Ik heb vandaag een mooi horloge voor mijn verjaardag gekregen, de Festina F16900. Probleem is alleen dat ie niet loopt, ik heb al een andere Festina, dus ik weet hoe je 'm in moet stellen, maar er gebeurt niks. De middelste knop, waarmee je de tijd en datum instelt, was geblokkeerd d.m.v. een plastic blokkeerdingetje, die heb ik eruit gehaald, tijd en datum ingesteld, knop ingedrukt en klaar zou je zeggen. Maar hij weigert te lopen, ook de chronograaf knop doet niets.
Bedankt voor je antwoord, maar hoe kan dat dan? Hij was geblokkeerd, dus batterij kan dan toch nooit leeg zijn? Het is een nieuw klokkie, vers uit de doos…
Aan de andere kant, ik kan ook niks anders bedenken dan dat…
Ik heb wel eens van een juwelier/horlogemaker gehoord dat het uittrekken van de kroon voor een batterij weinig uitmaakt. Die verliest (dan) toch zijn energie.
Ik zou eerst proberen het aankoopbewijs te bemachtigen van degene van wie je het horloge gekregen hebt.
Je kunt natuurlijk voor €5 bij een juwelier een nieuw batterijtje proberen maar er zit gewoon garantie op dus laat ze het lekker oplossen waar die gekocht is.
Da’s geen anecdote hoor… Op iedere batterij staat een levensduur die geprint wordt bij het verlaten van de fabriek. Deze staat hetzij op de batterij zelf, hetzij op de verpakking.
Batterijen zijn notoir gevoelige dingen. Ze verliezen hun stroom wanneer ze niet gebruikt worden. Ze raken de kluts kwijt als je ze in eerste instantie niet van genoeg stroom voorziet, maar daarna voelen ze zich beter als je ze stukjes oplaadt en ontlaadt (in het geval van Li-Ion of NIMH). Ze zijn gevoelig voor temperatuur en vocht.
Eigenlijk heb ik het idee dat Toyota gelijk heeft: In de huidige implementatie hebben we überhaupt niet genoeg chemicaliën om alle auto’s op batterijen te laten rijden, en is de technologie noch duurzaam noch stabiel. Ik denk dat we voor mobiliteit beter op waterstof in kunnen zetten, met een capacitor als hulp.
Maar goed, voor je quartz horloge is het dus een kwestie van regelmatig vervangen of, als je het stil wilt laten liggen, de batterij er gewoon uit voor het opbergen voor langere tijd.
Mechanische horloges zou ik ook niet met de kroon open laten liggen, ik begrijp echt niet waarom juweliers die tic hebben. Misschien om ze op tien over tien te kunenn laten staan? Pfff.