Nieuwe nomos hanger (tu)

hij is er (tu) , en mijn vrouw is er blij mee
ze waren vandaag binnen gekomen , en het werkt prima ( getest op een terrasje in de schaduw :smiley: )



Ik kreeg vandaag een mailtje dat ie er was, ik hoop 'm morgen bij de post te vinden. Ziet er mooi uit!

Ik heb hem ook ontvangen. Ik vind het een leuk ding, maar om echt als halssieraad te dragen door mijn vrouw is hij een tikkeltje te grof. Werken doet hij in ieder geval wel. Er was voldoende zon de afgelopen dagen voor een uitgebreide test…

Gerwin

Misschien ben ik te onwetend, maar wat is het precies? Een zonnewiojzertje?

Edit: Aha. en toen vond ik Deze
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,20343,24710#msg-24710
discussie. :smiley:

De mijne loopt een uur achter???

hij is ook gecallibreerd op glashütte :wink:

Ja, maar dat mag geen uur uitmaken. De afstand Rotterdam-Glashuette is te verwaarlozen op de breedte van de tijdzone. Ik ben net nog even buiten gelopen, het is trouwens eerder twee uur achter.
Hebben jullie dat niet dan?

Heeft niks te maken met de breedte van de tijdzone aangezien deze is afgebakend met grensen. Heeft wel te maken met de stand van de zon. Rotterdam scheelt wel iets met Zuid Duitsland. Daarbij komt nog de afwijking van de dag van de maand. (voor of achter in de maand).

Zelf heb ik hem vanavond opgehaald en het scheelde ongeveer 30m. Vind het nauwkeurig genoeg…afijn voor iedreen verschillend. Iig 2 uur is wel veel…kijk je wel bij de goede “J”??

Heeft dat niet met zomertijd, wintertijd te maken? De zon trekt zich ect niks aan hoor van dat tijdgeschuif door ons nietige mensjes, die draait zijn eigen tijd.

Arjay

Zomertijd scheelt op een zonnewijzer in ieder geval 1 uur, daarnaast moet je rekening houden met onze lokatie en de lokatie waar onze tijd is vastgesteld:

  1. Onze officiële tijd is afgestemd op de zonnetijd van de 15e oostelijke lengtegraad. Per lengtegraad meer naar het westen loopt de officiële tijd 4 minuten meer voor op de zonnetijd ter plaatse.
  2. Omdat de aardas schuin staat en omdat de aarde in een elliptische baan rond de zon draait, is er een correctie nodig die tijdsvereffening heet. Zij varieert van dag tot dag, in de lente en de zomer tussen +6 en -6 minuten, in de herfst en de winter tussen +14 en -16 minuten.
  3. Als de zomertijd geldt komen daar nog 60 minuten bij.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewijzer

Op zich prima maar ik neem aan dat er rekening met winter en zomertijd gehouden is. Je kunt de maand waarin dit gebeurt toch langer maken op de schaal? Aangezien de tijd voor of achteruit gaat aan het einde van een maand krijg je ook gaan overlap met andere maanden.
Rotterdam en Glashütte liggen trouwens niet ver uit elkaar qua lengtegraad.

Een afwijking van twee uur vind ik dan eigenlijk ook onacceptabel en als ik de enige ben met dit probleem zijn er slechts twee oplossingen:

  1. Ik doe iets verkeerd hoewel je vrij weinig verkeerd kunt doen imho.
  2. Mijn hanger is stuk (lees verkeerd gegraveerd) en moet terug naar de horlogemaker…

Glashütte ligt volgens mijn atlas ongeveer op de 14e oostelijke lengtegraad, Rotterdam ligt voor de 5e graad. Dat scheelt toch zoiezo 9 keer 4 minuten. In totaal komt dat op 36 minuten, plus dat uur zomertijd. (waar ze niet overal aan doen en waarschijnlijk een zonnewijzer dus niet voor aanpassen)

Dat komt dan op iets meer dan anderhalf uur.

Helaas kan ik zo snel even geen website met info vinden over deze zonnewijzer. Of ze in die zonnewijzer rekening hebben gehouden met de zomer en wintertijd weet ik niet, maar dat moet toch te zien zijn aan het ding?

Ik denk dat er reking gehouden is met zomer en wintertijd. Je ziet dat maart veel korter is, dit omdat de tijd de laatste zondag van maart een uur vooruit gaat en de zon dan weer een stukje terug in de maand komt te vallen. Oktober, als de wintertijd begint, is juist veel langer omdat de klok dan een uur terug gaat. Zie de foto van Seamaster:

Als ik de juiste tijd op mijn hanger wil hebben moet ik het gaatje een eind in maart/augustus zetten, dat kan toch nooit goed zijn?

Afgelopen zaterdag mijn Nomos hanger opgehaald. Ziet er mooi uit moet ik zeggen.

Juwelier van Baal heeft een mooie zaak met een nog mooiere collectie op voorraad. Is het bij veel juweliers vaak een kwestie van ‘Kunt u volgende week niet terug komen, want dan laten we hem speciaal voor u komen’, hier zag ik van Breitling een groot deel van de collectie.

Maar om nog even terug te komen op het aflezen van de tijd, moet ik daar nu wel of niet een uur bij optellen? Ik mis in ieder geval een uur, of heb jij je hanger omgeruild Henrik?

Helaas ben ik nog op zoek naar een nieuw touwtje of iets dergelijks, want die er standaard om zit is te klein om over mijn dikke kop te krijgen. Wie van jullie heeft het touwtje vervangen en waarmee?

Een uur moet je er zoiezo bij tellen, als het ding de echte zonnetijd aangeeft en geen rekening houdt met de zomertijd. Daarnaast moet je rekening houden dat de zonnetijd hier anders is als in Glashütte (+36 minuten).

Ok Quinny, dank je. Ik was een beetje op het verkeerde been gezet door het verhaal van Henrik over het feit dat de maanden van de zomer en wintertijd voor wat betreft de lengte wat zijn aangepast.