Nieuwe ETA "Valgranges" kalibers: GROOT!

Misschien leuk om te melden:
De liefhebbers van groot-formaat horloges hebben weer wat om naar uit te kijken: ETA heeft een nieuwe lijn uurwerken op de markt gebracht met een 16½ lijns diameter, dit komt dus overeen met 36,6mm!!!

De nieuwe kalibers zijn gebaseerd op het “oude” 13¼ lijns ETA/Valjoux 7750 uurwerk, waarvan de betrouwbaarheid natuurlijk al lang en breed is bewezen, en zijn te krijgen in drie uitvoeringen:

De opzet is natuurlijk dat het nieuwe uurwerk de moderne kasten met grote diameters goed “vult”, zonder gebruik van brede uurwerkringen, dat zal vooral met een glasbodem een mooi effekt geven!
Ben heel benieuwd welk merk als eerste met een horloge komt met deze nieuwe uurwerken.

Meer info op: http://www.valgranges.ch/

Paul

Ik had het ook gelezen, en mijn eerste gedachte was: daar zat o.a. Zeno met smart op te wachten! Met name bij enkele van hun vliegers valt het op dat het onderhouds uurwerk relatief klein is: het datumvenster zit te ver naar het midden van het horloge. Voor het oog vind ik dit niet zo mooi.

En inderdaad: ben benieuwd wie één van deze kalibers voor het eerst gaat toepassen.

Gerwin

Hoi Paul,

De video in 3D is schitterend om zien, zo ziet men het systeem van gangreserveaanduiding werken.

mvg,
Freddy

Paul, bedankt voor deze interessante informatie. Inderdaad was een van mijn ergenissen dat door de huidige trend van groot, groter, grootst, er vaak een klein uurwerkje in een joekel van kast zat. Deze calibers vangen dat mooi op.

Ik ben benieuwd welke merken dit als eerste op zullen pikken, en wat de prijsstelling zal zijn.

gr,
Hans Mennink

Maar zijn ze er nou net niet een beetje laat mee? Groot is weer op z’n retour…

Ach alles in in golfbewegingen, dus straks is het uit, later weer in en dan is er tenminste een geschikt uurwerk voor die afmetingen.
Trouwens groot komt gewoon zeker in, want wij nederlanders schijnen steeds groter en dikker te worden ;)!

grt

Leon

Bij een vorig draadje van de Rondakalibers kon men zien dat die ook allemaal 12 1/2 lijnen hebben, is natuurlijk geen 16 1/2. Deze hebben de grootte van de Unitas 6497, dus zakhorlogeformaat.

Freddy