Nieuwe (oude) aanwinst 2

Hierbij nog een zakhorloge dat op de wishlist stond.
Het betreft een Rotherhams “savonette” fusee in 18kt gouden kast (losse kast weegt bijna 50 gram!)

Beetje schoongemaakt en olie gegeven en loopt weer als de brandweer!
Verder heb ik de springveer die het voorste deksel open laat springen na drukken op de pendant, opnieuw gehard.
Dit werkt weer naar behoren met een ferme zwiep.

Hat balanswiel is overigens gemaakt van massief goud, totale onzin als je het mij vraagt maar het ziet er wel goed uit :wink:

Voordeksel

achterdeksel

Hier ben ik ook lang naar opzoek geweest, de meeste kasten hebben de tand des tijds niet zo goed doorstaan als deze, ook worden ze nu nog omgesmolten vanwege het goudgewicht wat een schande te noemen is.
Maar hij is er dan toch gekomen :slight_smile:

ziet er weer prachtig uit!! gefeliciteerd hier mee.
Van die tand is gelukkig niets te zien…

Groet Arno.

Wat een ongelooflijk mooie aanwinst. Gefeliciteerd !!

Waarom zijn die schroeven blauw? ik zie vaker dat schroeven een kleur hebben?

Gefeliciteerd, dat is een prachtig zakhorloge (tu)

Het ziet er goed uit en verder heeft het volgens mij geen functie, er wordt wel beweerd dat geblauwd staat minder snel roest maar dit lijkt me een fabeltje.

Ik ben niet zo’n zakhorloge-fan, maar dit ziet er toch wel heel fraai uit hoor, gefeliciteerd!

Gelukkig weer eens een zakhorloge.
Een prachtstuk, heeft weinig te leiden gehad in zijn bestaan.
Even rekenen, 50gram maal €9.50 is… oeps.
Vreemd ook dat vierkante gat voor de wijzers, hoe zitten die wijzers vast ?
Veel plezier met dit pronkstuk.
Groet. Chris

diashock Schreef:

Vreemd ook dat vierkante gat voor de wijzers, hoe
zitten die wijzers vast ?

Op de traditionele wijze, echter is het gat voor de minuutwijzer vierkant en het bovenste gedeelte van de minuutpijp.
Dit om de wijzers te verstellen met de sleutel.

Prachtstuk ! Veel plezier ermee !

mooi zakhorloge. met name de wijzerplaat kan mij bekoren.
toppertje (tu)

het blauwen van staal heeft wel degelijk zin. Het vertraagt
het roesten.

Dit is echt een heel mooi exemplaar! Veel plezier ermee.

Groet,

Paul
Leeuwarden

Gefeliciteerd met alweer een mooie aanwinst; je bent lekker bezig, de laatste tijd! :smiley:
Mooi horloge, vooral dat de kast niet erg versleten of verpoetst is, is mooi; misschien een domme vraag (ben tenslotte een leek) maar waarom is deze Rotherhams zo’n bijzonder horloge dat het bij jou op de Wishlist stond? het uurwerk is mooi, maar ziet er (in mijn ogen) niet zo heel erg speciaal uit, ook geen komplikaties zoals op je andere aanwinsten…

Groet,
Paul

Het blauwen van staal is toch het verhitten en snel afkoelen van de schroefjes, zodat het harder wordt (en blauw als bijverschijnsel, maar wel leuk)?

Groeten, Tom Vreeken.

Klopt is ook geen echt speciaal uurwerk,heeft wel een massy 1 lever eschappement :

Komt niet zoveel voor

Het gaat mij meer om de combinatie, gouden savonette kast en snek.