind, maar dat terzijde.
Dat is geen punt, er zijn genoeg legeringen die zowel denser zijn als goud en dan ook nog eens sterker. Plus, ze gebruiken een vrij grote rotor in plaats van een echte “micro-rotor” dus dat speelt hier nog veel minder.
Zelfs bij luxe moeten er keuzes gemaakt worden. Het budget is immers niet onbeperkt en goud is niet goedkoop. Ik zie dan liever wat meer verfijnde uitwerking van het binnenwerk dan een klomp goud. Neem nu het basisontwerp: een 3/4de rotor kan je toch bezwaarlijk een “micro-rotor” noemen? Ik stoor me voor het geld veel erger daaraan dan aan het materiaal van de rotor eerlijk gezegd.
Wat is mis met een Ferrari met een 4 cilinder?
Ah dito. Hetzelfde als met een niet gouden rotor
Het is het gewoon net niet in mijn ogen.
Waarom zou je een uurwerk anders überhaupt hoogwaardig afwerken met angelages, Geneva stripes etc…
Daar zit nu net het gevoelige punt. Wel een mooie afwerking maar met minder mooi materiaal.
Of wellicht helemaal geen afwerking, scheelt ook nog eens in de kosten. Niemand die het ziet.
Nee, sorry zo zit ik niet in de wedstrijd. Bij dit soort uurwerken gaat hem om de full monty.
Een witgouden horloge is ook mooier dan een stalen variant. Dat is het gevoel van luxe. En zoals eerder gezegd stealth wealth
Is het zichtbaar? Voor vele niet, voor de liefhebber wel.
Edit
Dat is nu net mijn punt. Dat is inderdaad niet ok. Maar bij een horloge zou je het wel accepteren. Dat vind ik vreemd.
Ik denk dat vergelijkingen tussen auto’s en horloges gewoonweg niet erg goed werken. het geeft bij mij iig niet dezelfde “klik”
Kan ik me zeker in vinden, maar ik vind dat ze er dan eerst maar weer eens een echte micro-rotor van moeten maken
Niet per sé, maar de gouden rotor staat wel een flink stuk lager op mijn prioriteitenlijstje dan een hele hoop andere zaken die er naar mijn mening een pak beter kunnen. Totaal geen fan van wat ze met het binnenwerk gedaan hebben.
Jawel, maar wat ik van mensen van Breitling Nederland begreep is dat men UG dus maar minimaal in Nederland gaat neerzetten en dat men Gallet ziet als een merk dat wel bij ons past. Dat vond ik gewoon opvallend, doe ermee wat je wilt.
Decoratie van een uurwerk staat volgens mij wel een beetje los van materiaalgebruikt. Volgens mij is het grootste deel van een uurwerk gemaakt van messing, waar vervolgens allerlei laagjes over worden aangebracht “voor het mooi”. De bruggen krijgen een nikkelkleur, het balanswiel, de veerton en de raderen een goudkleur, soms de schroeven geblauwd, etc. In principe wordt er normaal gesproken het technisch meest geschikte materiaal gebruikt, decoratie komt daarna.
Ik snap de luxe van een gouden rotor wel, maar het gebruik van andere kleurtjes over een basismateriaal is sinds jaar en dag gemeengoed voor uurwerken
Klopt, maar bij een bepaald prijspunt mag/moet het materiaalgebruik wel aan bepaalde standaarden voldoen. En een gouden rotor ipv een goudkleurige rotor, is wel een indicator wat mij betreft.
Je ziet dat merken zich hier ook bewust van zijn en hier soms actief op besparen. Zoals het gebruik van tungsten door bijv JLC en Omega. Of het níét meer gebruiken van german silver door JLC op de duometre. Laatst nog Girard-Perregaux die op de two-tone Laureato slechts goldcapped links gebruikt ipv massief goud.
Als je als UG zijnde jezelf vanaf niets als luxemerk probeert te positioneren dan zijn dit soort zaken (en bijv. ook handwerk of anglage, inner angles, etc in de afwerking) waar je waarde moet leveren. Dat doen ze niet.
Nederland wordt inderdaad een testmarkt voor Gallet.
Het merk krijgt voor zover ik begreep geen ruimte in een externe Breitling BTQ, wel wordt het separaat aangeboden bij de Breitling AD’s. ( indien een AD dat wilt )
Hoe dat in de interne BTQ’S gaat ( Den Haag en Amsterdam ) weet ik niet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet hoe de markt werkt in deze prijsklasse; wat vinden klanten belangrijk? Kun je wegkomen met een volledig machinaal berwerkt uurwerk? Of is enige mate van handdecoratie verplicht? Ik heb geen idee.
Je ziet dat steeds meer merken die kant op schuiven, Omega gaat met de Constellation Observatory ook die kant op, maar daar zit volgens mij ook weinig handwerk aan.
Zeker. Tot 20k nieuw heb je bij vrijwel alle grote Zwitserse merken geen enkele vorm van handafwerking op het uurwerk. Duitsers doen dat iets beter.
Zo ook de Constellation die je noemt. Alles machinaal. Daarom zijn de mate van machinale decoratie en het materiaalgebruik hetgeen waar ik naar kijk in deze klasse en zou een gouden rotor een mate van ‘wil’ tonen bij het merk om toch iets van waarde te leveren (behalve design en marketing) voor deze forse prijs.
Conclusie: lekker (neo-)vintage blijven kopen. Veel betere prijs-kwaliteitverhouding
Wat is de zin van handafwerking? Wat is daar beter aan dan aan machinale afwerking? Ik liet eens een paar drumsticks van een fancy Amerikaans merk zien aan een vriend van me die bij ASML werkt. Hij viel achterover van de prijs. Toen ik zei dat ze handgemaakt waren was zijn reactie, wat een onzin, handgemaakt, machinaal is oneindig veel preciezer en nog goedkoper ook. Dat geldt hier niet?