Nieuwe modellen Obris Morgan

Na de pradata is Obris Morgan een merk wat ik in de gaten ben gaan houden. Vandaag presenteren ze 2 nieuwe modellen :

Vind persoonlijk de Explorer weer een mooi horloge, van de Aegis zie ik gek genoeg geen goede fotos om echt te kunnen oordelen (al denk ik dat hij niet helemaal mijn ding is gezien de tekening).

EXPLORER - II (2014 Version)

Typical 200 meters water resistant Diver watch base on first

version Explorer release in 2013.

Features

• High Frequence Movement
  • Helium Escape Valve
  • Double Domed Sapphire
  • Triple Seal Screw-in Crown
  • Thick Printed Lume indices
  • Solid 5 links Bracelet

Meer info :
http://www.obrismorgan.com/explorerii.html

AEGIS

Tactical type diver design. The name was inspired by

mythology. Zeus’s shield - AEGIS.

Features

• High Frequence Movement
  • Helium Escape Valve
  • Enginner style 5 links Bracelet
  • Triple Sealed Crown
  • Thick Printed Lume indices
  • Steel Bezel Insert

Meer info : http://www.obrismorgan.com/aegis.html

Wederom enorm gaaf! Let wel dit is best een behoorlijke buffel aan je pols. Echter door de redelijke lug tot lug maat is deze wel goed draagbaar.

Al met al is deze tweede versie een stuk meer af. Vooral door de dikkere indexen/ lume, de datum, en de tekst op de dial (de gekleurde regel en het witte vlakje om Explorer heen).
De datum is voor mij geen vereiste maar wel prettig dat dat er nu wel op zit.
Ondanks dat ik de eerste versie hiervan geflipperd heb overweeg ik deze toch weer. Het is/ was toch een erg leuke klok.

Van die andere ben ik ook benieuwd naar fatsoenlijke renderings. Of beter nog, echte foto’s.

In profiel lijkt de kast van de Aegis op de Dreadnought (dat is een pluspunt wat mij betreft)

En ze hebben de “30” op de bezel van de explorer goed gezet!

Ik vind de oude bezel mooier, die deed wat meer tool aan, de nieuwe lijkt wat klassieker. De datum vind ik niet mooi op de nieuwe, komt er ook een versie zonder datum? Ze hebben in de nieuwe versie gelukkig wel de 30 omgedraaid, dat was enorm dom destijds.

Ter illustratie, dit is gen. 1

Zeker mooi die explorer. Is die 279 dollar een aanbetaling? Het lijkt van niet maar kan dan toch bijna niet die prijs met deze specs?

Wat zie ik over het hoofd?

Candide Schreef:

Zeker mooi die explorer. Is die 279 dollar een
aanbetaling? Het lijkt van niet maar kan dan toch
bijna niet die prijs met deze specs?

Wat zie ik over het hoofd?

Da’s de prijs ja. Hong Kong based boutique brand met Miyota, daarom zo goedkoop.

Kwaliteit wel goed? Even aanhoudend tegen een Steinhart OVM/Artego300/Helson Shark Diver etc.?

90% / 75% van die kwaliteit?

Als je het mij vraagt : 100% ja
Ik heb een Obris Morgen pradata, en moet zeggen dat ik verbaasd ben hoe goed deze in elkaar zit en afgewerkt is. En als je kijkt naar de specs van het horloge tov de prijs die je er voor betaald is wat mij betreft een absolute aanrader!

Ziet er aardig uit. Alleen hier vind ik t lumekleur verschil niet zo fraai.

Ik heb een blauwe Explorer.

De klok heeft een mix van juist goede afwerking als

• Prachtig scherp gesneden kast
  • Diepe gravering op de kroon
  • Goed tussen de lugs passende solide eindstukken aan de band
  • Net afwerkte bezel, draaibaar in een richting
  • Heliumventiel (totaal overbodig, maar wel leuk)

En juist slechte afwerking als

• Slechte lume op wijzerplaat en wijzers
  • Slordige montage wijzerplaat, net uit het lood
  • Kroon zit niet al te vastgedraaid op de stem

Samengevat, best goed en rijdelijk veel waar voor je geld, maar haalt het waarschijnlijk (net) niet het niveau van Steinhart, Artego en Helson.

Ik vind van Helson de skindiver en de speardiver mooi. Maar met respectievelijk 750 en 550 dollar aardig aan de prijs. Zit ook gewoon een 9015 in.

Of mis ik dan iets? Superieure bouw kwaliteit / exclusief etc?

Candide Schreef:

Ik vind van Helson de skindiver en de speardiver
mooi. Maar met respectievelijk 750 en 550 dollar
aardig aan de prijs. Zit ook gewoon een 9015 in.

Of mis ik dan iets? Superieure bouw kwaliteit /
exclusief etc?

Ik zou Obris Morgan vergelijken met het niveau Armida, Artego, goedkope Steinhart modellen. Prima waar voor het geld, maar verwacht wel kleine foutjes in de afwerking op sommige exemplaren, zoals een bezel die iets uit het lood staat, stofjes op de wijzerplaat, oneven aangebrachte lume, scheur in de doos, enz.

Helson is inderdaad iets duurder dan Armida, maar is van hetzelfde bedrijf. De gebruikte technologie is hetzelfde. Het prijsverschil zit voornamelijk in het design en waarschijnlijk in de gebruikte materialen/leveranciers van onderdelen.

Ik vond explorer 1 niet veel soeps.
Zeer waarschijnlijk wel een goede prijs/kwaliteit.

De nieuwe wijzerplaat ziet er 100x beter uit zo op het eerste gezicht. Alleen vind ik de priemvormige 45 en 55 minuten op de bezel erg lelijk.

Vooral de Skindiver vind ik erg mooi. Misschien wel voor mij de mooiste duiker in zijn prijscategorie. Met als goede tweede de Crepas L’Ocean. Derde plek wordt stuivertje wisselen tussen vijf anderen vermoed ik.

Het lange wachten op iemand die een Skindiver te koop zet op het forum kan beginnen. Haha!

EDIT: hmmm zie nu dat op de website van Helson een Miyota 9015 staat vermeld in tegenstelling tot de Worn & Wound review, waar ze het over een ETA 2824 hebben… ETA is echt fors aan het terug schroeven of niet?

Scherp gezien JSZ, dat is inderdaad een misser naar mijn smaak.
Wat zou de filosofie hier achter zijn.
In eerste instantie vond ik hem fraai maar nu…

groetjes Lenno

Bij Boschett hebben ze met de Harpoon ook wel een mooie klok (let op de secondewijzer). Trouwens ook hier een ETA ‘er uit’ en een Miyota ‘er in’.

M.b.t. prijs kwaliteit … schitterend hoor!

lenno Schreef:

Scherp gezien JSZ, dat is inderdaad een misser
naar mijn smaak.
Wat zou de filosofie hier achter zijn.
In eerste instantie vond ik hem fraai maar nu…

+1 allemaal priem of allemaal rechthoekjes. Maar deze combi vind ik ook maar raar.

Ik vind de explorer wel wat leuker met deze plaat… Maar nog steeds een beetje saai (?). Weet niet of dat het goede woord is. Ik vind de Boschett iig al leuker. Zal vast prima prijs kwaliteit zijn, daar niet van.

Inderdaad goed gezien JSZ, was me nog niet eens opgevallen.

gr, HJR