Nieuwe (net geen vintage) Seiko 5

Gisteren heb ik mijn eerste Seiko 5 in ontvangst mogen nemen van de postbode.
Volgens de verkoper was hij wel 35 tot 40 jaar oud!! Maar als je even zoekt kom je erachter dat hij van maart 1997 is. Sommige sites laten namelijk het exacte jaar zien als je het serienummer pakt icm het uurwerk.
Maar dat had ik dus al even uitgezocht voordat ik ging bieden, dus dat maakt me verder niks uit.

Ik vind hem persoonlijk erg mooi, nog in geweldige staat, en een van de leukste dingen vind ik nog wel de Arabische dagaanduiding. De lumen werken nog zeer goed en het horloge wind zich goed op. De datum verspringt ook erg mooi om precies 12 uur 's nachts, maar de dag verspringt pas om 1 uur, maar dan verspringt hij eerst naar de andere taal… Om half 3 verspringt hij dan pas weer naar de taal die voorheen er stond… Weet iemand hoe dit komt? Is dit makkelijk te verhelpen of is het iets waar ik maar genoegen mee moet nemen? Op zich vind ik het niet zo erg want zo vaak kijk ik rond die tijden niet op m’n horloge, maar het zou leuk zijn als dit helemaal top zou werken.

Het horloge is overigens verder echt in schitterende staat, en kwam met originele stalen band. Overigens vind ik die band echt een ramp om goed in te stellen met de schakels, die zitten namelijk redelijk vast :stuck_out_tongue: maar ik vind het horloge eigenlijk mooier op leer, dus de band laat ik lekker zo in een zakje, dan raak ik niks kwijt.

Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee, met m’n eerste Seiko en het is toch een leuk ding :wink:

Hier wat foto’s:

En om de pols:

Ik ben er in ieder geval erg blij mee, zeker voor het geld (past in het topic (net geen) vintage voor een tientje).

NickW Schreef:

De

datum verspringt ook erg mooi om precies 12 uur 's
nachts, maar de dag verspringt pas om 1 uur, maar
dan verspringt hij eerst naar de andere taal… Om
half 3 verspringt hij dan pas weer naar de taal
die voorheen er stond… Weet iemand hoe dit komt?

Dit hoort zo bij het 7s26 uurwerk.
Verder een leuke Seiko 5. Ik heb een gelijkend model gehad met zilveren uurmarkers. Echter verkocht omdat 37mm te klein is.

Gisae Schreef:

NickW Schreef:

De

datum verspringt ook erg mooi om precies 12 uur
’s
nachts, maar de dag verspringt pas om 1 uur,
maar
dan verspringt hij eerst naar de andere taal…
Om
half 3 verspringt hij dan pas weer naar de taal
die voorheen er stond… Weet iemand hoe dit
komt?

Dit hoort zo bij het 7s26 uurwerk.
Verder een leuke Seiko 5. Ik heb een gelijkend
model gehad met zilveren uurmarkers. Echter
verkocht omdat 37mm te klein is.

Ah oke, dan weten we dat ook weer! :stuck_out_tongue:
Ik zit ook te twijfelen of ik hem niet iets te klein vind… Maar aangezien ik kleine polsen heb gaat het op zich nog wel. Het was overigens wel even schrikken toen ik hem binnen kreeg, ik had hem namelijk wat groter verwacht. Maar dat lag eigenlijk aan mezelf, niet goed gelezen. In de advertentie stond namelijk lug to lug 41mm with crown 38mm… Was er even vanuit gegaan met kroon 41mm, maar ach.

Ik heb er ook een paar en eigenlijk op mijn werk altijd om. Ik vind die 37 mm niet te klein en dan heb ik niet eens hele dunne polsen.

Dat laat overspringen van de dagnaam en de taal
komt zelfs bij quartz horloges ( en niet alleen Seiko ) voor,
daar wil men ook niks aan veranderen omdat je anders geen keuze kunt maken tussen de ene of de andere taal
en dat dat 's nachts gebeurt is alleen maar handig omdat
de meeste eigenaren dan slapen en je dan geen last hebt
van een korte periode waarin die 2e taal zichtbaar is.
Daarnaast spreekt men vaak van “zaterdag” avond / nacht
terwijl het eigenlijk al zondag 02.00 hrs etc. is

Mooi horloge! Qua prijs-kwaliteit verhouding horen deze horloges wat mij betreft zeker in de top 10. 37 mm is prima, niks aan doen. De mode van tegenwoordig met die knerpen van horloges is helemaal niks. Alles keert weer terug naar “vroeger”.
Auto’s werden steeds groter en luxer, nu worden kleinere zuinige auto’s hip. Telefoons werden steeds kleiner en kleiner, nu weer groter en groter enz. Voor je het weet heb je een leuk horloge van een formaat dat weer mode is :slight_smile:

Hoe werkt het eigenlijk als je een Seiko 5 altijd op de andere taal wilt zetten ?
Ik neem aan dat dat ook kan.

Bijv. Hij staat nu normaal gesproken op Engels en er is ook een Franse versie die je alleen 's nachts even te zien krijgt. Ik neem aan dat je er ook voor kunt kiezen om de Franse versie dan te zien en niet de Engelse. Hoe moet je dat instellen ?

Vintage1982 Schreef:

Mooi horloge! Qua prijs-kwaliteit verhouding horen
deze horloges wat mij betreft zeker in de top 10.
37 mm is prima, niks aan doen. De mode van
tegenwoordig met die knerpen van horloges is
helemaal niks. Alles keert weer terug naar
"vroeger".
Auto’s werden steeds groter en luxer, nu worden
kleinere zuinige auto’s hip. Telefoons werden
steeds kleiner en kleiner, nu weer groter en
groter enz. Voor je het weet heb je een leuk
horloge van een formaat dat weer mode is :slight_smile:

Haha is ook zo, de grote horloges van zeg 45 tot 50mm zijn eigenijk veel te groot. Het zal denk ik trouwens hebben gelegen aan het feit dat ik gisteren een 43mm horloge droeg toen ik deze seiko binnen kreeg. Dan is het wel opeens een heel stuk kleiner, maar na een dagje dragen valt het allemaal mee. Is het gewoon een mooie maat.

Scudo Schreef:

Hoe werkt het eigenlijk als je een Seiko 5 altijd
op de andere taal wilt zetten ?
Ik neem aan dat dat ook kan.

Bijv. Hij staat nu normaal gesproken op Engels en
er is ook een Franse versie die je alleen 's
nachts even te zien krijgt. Ik neem aan dat je er
ook voor kunt kiezen om de Franse versie dan te
zien en niet de Engelse. Hoe moet je dat instellen
?

Tijdens het instellen van de dag draai je door de dagen heen maar ook door te talen. Dus het gaat in dit geval, maandag in het engels, dan Arabisch (of andersom… ben niet zo’n kei in Arabisch :P) dan dinsdag engels, dinsdag arabisch, etc.

Ja dat klopt wel, maar hoe stel je in wat de hoofdtaal is ?

Als je dan tijdens het instellen stopt op de Engelse taal is dat je hoofdtaal, als je stopt op de Arabische taal, is dat ingesteld als je hoofdtaal. Het horloge doet de rest 's nachts om hem weer op je hoofdtaal te zetten.

Ik dacht dat je de Arabische “vrijdag” in het rood kreeg

wil je van taal wisselen dan stel je eerst je wijzers in op 18.05 of 06.00 hrs vervolgens draai je het datum snelverzet tot 1 dag en 1 dagnaam vooraf aan de huidige dag / datum
( in de gewenste taal ) vervolgens handmatig de wijzers doordraaien tot de juiste datum en dagnaam verschijnt, vervolgens de wijzers doordraaien naar de huidige correcte tijd. ( het moment waarop de datum versprong was uiteraard 12 uur 's nachts )

Mijn beste,

Ziet er prima uit!!
Geniet er met volle teugen van.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Carpe tempus Schreef:

Ik dacht dat je de Arabische “vrijdag” in het rood
kreeg

wil je van taal wisselen dan stel je eerst je
wijzers in op 18.05 of 06.00 hrs

idd, ook niet onbelangrijk bij n mechanisch klokje om NIET tussen 21:00&03:00 handmatig dag of datum te veranderen. kan schade veroorzaken.

proficiat met je aanwinst!

Netjes hoor !!
Mooie klok. (tu)

Vind hem inderdaad op een lederen band, of iets dergelijks wel veel mooier ogen dan op de stalen band.

Veel (draag)plezier ermee…

Pieter.

Een mooie 5 (tu)

een wat kleinere diameter is prima om mee af te wisselen.

Wat is dat voor een band?
Ik bedoel de leer/nylon combinatie.
staat hem goed!

Grt,
Drex

drex Schreef:

Een mooie 5 (tu)

een wat kleinere diameter is prima om mee af te
wisselen.

Wat is dat voor een band?
Ik bedoel de leer/nylon combinatie.
staat hem goed!

Grt,
Drex

Dankje! Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe zo’n band heet. Ik kwam hem toevallig tegen via ebay en dacht dat het wel leuk zou staan op m’n vintage Pierre Laro duiker. Daar zit momenteel alleen een Nato aan, wat ik wat leuker vond, dus heb ik hem aan de Seiko gezet :wink: Hij heette gewoon leather nylon watch strap…

Nice! En prima diameter. Veel draagplezier.