Nieuwe Omega Aqua Terra

Vorig weekend was ik op Watch2017. Warm, druk en bij weinig merken was er ruimte voor interactie met een verkoper maar ik deed er wel een interessante ontdekking: de nieuwe AT van Omega. Omdat ik er online (incl. de Omega site) en op dit forum nog niets over heb kunnen lezen toch maar even een paar (gebrekkige, want slecht licht, haast en een telefooncamera) foto’s:

Globaal is de bovenkant van de 41.5mm kast gepolijst en de zijkant geborsteld. Van boven gezien oogt het horloge voor mijn gevoel een stuk chiquer dan de huidige modellen en daarmee ook minder als een toolwatch. I.c.m. de gedraaide lugs is het wel een sierlijk geheel. De geborstelde binnenkant van de lugs zorgt voor wat contrast.

Opvallend is dat de ‘boat deck banen’ bij deze nieuwe versie horizontaal lopen en dat de datum op 6 uur is geplaatst; tot nu toe stond die bij de date only modellen op 3. Wat mij betreft beide stappen in de goede richting. De banen zijn breder en ook de streepjes daartussen zijn breed genoeg om het licht op een mooie manier te vangen. Door de minutenaanduiding en de opgelegde markers oogt de dial wat mij betreft wel wat druk.

Uurwerk is het 8800 kaliber, METAS-certificeerd en sterk antimagnetisch. De vertegenwoordiger gaf aan dat dit hun meest geavanceerde uurwerk vh moment is en dat ze er dermate veel vertrouwen in hebben dat er een garantie van 4 jaar op rust. Voor mij was dit nieuw - Omega gaf altijd 2 jaar, dacht ik - maar goed nieuws is het zeker.

De nieuwe AT’s liggen oktober/november in de winkel en gaan € 5100 MSRP kosten. Tot nu toe kon de AT me nooit zo bekoren maar dit model vind ik begeerlijk; prachtige dial en afwerking en een dijk van n uurwerk. Tegelijkertijd zoek ik al een tijd naar een mooie allrounder (Explorer, Oyster Perpetual 39 Dark Rhodium, GS) en de hand nog een halfjaar op de knip houden stelt m’n geduld wel erg op de proef. Lastig…

Wat vinden jullie van deze release? En hoe komt het dat er nog zo weinig over geschreven is?

1 like

Omdat het een duffe klok is waarschijnlijk… :see_no_evil:

1 like

Omdat de Aqua Terra het weer “Net Niet” is, voor mij althans :wink:
De enige uitvoering die mij doet twijfelen is de blauwe sunburst dial
En dan met name de day/date uitvoering

De nieuwe horizontale lijnen staan letterlijk “haaks” op de overige design elementen
De verticale brushed/polished band
De naar het centrum gerichte indices van breed naar smal
De naar buiten gerichte wijzers
Wat voor mij zeker het verschil zou maken is het wegnemen van de driehoek op de minutenwijzer
Dat is dan wel weer het kenmerkende van de Aqua Terra :wink:

2 likes

Misschien vindt Omega dat ook wel en kondigen ze m daarom niet aan :wink:

Je hebt straks dikke en dunne lijntjes op de wijzerplaat, vind ik te druk.

Gepolijste middendeel van de band hoeft voor mij ook niet.

De datum op 6 uur is wel weer mooier

Die day date heb ik ook altijd heel mooi gevonden, vooral door de symmetrie.

Hij is alleen vrij dik en groot voor zo’n type horloge

Dat is natuurlijk persoonlijk maar of de banen haaks staan op de indices en wijzers hangt toch af van welke indices je bedoelt (die op 3 uur staat toch niet haaks?) en hoe laat het is?

Op zich geen lelijk klokje maar de “grijze luxaflex” is wat mij betreft een verkeerde keuze.

Daarnaast wekken de foto’s bij mij de indruk dat de designers ook zijn vergeten dat iemand misschien wel eens wil zien hoe laat het is, hetgeen dit horloge toch wel behoorlijk bemoeilijkt.

En al dat plezier dan voor die centjes.

Nope, een no go… :-1:

1 like

Heb hem nog niet in het echt gezien, maar twijfel nog. Denk wel dat het optisch beter is dat de banen nu horizontaal lopen. Dit zodat het horloge de ‘lange’ looks kwijt is doordat de banen de aanwezigheid van de lugs versterken.
Ben iig benieuwd naar de eerste ontmoeting irl. :wink:

1 like

Dat vind ik ook zonde! Echt een krassenmagneet. Gelukkig zitten er ook mooie blauwe en grijze kroko banden bij. Die voelden wel behoorlijk stijf dus indragen wordt geen pretje.

Deze AT doet het niet voor mij…

Overigens twijfel ik of ze het überhaubt voor mij wel doen. Heb er een gehad, nooit een klik mee gehad. Terwijl ik ze vaak op foto’s wel gaaf vind.

Een te drukke wijzerplaat met de horizontale teak naar mijn mening. Ik vond de vorige serie mooier.

1 like

Yep! De jouwe, in het blauw, zonder glimmende band :yum:

1 like

Ik vind elke nieuwe versie van de AT minder dan de vorige. Afgaande op je foto’s geldt dat wat mij betreft ook nu weer. De 2500 versies voor de ‘teak deck’ versies vind ik nog steeds de mooiste.

1 like

No comment :wink:
Wel een verdere toelichting voor mijn OCS
De sunburst volgt de centraal gerichte indices etc…
De 41 is voor mij ok maar de hoogte idd wat minder

Ik ben ook geen fan. Ik vond de vorige AT overigens wel erg mooi. De wijzigingen vind ik echter zonder uitzondering minder fraai.

Ik ben wel een Omega liefhebber - maar dit vind ik toch niet echt heel geslaagd.

Nope, not for me. Lelijke wijzerplaat. Heb een Chrono mat ‘teak dek’ motief gehad. Vond ik wel mooi maar was hem na 4 weken zat. Qua kwaliteit een prachtig horloge natuurlijk maar het ontwerp doet me weinig, ook de nieuwe lichting.

:blush:

Ik heb de huidige serie en vind de horizontale strepen geen verbetering…datum op 6 ook niet…(vind ik bij een chrono weer wel mooi)