“So, here we are in 2022 and Longines has two things to reveal with this watch. First of all, the new Longines Ultra-Chron Diver brings back the handsome design of the original 1968 watch, in a typical “heritage” collection manner; faithful looks, modernized proportions, contemporary manufacturing and materials and, as you can imagine, a modern movement.”
Quote 2 uit het artikel:
“At the heart of this Ultra-Chron Diver Re-Edition is the calibre L836.6. Using a classic ETA base that has been heavily modified to have an increased frequency, it now beats at 5Hz (or 36,000 vibrations/hour).”
“heavily modified…” right, ze hadden de info allang, want eerder gemaakt. Duw er nog een moderne hairspring in en klaar is kees.
Dit is ook elders opgevallen:
“Although the engineering concepts behind the movement are decidedly mid-20th century, the L836.6 is not wholly without modern innovations, including a high-tech silicon balance spring.”
Aldus Ablogtowatch:
Oh en uiteraard een grotere kast, want het origineel was te klein.
Ik zie verdraaid weinig innovatie.
En eerlijk gezegd: doe mijn mijn cal. 431 high beat chronometertje maar.
Dat is op zich ook niet zo gek met een heruitgave. Ze proberen het origineel eer aan te doen, zonder de nadelen die dat met zich mee brengt. Zoiets als de Longines Legend Diver en de Tudor Black Bay 58.
Dat wordt lastig, aangezien Longines onderdeel is van de Swatch group en daardoor “veroordeeld” is tot het gebruik van ETA uurwerken, al dan niet met aanpassingen.
Ik vind m ook erg mooi en denk dat die 43mm best wel mee valt vanwege de korte lugs. Desalniettemin is t geen kleintje nee.
Ik heb alleen mn bedenkingen bij de rode kleur op de donkergrijze bezel. Ik vind dat moeilijk te zien. De markers waren me zelfs in eerste instantie niet eens opgevallen. Nu ben ik ook enigszins kleurenblind, maar het komt (voor mij) een beetje in de richting van het effect van rood op blauw. Misschien is het in het echt wel beter dan op de foto.
Zijn er meer mensen die daar moeite mee hebben?
Niet per se. Omega is ook Swatch group en die hebben wel eigen uurwerken. Al denk ik ook dat het niet gauw gaat gebeuren omdat ze dan misschien te veel in het vaarwater van Omega komen.
50 meter is aardig diep hoor, zo diep komen deel meeste duikers niet. Niet alleen omdat dan je trommelvliezen bijna klappen maar ook omdat het op die diepte aardedonker is.