Nieuwe kast voor een oud Dugena uurwerk

In de doos met uurwerken had ik al een jaartje dit oude Dugena zakhorloge uurwerk liggen, op wat krassen na in mooie staat.

Chris Kellner uploaded this image to Chris Kellner uploaded this image to

Het merk van het uurwerk is een Unitas kaliber 497 met de kroon op drie uur, het uiterlijk en maten zijn gelijk met de moderne ETA 6498, maar dit 497 uurwerk is uitgerust met een extra deksteen die er met een plaatje op is geschroefd.
Waarschijnlijk is dit een voorloper van de 6498 geweest, met andere bruggen uitgerust ging het uurwerk als Unitas 285 door het leven, de diameter is 36,6 mm

Chris Kellner uploaded this image to

Gisteren kwam een kast binnen die geschikt was voor het nieuwe 6498 uurwerk, Met een beetje geluk paste het oude uurwerk er misschien ook wel in.

Ik denk dat dit een etalage of show model is geweest, de wijzerplaat met wijzers zijn netjes op hun plaats geplakt en aan de binnenzijde van de glasbodem is een afbeelding van het uurwerk gelpaatst.
De kast is niet echt voor de normale verkoop bedoeld want bij het snijden van het schroefdraad aan de onderkant is zo te zien wat fout gegaan wat op de foto te zien is.

Alles paste en dit is het eindresultaat.

De 42mm kast is van een Philip horloge, een Italiaans merk die al meer dan 150 jaar bestaat.

Het oude uurwerk loopt heel mooi tussen de -5 en + 25 seconden.
Voorlopig kan ik weer even verder.
Bedankt voor het kijken.

Mvg. Chris.

Bedankt voor het plaatsen :~
altijd leuk om zoiets te lezen en bekijken.

grt Gerard

Geslaagde mariage! (tu)

Goed werk, Chris, dat is toch mooi gelukt :}
Leuke fotorapportage ook (tu)

Daar heb je weer iets moois van gemaakt (tu)

Mooie oplossing :slight_smile:

Prima eindresultaat! Even uit interesse, heb je overwogen om een grotere kast te zoeken om de originele wijzerplaat te kunnen gebruiken?

Nee, ik heb al een paar jaar een grote 48mm kast in mijn bezit, maar die wil ik ooit voor een groter uurwerk gebruiken.
Dat is een stuk moeilijker want je moet dan het gat voor de opwindas op de juiste hoogte zien te boren en vaak moet je nog opvulringen maken om het uurwerk passent te krijgen.
Ik wilde alleen het Dugena uurwerk gebruiken zonder de wijzerplaat en wijzers.
Voor deze Unitas uurwerken zijn eigenlijk alleen Chinese Parnis Kasten en wijzerplaten te koop.
Ook wel mooi, maar een beetje gewoon.
Deze complete Philip kast was een buitenkansje en ook nog een stuk goedkoper dan een horloge samenstellen met Parnis onderdelen.

Oh vandaar, het is in ieder geval een geslaagde combinatie, veel draagplezier!

Mooi eindresultaat!
Heel veel draagplezier!