Heb mij vandaag eens verdiept in “nieuwe handwinders”. In tegenstelling tot “automatisch” is het aanbod veel en veel kleiner. Een paar van mijn favoriete horlogemerken: Seiko, Tissot, Orient, bieden geen handwinders aan. Voor zover ik heb kunnen nagaan. Hamilton heeft handwinders, Timex heeft/had een nieuwe handwinder, in China en Rusland is wat te vinden. Ik draag nu een ’ handwound’ Marloe (micro brand uit Schotland). Zijn er nog meer betaalbare alternatieven, leuke suggesties?
Omega Speedmaster?
En de Aevig Thor is ook wel een leuke handwinder.
Tissot small seconds …(unitas)
Nomos ? (niet de goedkoopste)
dat is geloof wel een wachtlijst of heel snel reageren dingetje, toch?
Je moet het idd wel even in de agenda zetten. Want de winkel is vaak maar 2 tot 5 minuten per maand open. Maar dat is te doen want het is toch vaak op een zondag.
Maar wat vind je van het horloge Marcel?
Is mooi, had al wel eens op die site gekeken maar toen nog niet met de ‘handwinder’ bril.
Maar waarom?
Ben je ingeschreven op hun nieuwsbrief? Ze kondigen van te voren aan wanneer die open gaat per mail en ook welke horloges weer voorradig zullen zijn die eerst out of stock waren. Als ze op zondag open gaan, is het vaak om 15:00 uur, onze tijd. Uiteraard staat het ook op de Time Factors website zelf aangegeven.
Tip: ga om iets voor 15:00 uur naar het betreffende horloge en begin om 14:59 te
f5-en. Op een gegeven moment kun je op de bestelknop klikken. Als het in je winkelmand zit ga gelijk afrekenen en ga niet verder shoppen!
Als je voor een echte hardloper gaat, maak van te voren een account aan en wees ingelogd. Zo moet het wel lukken denk ik
Nezumi is bezig met een handwinder chrono. Maakt ook leuke, originele spullen. Moet wel je smaakt zijn, maar iets met een eigen smoel is altijd welkom.
Edit, plaatje voor de sfeer!!
Er zijn Russische chronografen, of Chinese. De 1963 en Sturmanski zijn goede voorbeelden van betaalbare handwinders.
Dan doen merken als Tourby, Stowa en ook Dekla nog steeds aan handwinders omdat ze Unitas uurwerken verwerken in de wat grotere modellen.
Dan zijn er nog merken zoals Smith’s die dingen met handwinders doen, zoals mijn PRS-29.
Maar ook Farer, Excelsior Park, Airain en Hanhart bieden handwinders aan, als je van chronografen houdt die iets meer mogen kosten.
Ik neem aan dat een Breitling B09 in het groen geen betaalbare optie is, maar leuk is hij zeker.
Die 6 over de subdial is een leuk detail. Wordt dat meer gedaan??
Niet door Farer. Die numerals doen me aan Vertex denken. Maar Vertex kapt ze af ten faveure van de Subdial.
Ik vond het een leuk uniek detail.
Daar heeft de vorige eigenaar niet goed over nagedacht. Ik had aangenomen, na dat Flieger topic, dat ie 'm met handwinder en sterile dial zou bestellen. Maar goed, iets met boeren en kiespijn toen iemand het opmerkte. Ik moest lachen. Dat horloge is nou al een forum-klassiekertje, in mijn beleving. Supertof dat ie hier nog is.
Totaal geen showstopper. Tof ding!
Tal van microbrands met zo’n uurwerk, waaronder Gruppo Gamma, Vario, Vaer, Zelos, Weiss, Hemel, Smiths, Lorier… Kan nog wel even doorgaan. Hierboven zijn er ook al een paar genoemd.
Zomaar een paar:
Pellikaan Flying Dutchman
Hamilton khaki field mechanical 38mm
Grand Seiko sbgw231
Subdelta Quatro
Oris Propilot X
Junghans Max Bill
Laco Fliegers diverse varianten