Nieuwe horloge

Beste Koen, ik heb je even een Privéberichtje gestuurd. :slight_smile:

Wat is het precieze verschil tussen een automatisch en een quartz uurwerk?

Misschien is deze wat…

Plaatjes kijken is leuk ter orientatie…
Ga gewoon eens lekker passen en ervaar wat prettig zit, en maak dan je keuze zou ik zeggen :wink:

Een Quartz horloge wordt voortgedreven dmv een batterijtje, de secondewzijer tikt per seconde.

Een Automatisch horloge wordt voortgedreven dmv een mechanisch uurwerk, er zit een rotor in het horloge welke dmv polsbewegingen het uurwerk opwind. De secondewijzer loopt vloeiend dus in kleine stapjes. Hier een afbeelding van een automatisch uurwerk (met de rotor ‘Seiko Spring Drive’)

http://www.horlogeforum.nl/search.php?2

idee?

Een automatic uurwerk is een volledig mechanisch uurwerk waarbij de veer die het uurwerk aan de gang houdt wordt opgewonden (gehouden) door de normale bewegingen van de arm/pols. Een handopwinder is hetzelfde, zonder het automatische opwinden door de pols/armbewegingen. Die moet je dus iedere dag opwinden. Als je een automaat dus een dag of twee dagen niet draagt, gaat hij stilstaan net als een handopwind horloge.
Een quartz horloge heeft een electronisch uurwerk met een digitale of een wijzeraanduiding van de tijd, soms ook beide. Dit soort uurwerken loopt op een batterij of op zonlicht (solar). Er zijn ook quarts horloges die net als een automaat door de bewegingen van de pols/arm een accuutje opladen die het uurwerk aan de gang houden, bv, de kinetic serie van Seiko of de Eco-drive van Citizen.
De mechanische uurwerken zijn technisch voor horloge liefhebber vaak het leukste
Mechanische uurwerken zijn onnauwkeuriger met afwijkingen van enkele seconden tot eninge tientallen seconden per dag. Quartz is veel nauwkeuriger: enkele seconden per maand tot zendergestuurd met geen afwijking.

Groeten, Tom Vreeken.

tjvreeken Schreef:

Er zijn ook
quarts horloges die net als een automaat door de
bewegingen van de pols/arm een accuutje opladen
die het uurwerk aan de gang houden, bv, de kinetic
serie van Seiko of de Eco-drive van Citizen.

Tom een kleine correctie op je overigens prima uiteenzetting.
De Eco-drive van Citizen is niet hetzelfde als de Kinetic van Seiko.
Eco-drive is hetzelfde als Sonar en de energie wordt volledig uit het
aanwezige licht gehaald.

mg

Ed

En daar weer een kleine correctie op, sonar is het zoeken van onderwatercontacten dmv geluid :wink:

Eco drive is erg mooi, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je mouw niet de hele dag over je horloge zit.
Ben er zelf nog niet uit hoeveel zonlicht "mijn"eco drive zou krijgen.
Denk er ook aan wat je wilt, een maandelijkse correctie, of radiogestuurd.

Maar ga eerst eens naar een echte juwelier zou ik ook zeggen, om je pols kijken horloges toch echt anders dan op een plaatje, hoe mooi ook in beeld gebracht.

En dqan zou het best kunnen zijn dat je een “goedkopere” verkiest boven een duurdere.

Zou ik btw ook wel eens willen.

Met z’n allen komen we er wel uit!! Bedankt voor de kritische noten(tu).

Groeten, Tom Vreeken.

Waarom geen Stowa. Eerlijk merk en je hebt niet zon massamerk als hierboven.
Voor 500 euro heb je de prachtige marine of een mooie Antea.
Misschien nog een andere tip, de BAselbeurs is net afgelopen dus er komt weer een hop moois uit.

Sorry voor de verschrijving.

mg

Ed

Het is deze geworden, hopelijk een goede keuze:

Citizen eco drive as2010-57e voor 399 euro (België)

Ik heb de grote eco drive ook eens gepast, maar veeel te groot voor niet te grote pols…

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Hopelijk zien we er nog eens foto’s van:).
Het lijjkt me een prachtig horloge(tu).

Groeten, Tom Vreeken.

Nu is het enkel nog wachten tot 4 mei :(, dan mag de geschenkverpakking er eindelijk af…

Macro foto’s van m’n eerste aankoop volgen.