Nieuwe eigen uurwerken steeds mooier - Swatch bedankt?

Doordat de Swatch Group vanaf dit jaar geen extra uurwerken meer buiten de groep verkoopt, zijn sommige merken een paar jaar geleden voor zichzelf aan de slag gegaan, waarbij ze geheel of gedeeltelijk in huis zijn gaan ontwerpen en produceren. Daardoor heb ik de laatste tijd voor Horloge.info een paar uurwerken langs zien komen die ik erg mooi vind, puur uiterlijk. Dat ze technisch knap zijn is een volgende.

De mooiste vind ik denk ik de ARM09 van Armin Strom (zie http://www.horloge.info/nieuws/Armin-Strom-manufactuur-met-in-huis-kaliber-ARM09/572)

Prachtige is imho vooral de symetrie, ook aan de achterkant.

Vandaag was ik bezig met een stukje over de Spherodrive van Eterna. Nu was Eterna altijd al zelf bezig met uurwerken maar ik weet niet waar de basis daarvan lag. Wat ik wel weet is dat Eterna de basis van ETA heeft gelegd :smiley: Maar hun kaliber 3510 is toch werkelijk prachtig? De veertonnen zijn op kogels gelagerd waardoor het uurwerk minder onderhoud nodig heeft en minder slijtage gevoelige is.

Zie ook http://www.horloge.info/nieuws/8-dagen-non-stop-Eterna-Madison-Eight-Days-met-Spherodrive/651

Kun je hier uit afleiden dat het goed is voor de liefhebber van mooie uurwerken dat Swatch niet meer extra uurwerken zal leveren (en over een paar jaar helemaal mee wil stoppen als dat van de rechter mag)? Nee, deze horloges zijn door de eigen uurwerken veel duurder dan “makkelijk betaalbaar” met een ETA uurwerkje. Maar of ze er ook geweest waren als Swatch de beslissing niet had genomen…?

Henrik Schreef:

Maar of ze er ook geweest waren als Swatch de beslissing niet had genomen…?

Hayek heeft wel altijd beweerd dat dit de voornaamste reden van die beslissing was; om de diversiteit te bevorderen.

Helaas vallen de vruchten allemaal in de categorie ‘mooi maar onbetaalbaar’…

die Eterna is prachtig!

Die uurwerken zijn werkelijk prachtig maar je hebt er als liefhebber niet zoveel aan als het allemaal in de categorie “voor de happy few” valt:(

Normaliter zouden ze met stijgende productie-aantallen ook goedkoper moeten worden…

Goedkoper om te maken mischien, maar dat vertaald zich in de horlogemarkt niet naar goedkoper om te kopen, wel naar meer winst.

Ik heb ook wel eens het gevoel dat het werkpaard ETA 2824 voor allerlei ‘middenklasse’ merken gewoon vervangen gaat worden door een Chinese/Aziatische variant. Mischien wat een heleboel mensen niet willen, maar wel het resultaat van meneer Swatch.

Natuurlijk worden er nu vele nieuwe technieken enz ontworpen maar tegen een duurdere prijs, want die “kleine fabriekjes” kunnen nooit een productieaantal hebben als de Swatchgroup dat toch een reus is op dit gebied.

MAAAAAAR, de patenten van de ETA caliebers zoals de serie 2800 en zelfs de Valjoux 7750 zijn verlopen en zijn daardoor vrij op de markt gekomen en gelukkig zijn er anderen die dit hebben overgenomen.
Kijk eens en wat een mmoie technische fichen, beter dan in de tijd van de swatchgroup. http://www.sellita.ch/

Zelf vind ik het fantastisch dat de diversiteit toeneemt.
Zoals gezegd zijn veel uurwerken voor de happy few, maar je ziet nu wel dat de Breitlings en IWC’s (meer) eigen kalibers gaan maken, in plaats van opgeleukte simpele ETA’s. En de mogelijkheid je te onderscheiden als uurwerk bouwer is natuurlijk groter geworden.

Als je kijkt naar de (kunstmatige) prijsstijingen die de Swatchgroep doorvoerde voor zijn uurwerken, vraag ik me af waar ze hun eigen ontwikkelingen straks van gaan betalen, als ze niet meer leveren aan anderen. Want dit was een fantastische melkkoe voor ze. Ik betwijfel of dit op lange termijn een goede zet voor ze is geweest. Ze hebben anderen aangezet tot innoveren, terwijl dát zeker niet het sterkste punt van de Swatchgroep is.

Groeten,

Martin

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. De Swatch-groep maakt meer dan ETA uurwerken alleen, er is ook Omega (co-axial), Breguet en Blancpain met prachtige uurwerken en Glashütte Original. Het waren in mijn beleving vooral merken als IWC en Breitling, die qua prijs wel op topniveau meededen, maar dan met (aangepaste) ETA uurwerken. Dat verandert nu terecht.

Arjen Schreef:

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. De
Swatch-groep maakt meer dan ETA uurwerken alleen,
er is ook Omega (co-axial), Breguet en Blancpain
met prachtige uurwerken en Glashütte Original. Het
waren in mijn beleving vooral merken als IWC en
Breitling, die qua prijs wel op topniveau
meededen, maar dan met (aangepaste) ETA uurwerken.
Dat verandert nu terecht.

Neen, hoeft daarom niet te veranderen, zie mijn post hoger, anderen zullen die ETA en Valjoux wel maken.

Ik kan het alleen maar toejuichen, meer competitie en diversiteit in calibers zoals in de hoogtijdagen van begin deze eeuw is echt niet verkeerd imho.
Dat daar een prijskaartje aan hangt tsja… r&d moet ook terugverdiend worden.
De bovenstaande Eterna is erg mooi overigens, weer eens een vormwerk wat de kast netjes vult.

Freddy’s punt uit zijn eerdere post is terecht, Sellita neemt een groot deel over voor merken die niet zelf aan de slag willen of kunnen. Zoek maar eens op Sellita op Horloge.info (of ergens anders) dan zie je dat Anonimo, MeisterSinger, Eterna (!!!) en Raymond Weil al een Sellita SW200 gebruiken in bepaalde modellen. En er zullen nog vele anderen zijn.

Maar vergeet niet dat ETA voorlopig nog uurwerken moet blijven (of blijft) leveren aan de merken (buiten de Swatch Group) in de hoeveelheden die ze altijd leverden. De merken krijgen er alleen niet méér. Ik denk wel dat de timing (crisis) voor de Swatch Group jammer is, ik verwacht niet dat veel merken meer bestellen dan twee jaar geleden :smiley:

Aan de andere kant zit daar voor veel merken misschien ook een probleem. Voorbeeld: merk “B” maakt elke jaar 10.000 chronografen model “C”, waarvoor ze jaarlijks 10.000 Valjoux bij ETA kochten. Vanaf 2010 krijgen ze er nog steeds 10.000 maar niet meer dan dat. Door de crisis hebben ze echter nog wat over van vorige jaren en hebben er eigenlijk maar 5.000 nodig. Als ze er nu 5.000 bestellen krijgen ze de volgende keer er dus ook nog maar maximaal 5.000… Dus wat is wijsheid…?