Nieuwe oude aanwinst, maar dan vernieuwd!

Beste horlogevrinden,

Zoals sommigen al weten heb ik een Seiko van mijn opa verworven, het betreft hier een klassieker en wel de 6105-8110. Laat ik beginnen bij het begin, twee maanden geleden herinnerde ik mij plots dat grootvaders vroeger altijd met een stoere duiker omliep. Ik vroeg mij af waar de duiker was gebleven, misschien wel verkocht? Nadat ik een beetje rondvroeg in de familie bleek dat mijn oma het horloge aan mijn moeder had gegeven omdat ze er zelf niets meer mee deed. Na wat praten met mijn moeder ben ik gaan zoeken en duikelde het horloge uiteindelijk achteruit een rommelaatje op. Hier een foto van de staat waarin ik hem aantrof (nog redelijk goed bedenkende dat hij heen en weer zat te slaan in een autodeur als gelukstoken voordat hij in de la verdween):

Ik had geen idee wat voorn klokje het was en dat het (terecht) zo’n populaire vintage diver was. Dus toen ben ik na wat enig speurwerk en hulp van forumleden erachter gekomen wat de ware identiteit van dit horloge is. Toen ik hier uiteindelijk achter was ging hij me steeds meer fascineren en heb ik besloten het horloge in ere te herstellen. Hierbij heb ik ongelofelijke hulp gehad van Ron (Teun111Kwiebes2) hij heeft mij namelijk een origineel seiko mineraal glas in de gesealde verpakking beschikbaar gesteld, Ron nogmaals bedankt echt top! Dus ik had al 1 stukje van de puzzel, wat mij nu nog reste was het vaststellen wat het originele bandje was. Dit bleek een rubberen ‘‘waffle-strap’’ te zijn, hierin bleek een bloeiende handel te bestaan. Maar zoals velen bekend word rubber uiteindelijk moe en gaat het scheuren, toen kwam ik erachter dat een William-Jean van een ander forum deze bandjes 1:1 nagemaakt had. Hulde voor deze man, evenals Ron heeft hij weer een stukje van de puzzel geleverd. Toen had ik de onderdelen compleet, hier een plaatje met die puzzelstukjes (het bandje had ik al reeds gemonteerd):

Het horloge begon mij steeds meer te bevallen maar (helaas) ben ik zelf geen horlogemaker, dus ook niet in staat om het glaasje erin te zetten. Hiervoor zou ik dus naar een horlogemaker moeten gaan, eerst dacht ik erover om naar de juwelier te gaan maar deze heeft niet per definitie een eigen horlogemaker in huis dus wat doe je dan zoals het een echte Oldenzaler betaamd. Juist, dan bel je bij de gebroeders Gronefeld aan. De betreffende horlogemakers kunnen horloges van 350.000 e in mekaar zetten dus mijn redenatie was dat ze dan ook wel competent genoeg zouden zijn om een glaasje in de 6105-8110 te zetten.

Dus de daad bij het woord gevoegd en een afspraak gemaakt. Tim Gronefeld die ik aantrof was weldegelijk gecharmeerd van het horloge, ook was hij verrast te zien dat ik het originele seiko glaasje had weten te bemachtigen (ik kan je niet genoeg bedanken Ron). Na een kort gesprekje met Tim stelde hij mij een prijs voor om het glas te vervangen maar gelijk ook het uurwerk volledig te reviceren en het horloge weer waterdicht te maken, in deze prijs kon ik mij vinden en zo zou het horloge half december klaar zijn. Nou kreeg ik vanmiddag een telefoontje, hij was klaar! Ik natuurlijk dus benieuwd en direct richting de Gronefelds, achteraf bleek dat ze hem ook gepolijst hadden wat eigenlijk niet de bedoeling was maar wat ik had nagelaten aan te geven (stiekem is het toch ook wel heel erg mooi).

Hier het eindresultaat, wat is het toch een heerlijk horloge en wat had mijn opa toch een goede smaak!

De onvermijdelijke wrist-shot:

Ik ben me weldegelijk bewust dat ik hier een zeer bijzonder horloge in handen heb, een erfstuk compleet origineel tot in het kleinste detail (behalve de waffle-strap) met Puntgave wijzerplaat! Ik kan me helemaal voorstellen waarom mijn opa het horloge toendertijd heeft aangeschaft. Om het nog even compleet te maken hier een foto van he collectief wat tot op heden mijn ‘‘verzameling’’ vormt. Er word hard aan gewerkt om hier een trio van te maken, de derde zit er nu ook wel aan te komen in figuurlijke zin. Om even een tipje van de sluier op te lichten ten aanzien van de derde; kuch maanlanding.
Het duo:

Allen hartelijk dank voor het lezen, nogmaals Ron jij extra bedankt voor het gunnen van het glaasje!

Zo, nu gun ik mijzelf even een glaasje (lees Grolschje) gezien de stress die zo’n schitterende klok allemaal met zich meebrengt.

Die is mooi geworden zeg (tu)

Groeten,

Martin

prachtig verhaal, en een schitterend erfstuk, wees er zuinig op, en natuurlijk nooit wegdoen, ik wens je er dan ook weer jaren plezier mee(tu):wink:

Leuk verhaal en mooie klok!:~

Deze verdient het om voor altijd in de familie te blijven, prachtig.

Hoi Berend,

WOW!! Niet veel mensen erven een horloge, maar als het al gebeurt, dan zijn het vaak geen horloges die je vanwege het uiterlijk mooi vindt. Maar een 6105 krijgen… :slight_smile: Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen en nu genieten he!

Gr Ron

Helemaal super!! Mooi verhaal en mooi erfstuk. :slight_smile:

Ook super van Ron. (tu)

Prachtig horloge! Gefeliciteerd!

Hallo,

Wat een prachtig verhaal! Van harte proficiat met deze emotioneel beladen aanwinst!

Tabee.

Goed verhaal en het horloge is erg mooi geworden.

Mooi verhaal.
Mooie klok.
Nu nog de oude fotoalbums doorspitten,
kijken of er een foto van opa is met deze klok.
Geweldig dat je dit prachtexemplaar hebt gered uit de vergetelheid!

Zie Tommaat

Mooi :slight_smile:
Gelukkig hebben ze het horloge niet te ver “glad” gepolijst.

Hij is inderdaad prima gepolijst, er is niet al teveel ‘‘vlees’’ af!

Zoals gezegd zal ik dit horloge inderdaad nooit meer wegdoen, ben er echt erg blij mee. Wel moet ik even wennen aan de voorzichtigheid die gepaard gaat met het dragen van mineraalglas!

Ik ben trouwens ook positief te spreken over de foto’s, ik hoop dat jullie een duidelijk beeld hebben zo. Tekst is natuurlijk leuk maar plaatjes des te leuker.

Overigens alle fotos geschoten met m’n telefoon en vallen me alles mee!

Bedankt voor alle super-reacties :~

grootmokum Schreef:

Mooi verhaal.
Mooie klok.
Geweldig dat je dit prachtexemplaar hebt gered uit
de vergetelheid!

Inderdaad een goed idee, ik zal eens kijken!

Gefeliciteerd mooi geworden!

Veel draagplezier toegewenst.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Mooi man! Zo een klokje met background… vind ik zelf ook iets bijzonders.

Mooi verhaal over een prachtige klok!(tu)

Geweldig mooi, je mag er trots op zijn!!

grootmokum Schreef:

Heb even gezocht, en er is één foto boven water. Hier zit hij met mij op schoot, alleen is het jammer dat niet de hele klok te zien is maar slechts de stretch band! Wel is er een duidelijke foto van hem met de doublé Seiko die ik in een andere post uitgelicht heb (tu)