Vandaag heb ik mijn nieuwste aanwinst in ontvangst mogen nemen. Het betreft een vintage Nautilus Atlantic met automatisch uurwerk en waterdicht tot 200m. Volgens de verkoper zou hij uit de jaren 70 komen maar nooit zijn gebruikt. Er zit dan ook werkelijk geen enkel krasje op. Zelfs op de achterkant zit nog een soort siliconen bescherm stikker.
Het merk zelf is niet erg bekend, wat wel jammer is want ze maakten hele mooie horloges. Ze bestonden tussen de jaren 70 en 90 en waren gevestigd in Langenthal, Zwitserland.
Mijn eerste indruk van het horloge was de afwerking. Erg mooi en zorgvuldig gedaan. Vooral het logo van Nautilus zelf (tu). Mooie zwevende seconde wijzer, gesigneerde kroon en een mooi bewerkte achterkant. Dit allemaal doet vermoeden dat ze vroeger aan de dure kant waren(?) En er zit ook nog het originele bandje op:D Alhoewel de wijzers beginnen wel enigszins te verkleuren.
Er staat nog wel een Leuk artikel
op internet over het merk maar dat is vrij beknopt. Maar genoeg geklets, op naar de foto’s! (zijn wel genomen met m’n smartphone…)
Leuke aanwinst hoor, zo’n bi-colar duiker.
Vergewis je wel even over de onderhoudstatus van het uurwerk.
Als ie nog nooit een beurtje heeft gehad, zou de olie wel eens ingedikt kunnen zijn en geen smerende werking meer hebben.
Oh dat wist ik niet, dan zal ik hem wel even langs
een juwelier brengen.
Mvg Jelle
Heel verstandig, Jelle!
Het zou zonde zijn als door de ingedroogde olie het uurwerk snel versleten zou zijn.
Je kunt hem beter rechtstreeks naar een horlogemaker brengen. De juwelier is (meestal) geen horlogemaker en stuurt het horloge op zijn beurt ook vaak weer door naar een horlogemaker; uiteraard tegen een fikse meerprijs.
Over adressen van goede horlogemakers is al genoeg geschreven en kun je via de zoekfunctie wel vinden.
Dankje, jij weet altijd zoveel over horloges, ken
je dit merk toevallig? :+
Wie ik? Ik ken wel een horlogemerk Atlantic, maar volgens mij gaat het niet om hetzelfde merk. Het Atlantic wat ik bedoel gebruikt een ander font, en heeft een logo (anker met passer).
Die is erg mooi! Ik zie waterproof op de achterkant staan, hier een leuk stukje over “waterproof” en “water resistant”
Please note that the term WATERPROOF is only found on older watches.
Modern watches say WATER RESISTANT
You will find that watches with the term “waterproof” date no later than the 60’s or 70’s.
Het zou dus best kunnen dat je horloge van eind jaren '60 tot het begin van 1970 is. B.v. Seiko verving de “waterproof” markering al in de loop van 1970 voor “water resistant” waardoor je geen Seiko’s van 1971 zal vinden met een “waterproof” markering.