Binnenkort komt er weer een Hodinkee limited-horloge aan, dit keer van IWC. Volgens mij nog geen hints, maar hun smaak een beetje kennende verwacht ik een <40mm flieger zonder datum. (en misschien met Mark XI-wijzers?)
Ik heb mijn vraagtekens bij hun prijzen en integriteit als gevolg van deze samenwerkingen, maar ze maken inderdaad wel mooie versies voor hun Limited Editions, mooier dan de originele moderne horloges.
Van de andere kant bezien zit achter limited editions een commerciële drijfveer. Het zijn bedrijven die van winst leven.
De veel gehoorde kritiek is dat bij het veelvuldig uitbrengen van limited editions het speciale karakter minder wordt, doordat pas en te onpas limited editions op de markt gedropt worden. Daar kan ik wel in mee.
De limited editions van Hodinkee zijn meestal binnen een paar uur uitverkocht (nu ook weer). Dus ze doen iets goed. Natuurlijk zijn daar flippers bij maar die doen dat omdat er nu nog steeds hele volksstammen zijn die er over een paar weken 8000 dollar voor betalen. Pijnlijk voor sommigen, maar dat is de economie.
Disclaimer: ik heb zelf de Nomos chronometer en ben er nog steeds blij mee
Tja, limited edition money grab of niet…ik vind het een fraaie flieger. Geen PVD trouwens (gelukkig) maar een of andere legering van titanium en keramiek.