Nieuwe klok met Unitas 6497 valt stil

Ik hou niet van onnodig moeilijk of geheimzinnig doen. Het lijkt er dus op dat Tuur hetzelfde probleem heeft met hetzelfde horloge. Dan zit het er dus dik in dat er iets mis is met de partij (5?) gebruikte uurwerken, of dat er een kinderziekte ontstaan is in de toepassing van specifiek dit uurwerk in de kast. Beide dingen die kunnen gebeuren en dus niets om spastisch over te hoeven doen. Volgens mij brengt ook niemand de kundigheid of goede wil van de man achter het merk in twijfel.

tot hiertoe niet nee, en wil dat graag zo houden ook. Daarom dat ik niet meteen de naam in m’n post vermelde. En alles kan uiteraard maar ik trek niet zo snel conclusies zoals jij doet.

Yoeri
Gooi maar dicht :wink:
Gr/Tuur

Sorry, maar ik had ook gelijk in de gaten dat het om de Staudt ging. Als je wilt dat men hier niet tot die conclusie komt, moet je dit hier niet posten. Regel het met Yvo. Lijkt me so wie so een beter oplossing, dan je probleem het hier uit te venten, want dat suggereert dat je er met het merk niet meer uitkomt & je die route hebt opgegeven.

2 likes

Kijk da’s nu 1 van de redenen dat ik zo weinig post op het forum. Je zegt iets en meteen worden verkeerde conclusies getrokken. Ofwel wordt er meteen geschreeuwd dat het om een fake of kloon unitas gaat ofwel dat je problemen hebt met het merk, verkoper, juwelier wat dan ook. Ik wil NOGMAALS benadrukken dat ik tot op dit moment geen enkel probleem heb met de manier waarop Ivo het tot hiertoe heeft aangepakt. De klok gaf (geeft) een raar geluid als hij op zijn rug ligt ik heb het gemeld aan Ivo en ik mocht hem binnenbrengen onder garantie. Ik heb hem gemaild meteen toen ik het “nieuwe” probleem heb vastgesteld en wacht îp zijn reactie. Over de manier van communicatie noch over de juweliers die het merk verdelen waarmee ik contact had tijdens de verkoop (kwekkeboom) noch over juwelier Etoile te maastricht waar ik hem de eerste keer heb binnengebracht hoor je mij een slecht woord zeggen. Het enige waarvoor ik had willen polsen is of er technici zijn onder de forum leden die mss geweten hadden waaraan het probleem lag. Niet meer of minder. Maar dan heb je natuurlijk de curieuzen onder ons die absoluut willen weten over welk 'merk " het gaat. Net alsof dat er wat toe doet.
Miss deze topic best dichtgooien zoals tuur zei!

1 like

Zoals gezegd Yoeri,
Ik heb de post gelezen zoals hij bedoeld is en je ook een mogelijk (deels) verklarend antwoord gegeven

Wellicht zou het idd beter zijn als ervaringsdeskundigen of professionals op dit forum hier op kunnen ingaan
Ben zelf ook benieuwd namelijk

Nogmaals de verklaring mbt dit uurwerk zoals hieronder te zien

Ht is dus een Zwitsers skeleton Unitas uurwerk met verwerkt edelmetaal omdat de bruggen grotendeels verguld zijn

Mijn horlogemaker, en dat is een “baas” :wink: heeft aangegeven dat er structureel uitdagingen kunnen zijn of ontstaan bij dit type opengewerkte uurwerken.

Niet zozeer Unitas “an sich” maar omdat er zoveel materiaal is weggenomen, wordt het uurwerk "zwakker"
In combinatie met edelmetalen wordt het ook gevoeliger voor temparatuur verschillen.

Als het horloge in de box ligt op kamer temparatuur (20 graden) en vervolgens aan de pols gaat (30+) graden, kan het gaan “werken” door inkrimping en uitzetting als gevolg van de temparatuur wisselen, zeker met saffier glas en titanium kast door goede geleiding.

Hierdoor kunnen er problemen ontstaan waardoor horloge minder accuraat is dan normaliter voor een zwitsers Unitas uurwerk.

Mijn prachtige Staudt loopt 1 minuut per 24 uur te traag.
Wordt op dot moment onderzocht maar wat ik dus als mogelijke verklaring heb gekregen is bovenstaand.

Wellicht is het uurwerk nog beter af te stellen (Yvo assembleert maar is uiteraard geen gediplomeerd horlogemaker) maar ik en Yoeri moeten dus wel rekening houden met bovenstaande (mogelijke) verklaring.

Als ik dit had geweten had ik wellicht een andere keuze gemaakt tussne het standaard Unitas Uurwerk of dit mooie opengewerkte vergulde uurwerk. Misschien ook niet als het terug te brengen is naar paar seconden per dag

Yoeri heeft wellicht meer pech maar ook ik ben goed geholpen door Yvo bij de eerste keer dat ik het tijdsverlies heb geconstateerd.

Goed 
 terug naar de intentie van de post
Is er iemand die hier wellicht een mening over heeft of wellicht ervaringsdeskundige is?

Voor alles is een uitleg te vinden maar als hij klopt is maar de vraag. Mijn staudt loopt nu nog steeds en in tegenstelling tot de jouwe wel precies. Ik zeg niet op de seconde want dat is moeilijk na te gaan gezien er geen seconde stop is bij het gelijk zetten maar in elke geval toch accurater dan 1 min per 24 uur. En dat terwijl mijn lichaamtemperatuur net als de jouwe toch 36° zal zijn. Miss is het geluid dat ik hoor als hij op zijn rug ligt wel normaal en mss was het stilvallen maar 1 malig. Ik zal in elke geval toch een langs gaan bij freddy en hem eens naar het geluid laten horen en zijn mening afwachten. We zien wel wat de toekomst brengt. Nu Ivo valt zoals ik eerde zei niks te verwijten.

als je wat meer info wilt over ervaringen met het uurwerk zou je even kunnen mailen met de maker, Maximilian Shlain in Berlijn.
De uurwerkjes zijn CNC “opengewerkt” (dus in principe per model allemaal gelijk), en hij maakt ze al een tijdje, dus als er structureel wat mis mee was, dan zou hij het wel gehoord hebben.
De oplossing zal vast wel snel gevonden worden (als iemand dat kan, is Freddy het wel) en dan kan je alsnog gaan genieten van een mooie klok!

Thnx Paul, eer gewaardeerde toevoeging, zoals gezegd het is een hypothese
Ik wacht ook gewoon geduldig op de terugkoppeling van de horlogemaker
Zal eens googles op de naam die je noemt
Bedankt hiervoor

Net gegoogled, duidelijk waar het uurwerk vandaan komt
Ook goed om te weten dat het los Euro 500+ kost
Deze heer maakt idd wel erg mooie uurwerken
Zo levert een post weer wat leuke achtergrond info of over mijn Staudt!

Kan het uurwerk aanlopen/schuren/contact maken tegen de zichtbodem? Het is nogal een glasoppervlakte en ik zie weinig dat resonatie zou kunnen voorkomen.

Ik vind het heel moeilijk om te bedenken wat het kan zijn, misschien is de hoogtelucht te groot waardoor de radarren te veel speling hebben in bepaalde posities.

Ik hoop wel dat je de uiteindelijke reden hier post ben namelijk erg benieuwd.

Als het horloge op de buik ligt is er kennelijk niets aan de hand, vandaar mijn vermoeden van speling tegen de glasbodem.

Mogelijk wel materiaal van de bruggen weggehaald
maar daarna niet de lengte van de schroeven aangepast ?
waardoor de schroeven niet meer op de juiste strakte aangedraaid kunnen worden of gaan uitsteken.

Zou me sterk lijken dat slain daarmee geen ervaring heeft. Nu als tussentijds informatie kan ik meedelen dat hij sinds vrijdag 13u10 netjes op tijd loopt, en niet meer stilviel. Bovendien lijkt het kloppende geluid te zijn geminderd al is het er nog wel in een bepaalde positie (ongeveer 45°). Kwestie van inlopen?

2 likes

ik begrijp je opmerking over Shlain niet, je vroeg toch om informatie?
Anyways: dat kloppende geluiden in, en stilvallen van een uurwerk opgelost worden door inlopen lijkt me onzin.

awel het zou me sterk lijken dat shlain die zoveel ervaring heeft met skelletoneren van werkjes geen rekening zou hebben gehouden met "Mogelijk wel materiaal van de bruggen weggehaald
maar daarna niet de lengte van de schroeven aangepast " al is alles mogelijk natuurlijk. Wat het is en hoe het kan weet ik uiteraard ook niet maar hij loopt nog steeds en netjes op tijd!

Ah, duidelijk; ik had even niet in de gaten op welke reactie werd gereageerd; wederom “dankzij” de beroerde opzet van dit forum

Persoonlijk zou ik toch even Freddy naar het uurwerk laten kijken als je er in de buurt woont, en hij er tijd voor heeft


heb ik ook aan gedacht kijken kan geen kwaad he maar wil ook de garantie niet in het gedrang brengen

het kan geen kwaad om Freddy er in ieder geval even naar te laten luisteren en er met hem even over van gedachten te wisselen; het horloge hoeft hiervoor niet open.
Het kan ook gewoon in zijn geheel op het afregelapparaat, en dan test je het in diverse standen; als in Ă©Ă©n bepaalde positie door een hoogte-lucht probleem het plateau het anker niet juist raakt, dan zie je dat meteen aan het patroon


1 like

kijk dat is nuttige info zie. Thx paul!