Nieuwe klok met Unitas 6497 valt stil

Hallo forum,

ik heb het volgende technische probleem. Ik kocht een nieuw klok met geskelletoneerd uurwerk unitas 6497. Ik ga voorlopig niet in detail treden over merk . Het uurwerk werd voor het eerst opgewonden en meteen hoorde ik dat er iets niet in de haak zat. Het uurwerk liep mooi tot ik hem neerlegde op de bodem. Ik hoorde dan een vreemd geklop en tussen het moment van opwinden en stilvallen liep hij ongeveer een half uur achter. Contact opgenomen met de verkoper , uurwerk retour paar weken van huis je kent dat wel. Kreeg dan een mail dat het uurwerk helemaal was nagezien , gesmeerd gereguleerd en dat “De balans zat niet helemaal lekker in de jewels, waardoor het uurwerk niet goed liep. Dit veroorzaakte ook het tikken en zou nu opgelost moeten zijn” Ik kreeg het uurwerk gisteren terug thuis gestuurd, volledig opgewonden omstreeks 1900 uur. Ik hoorde dit keer weer iets verdachts maar een min of 2 later was het weg. Deze ochtend liep hij om 05u05 nog steeds juist. Toen daarstraks met mijn vrouw belde informeerde ik meteen of het uurwerk nog juist liep bleek dat hij stilgevallen was met de wijzers op 06u45. Ik heb haar dan gevraagd de kroon eens uit te trekken en weeg in te duwen en blijkbaar schoot hij weer in gang.
Heb nooit zoiets voorgehad met andere unitassen.

Waar ligt het aan volgens jullie?
Hoe zouden jullie reageren naar de verkoper/merk toe?
Heb voorgesteld om in geval van aanhoudende problemen het uurwerk naar mijn uurwerkmaker (ons aller bekende freddy) te brengen zonder verlies van garantie. Wat denken jullie.?

Ik gok op een Chinese kloonvariant van een Unitas, aangezien je geheimzinnig doet over het merk?

nope alleen wil ik het merk niet meteen in beeld brengen. Een 2K uurwerk zelfs!

Lastig, vraag anders gewoon om een vervangend exemplaar. De oorzaak ligt waarschijnlijk wel in de balans maar aangezien het een garantie zaak is zou ik er verder niet eens induiken.

probleem is dat er slechts 5 van gemaakt zijn en de andere 4 ook al een baasje hebben!

1 like

Ik zou vragen of er een nieuw uurwerk in kan worden gezet door de fabrikant.

Tsja, je hebt iets ondeugdelijks gekocht, de verkoper zal je hierin tegemoet moeten komen met een deugdelijke oplossing of je schadeloos moeten stellen.

Geld terug vragen en terugsturen.
Uit een nieuw uurwerk mogen geen geluiden komen, enket het tikken en eventueel het draaien van de rotor, mocht het om een automaat gaan, mag je horen. Als men het het er bij een tweede keer (eerste keer na de fabricage) niet kan oplossen, zou ik er van afzien.

Is het iets als in deze link: http://www.tourbywatches.com/collection/movements/

Met vriendelijke groet,
Inca

Met nog een rep zou ik niet akkoord gaan,wel als er een nieuwe unitas 6497 ingezet word .

op afstand is het lastig een diagnose te stellen, maar ik weet wel dat als alle lagersteentjes en incabloc vattingen uit de bruggen en kloven zijn geperst (om van het uurwerk een skeleton te maken, of voor een andere finissage), er bij remontage heel precies moet worden gewerkt om alle asjes op een goede hoogte in te stellen en de juiste speling te geven (hoogte-lucht).

Hoe ik dat weet?: In mijn eerste doe-het-zelf Unitas stopte de balans telkens abrupt als het horloge precies in een bepaalde positie gehouden werd, de oorzaak was een te grote speling op de balans, in combinatie met een verkeerde hoogte van het anker; in één bepaalde stand raakte blijkbaar het plateau het anker, maar daar kwam ik pas na veel gepiel achter…

1 like

Yoeri
Ik heb dezelfde problemen. Horloge nu bij horlogemaker
Wat ik tot op heden terug heb gekregen is het volgende:
Omdat er zoveel material is weggenomen wordt het uurwerk heel gevoelig voor temparatuur
Het verschil van dragen op lichaamstemparatuur en opgebergd liggen creert beweging
Hier door loopt het per definitie niet geheel op tijd
Wellicht hierdoor bij jou iets structureel beschadigd/verwrongen
Krijg het binnenkort terug en ben beniuewd naar de bevindingen
Denk dat je er maar weer eens een mailtje aan moet wagen
Je mag naar mij referen omdat ik ook voornemen ben contact op te nemene

Het lijkt mij om een Staudt te gaan en Yvo lijkt mij dan de man om het op te lossen. Dit is nu eenmaal het risico van het aanschaffen van iets exclusiefs.

jij trekt mss voorbarige conclusies tomhster ene we zien wel wat het uiteindelijk wordt!

Misschien, maar alle aanwijzingen passen. Snap ook totaal niet waarom je er mogelijk over doet. Er wordt niemand zwart gemaakt en we proberen je alleen maar te helpen.

klopt

Panerai?

pff wat een gedoe omtrent het benoemen van een merkje…

ook een Panerai?

Yip hommage :wink:

1 like

Een blauwe Staudt die je van de zomer bij juwelier Kwekkeboom in Hengelo gekocht hebt. Was dat nou zo moeilijk? (leve de zoekfunctie).

3 likes

Man wat ben jij een doorduwer zeg. Ik stel een vraag over een technisch probleem en probeer zo mee te geraken in de uitleg die ik krijg van het probleem dat zou zijn opgelost. Niet dus. Trouwens tot hiertoe niets dan lof voor Ivo en zijn service.