Nieuwe gebruiker, nieuw horloge

Hallo lezer,

Ik lees al een paar maanden anoniem mee op het horlogeforum. Sinds een aantal jaar word ik steeds enthousiaster over het onderwerp horloges. Mijn eerste grote uitgave aan een horloge heb ik ongeveer zes jaar geleden gedaan: een Rolex Explorer 2.
Een oud-collega van me was/is een enthousiast horlogeliefhebber en heeft destijds mijn interesse voor ‘klokjes’ aangewakkerd. Alhoewel ik zijn Submariner erg mooi vond wilde ik niet deze voor mij redelijk voor de hand liggende keuze maken en heb toen dus gekozen voor een Explorer 2 (witte plaat). Destijds waren deze ‘sportmodellen’ niet optimaal leverbaar en heb ik na wat speurwerk mijn horloge mogen aanschaffen bij Schaap & Citroen in Utrecht.
Vorig jaar betrapte ik mezelf er op dat ik mijn Rolex bijna nooit meer droeg en vaak een meer modieuze Guess (heb er een aantal) met lederen band droeg omdat ik dit mooier onder/bij mijn kostuum vond staan. Na een financieel meevallertje nam ik me vorig jaar voor mijn Rolex in te ruilen voor een Cartier Santos 100 met een extra bruin lederen band. Toen het moment er was heb ik mijn Rolex niet ingeruild en met wat korting de Cartier erbij gekocht. Vorige week heb ik voor mijn verjaardagsfeestje (30) de zwarte band voor het eerst terug laten zetten en ben ik tot de conclusie gekomen dat dit horloge toch eigenlijk ook meer een vrijetijds horloge is. Tja, smaak past zich blijkbaar aan je leeftijd aan :wink: Nu ben ik voornemens een meer klassiek horloge met bruine band aan te schaffen voor mijn zakelijk leven. Mijn voorkeur gaat momenteel naar een IWC Portuguese Chrono of een Vandergang. Graag wil ik met mijn (nu nog) beperkte kennis graag van jullie ongetwijfeld meer uitgebreide kennis gebruik maken. Hebben jullie nog suggesties? Zie bijvoorbeeld redelijk vaak JLC voorbij komen, een merk waar ik helemaal geen kennis van heb. Wat vinden jullie eigenlijk van mijn aanpak om een bruin lederen band te plaatsen bij een stalen kast met bij voorkeur een witte wijzerplaat? Hebben jullie suggesties voor juweliers welke naast een goede service tevens voordelen in aanschafsprijs bieden?

Mijn budget ligt rond € 4.500 tot maximaal (!) € 6.000. Overigens helaas te weinig voor de IWC Portuguese 7 days welke ik ook erg mooi vind.

Alvast bedank voor eventueel genomen moeite!

Ciao,
Indo

Welkom Indo! Leuk dat je besloten hebt te gaan posten! Om te beginnen moet ik zeggen dat onze smaken verschillen, maar dat mag gelukkig :D, neemt niet weg dat ik graag op enkele van je vragen in ga.

Een Rolex Explore2 II, volgens Google dit horloge (ik ben geen groot kenner van Rolex maar juist de Submariner vind ik wel mooi):

Het lijkt mij geen horloge waar je een zwart of bruin lederen band aan zet door de witte wijzerplaat in combinatie met de stalen kast. Ik heb bij google op foto’s gezocht en bij de eerst 108 resultaten zit er niet een met een andere dan stalen band. Ik ben bang dat je daartoe veroordeelt bent. Ik kan me voorstellen dat je op een zonnige dag tijdens een picknick in het park er een geel of oranje (misschien rood) bandje aan doet maar daarmee kun je weer niet naar je werk :smiley:

Een Portugieser is prachtig, staat hoog op mijn wishlist, maar ik zou 'm niet als horloge voor je werk nemen. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar als ik in pak loop doe ik niet zo snel een groot en opvallend horloge om. Ik zou mijn gesprekspartner niet willen “weg-blingen”. Tenzij ik de persoon ben die het geld uit mag geven, dan kan ik in principe in m’n onderbroek gaan zitten, dan maakt het niet uit :slight_smile: Het type dress-watch is niet voor niets een klein model met een effen plaat, geen opgelegde of niet te grote indexen, voornamelijk goud/verguld. Dressy maar niet te…

Hallo Henrik,

Bedankt voor je welkom.

Wellicht ben ik onduidelijk geweest. De Explorer draag ik momenteel alleen bij vrijetijdskleding. Inderdaad volledig staal. Vorig jaar heb ik de Santos 100 gekocht. Deze heeft standaard een zwarte band en hier heb ik een bruin lederen band bij gekocht zodat dit beter paste bij mijn overwegend bruine schoenen en riemen welke ik bij mijn kostuums draag. Nu vind ik dit horloge inmiddels ook meer een vrijetijds horloge en heb ik de zwarte band teruggeplaatst. Echter brengt mij dat bij de plezierige uitdaging om een mooi horloge aan te schaffen voor bij mijn kostuums. Ik zag dat de Portuguese standaard een zwarte band heeft maar hier ook een bruin lederen band als extra verkrijgbaar is. Vandaar mijn vraag wat jullie mening hierover is? Ik ben vooral benieuwd naar suggesties voor andere horloges of combinaties. Gebruikservaringen over de Portuguese? Gunstige aanbiedingen bij goede juweliers, etc.

Iemand die mij richting kan geven?

Alvast bedankt in iedergeval!

Ah! Ok, bruin vind ik normaal altijd mooier dan zwart, ook bij een Portugieser.
Een alternatief, en dan kun je er nog een paar bandjes bij kopen, een Maurcie Lacroix Calendrier Retrograde Masterpiece?

Die heeft een behoorlijk fanbase op dit forum. Deze foto heb ik van Nivelacuso gejat, hij schreef er ook al eens een review over: http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/MLCR.htm
Je hebt ze door de gunstige dollarkoers al vanaf 2200 euro in rvs! Deze is al weer een paar jaar oud maar er zijn inmiddels nieuwe modellen die ook super zijn. Ik heb de mijne bij http://www.collectorstime.com/ gekocht. 100% betrouwbaar. Maar als je liever bij een “echte” winkel koopt, kijk dan eens bij enkele van de High End aanbieders op http://horloge.startpagina.nl

Welkom Indo,
ik heb hier al vaker geschreven dat een bepaalde smaak voor horloges heeeeeel erg persoonlijk is. Zelf heb ik o.a. ook een Vandergang.

Kijk eens bij de zoekfunctie naar Vandergang, ik heb daar verschillende keren over geschreven, maar bovenal maak een afspraak met Wybe van der Gang om zijn bedrijf in Dokkum te bezoeken. Na dat bezoek ben je verkocht en staat je keus vast: Vandergang!!

Bedankt voor jullie tips.

De topics over Vandergang op dit forum heb ik van A tot Z doorgelezen, sterker aanvankelijk ging mijn voorkeur naar dit merk. Een relatie van mij heeft een Van der Klauw en wees mij op de diverse mooie ontwerpen van Nederlandse horlogemakers. De Vandergang had direct mijn voorkeur. Toen ik mijn juwelier vorige week tijdens het overzetten van de bandjes van mijn Santos vroeg naar zijn mening en/of bevindingen over dit merk haalde hij onmiddelijk een aantal IWC modellen uit de kast. Ik was direct enthousiast over het merk IWC en de modellen Portuguese Chrono en nog meer de Portuguese 7 days. Vanzelfsprekend ken ik het merk maar ben ik nog niet echt insider. De bevlogenheid van mijn juwelier over IWC werkt wel aanstekelijk.
Is de levertijd van een Vandergang echt een aantal maanden? Klopt het dat de kwaliteit en krasvastheid boven de IWC staat? Een Vandergang is prijstechnisch toch ongeveer gelijk aan een Portuguese?

Groet,
Indo

Hi Indo,

Vraag in ieder geval een brochure aan bij van der Gang, tel 0515 - 442350 of via: info@vandergangwatches.nl
er is geen zinnig antwoord te geven op wat beter is , een IWC Portugieser of een van der Gang , zijn hier op het forum al heeel veel
discussies over geweest :slight_smile:

Groet
andré

Ik ben reeds gisteren voor de bijl gegaan :slight_smile: Alhoewel ik aanvankelijk dacht over een langere (denk)termijn tot een keuze te komen heb ik gisteren al de knoop doorgehakt. Een volgende bezoek aan mijn juwelier, waarbij ik ‘het’ horloge aan mijn vrouw liet zien heeft mij doen inzien dat de keuze in mijn hart reeds gemaakt was.

Ik ga hem morgen op halen:

IWC Portuguese Chrono. Stalen kast, witte plaat, goede wijzers en… een bruin lederen band met vouwsluiting. Ik kan niet wachten!

Ciao,
Indo

Goede keuze. Ben benieuwd naar de foto’s! En snelle levertijd, zorg je wel dat 'ie echt nieuw is en niet uit de etalage. Ik geloof dat de lampen van de etalage effect kunnen hebben op de oliën en dergelijke ín het horloge dus na een tijdje kan dit zijn opgedroogd, dus let hier wel ff op als je hem gaat halen. :slight_smile:

Verder nog gefeliciteerd en van harte met deze mooie klok. (tu)

Bedankt! En goede tip, zal het morgen nagaan! Heb overigens wel een heel goed gevoel bij deze juwelier waar ik ook mijn Santos 100 heb gekocht. Juweliershuis Aalbers in Zwolle (en Velp).

Indo Schreef:

Bedankt! En goede tip, zal het morgen nagaan! Heb
overigens wel een heel goed gevoel bij deze
juwelier waar ik ook mijn Santos 100 heb gekocht.
Juweliershuis Aalbers in Zwolle (en Velp).

Een erg mooi horloge de portugieser chronograph, de kennis bij aalbers is niet enorm, maar de service wel :smiley: ben al jaren een tevreden klant daar.

Ik denk dan ook dat het aan mijn (gebrek aan) kennis ligt dat ik de aanwezige kennis bij Aalbers wel ruim voldoende vind :wink:

Voornemen: hier meer meelezen en kennis vergaren!

met een zwarte standaard en zwart met vouwsluiting in combinatie met staal, emaille en geblauwde stalen en Luminova wijzers
vintage IWC calibers 53 - Diameter kasten 47mm

groet,
André

IWC? Jouw keuze en wens je oprecht veel draagplezier. Waarom zou jouw juwelier nou toch zo enthousiast geweest zijn over IWC? Juist, hij weet dat een Vandergang een grote concurrent is van IWC en hij zag een mogelijke opdracht al zijn neus voorbij gaan! Die verkoper heeft in ieder geval zijn best gedaan!
Voordelen Vandergang? zomaar voor de vuist weg een paar:
-Limited edition (overigens bijna uitverkocht denk ik!)
-levertijd is inderdaad wat lang, maar neem contact op en ga langs in Dokkum. Daar kunnen ze er nog veel meer over vertellen
-Vandergang heeft een speciale ophanging van het uurwerk in het huis, waardoor extreem schokbestendig
-de kast is ABSOLUUT KRASVAST. Met een scherp voorwerp is het onmogelijk om krassen op de kast aan te brengen. Je mag het proberen als je in Dokkum bent.
-extra goede afdichting van de kast, mede doordat er binnen in de kast een lichte overdruk heerst.
en wellicht is Wybe bereid jouw naam in de rotor te graveren, allemaal ter plaatse bespreekbaar.

ps. ik hoop niet dat ik je aan het twijfelen heb gebracht.

RHV Schreef:

IWC? Jouw keuze en wens je oprecht veel
draagplezier. Waarom zou jouw juwelier nou toch zo
enthousiast geweest zijn over IWC? Juist, hij weet
dat een Vandergang een grote concurrent is van IWC
en hij zag een mogelijke opdracht al zijn neus
voorbij gaan! Die verkoper heeft in ieder geval
zijn best gedaan!
Voordelen Vandergang? zomaar voor de vuist weg een
paar:
-Limited edition (overigens bijna uitverkocht denk
ik!)
-levertijd is inderdaad wat lang, maar neem
contact op en ga langs in Dokkum. Daar kunnen ze
er nog veel meer over vertellen
-Vandergang heeft een speciale ophanging van het
uurwerk in het huis, waardoor extreem
schokbestendig
-de kast is ABSOLUUT KRASVAST. Met een scherp
voorwerp is het onmogelijk om krassen op de kast
aan te brengen. Je mag het proberen als je in
Dokkum bent.
-extra goede afdichting van de kast, mede doordat
er binnen in de kast een lichte overdruk heerst.
en wellicht is Wybe bereid jouw naam in de rotor
te graveren, allemaal ter plaatse bespreekbaar.

ps. ik hoop niet dat ik je aan het twijfelen heb
gebracht.

IWC, mooi afgewerkte horloges, en mooi gemodificeerde ETA uurwerken, op vele punten verbeterd tov het ebauche geleverd door ETA. En het merk gaat al wat jaren mee wat resulteert in de hoge restwaarden van de horloges.

Ik heb (had) ook beide horloges op mijn lijstje staan. Vandaag heb ik een VDG gepast. Ik vind het toch net even mooier (en veel exclusiever) dan een Portuguese.
Ik heb daar (QP) trouwens ook een Zenith Grand Class Open om gehad en ook die vind ik erg mooi (met een mooi El Primero manufactuur). Op mijn shortlist staat verder nog een Panerai Luminor Power Reserve. Een moeilijke keuze, maar volgens mij is er niet echt een slechte keuze te maken uit dit soort horloges. Hoe dan ook gefeliciteerd met je keuze.

Groet,
Steven

…en dat vergat ik nog even te vermelden: De exclusiviteit! Dan heb je met Vandergang wel meer exclusiviteit in huis!

RHV Schreef:

…en dat vergat ik nog even te
vermelden: De exclusiviteit! Dan heb je met
Vandergang wel meer exclusiviteit in huis!

als je exclusiviteit afmeet aan aantallen wel ja…

Eerst dank voor jullie felicitaties! Ik kan niet wachten tot het morgen is :slight_smile:

Bij mij is het eigenlijk andersom gegaan de laatste maanden. Afgelopen winter had ik mijn zinnen reeds gezet op een nieuw horloge. Zoektochten op internet en tips van collegae/relaties brachten mij bij een Vandergang. Het toevallige bezoek aan mijn juwelier voor mijn Santos bracht inderdaad de verkoper in hem naar boven en o.a. zijn enthousiasme heeft mij overtuigd voor de keuze voor de IWC. Ondanks dat ik wellicht van alles mis aan een exclusieve Vandergang ben ik er van verzekerd dat dit voor mij NU de juiste keuze is. Genomen met mijn hart.

Mocht de komende jaren de Vandergang blijven lonken dan kan ik me een nieuw spaardoel voor ogen zetten :wink:

Morgen! :smiley:

Groet,
Indo

(tu) De beste reden om te kopen schrijf je daar neer, veel plezier met je nieuwe aanwinst !!