Normaal verzamel ik oude Seiko’s , voornamelijk duikers en chronografen, maar soms iets geheel anders.
Ik werd gefascineerd door de wijzerplaat en heb het horloge in een opwelling gekocht.
Het blijkt toch wel een zeer oud merk te zijn met een aardige historie toen ik me erin ging verdiepen. De firma blijkt opgericht door R.Laponouse in 1924 in Zwitserland. Het maakt al heel lang Stift-anker uurwerken, al heb ik geen idee wat dat precies zijn. Het was een familiebedrijf en ze maakten zogenoemde Roskopf horloges, die voortkomen uit het brein van de horlogemaker George Friedrich Roskopf ( 1813-1889). Die waren erg robuust en zeer gunstig geprijsd, met verticale stalen pinnen in plaats van de gebruikelijke jewels, vandaar dat ook dit horloge slechts 1 jewel heeft, ik hoop dat ik het goed omschrijf.
In de 50-jaren waren ze heel succesvol onder de merknaam Lapanouse en ook Cimier en maakten deze soort pseudo chrono’s met een telemetrie en tachymeter verdeling in zeer grote aantallen. In 1985 sloot de fabriek wegens gebrek aan een opvolger. Sinds 2003 maken ze onder de merknaam Cimier weer horloges vanuit centraal Zwitserland. Tot zover de historie.
Omdat ik het horloge met mijn bescheiden vaardigheden een cosmetische opknapbeurt wou geven, ben ik maar gewoon begonnen. Ik verzamel pas sinds dit jaar horloges en echt uit elkaar halen pas sinds kort, eens moet je beginnen toch? En omdat ik foto s maken ook leuk vind, gelijk maar e.e.a. vastgelegd met de camera op macrostand.
Eerst de band verwijderd, leuk detail was dat de pushpins maar aan 1 kant een verend element hebben, dat had ik nog nooit eerder gezien. Ik denk dat de geheel metalen rekband dan ook origineel is, goudkleurig en in prima staat. Mooi in de ultrasoon gedaan en blinkend er weer uit. Een ultrasoon apparaat kan ik iedereen aanraden voor horloge banden, kronen, pushpins etc. ideaal en zeer snel wordt alle vuil losgemaakt van plaatsen waar je anders nooit bij komt.
Ik heb het uurwerk uit de kast gehaald, dat gaat via de voorkant. De kast die verguld is en wat erg afgesleten is, zo goed mogelijk het resterende verguldsel eraf gepolijst met een zachte doek om geen krassen te maken. Niet alles is eraf, maar het staat al veel beter, want het is m.i. geen messingkast, want hij glimt keurig als rvs, maar voelt daarvoor weer te licht aan. De wijzers zijn nog erg mooi en de wijzerplaat ook, die heb ik er niet afgehaald. De deksel is ook in uitstekende staat en vermeldt aan de binnenkant R. Lapanouse LTD. Het plastic glaasje is goed en heb ik met plasticpasta weer mooi gepolijst en ziet er weer prima uit. De glasrand was verweerd en ziet er ook weer blinkend uit.
Ik heb de chronoknoppen verwijderd en alles goed schoongemaakt.
De kroon is in tact en in prima staat volgens mij.
Maar nu komt het, ik kan hem niet opwinden met de kroon, wel de uren verstellen, waarbij de kleine chrono wijzertjes meedraaien. Er mist ook een schroefje van het grote opwindrad, maar dat is niet het euvel. Ik heb hem met de vingers kunnen opwinden en voel de spanning toenemen, maar na voorzichtig de balansje een zetje te geven, begint ie wel te lopen, maar stopt na een 5-tal seconden.
Geen idee waarom hij niet loopt, maar ik durf het uurwerk niet verder uit elkaar te halen, geen ervaring in, en krijg het waarschijnlijk nooit meer in elkaar.
Omdat het toch wel een leuk horloge is en veel ouder dan ik dacht, waarschijnlijk tussen 1950 en 1956 , heb ik hem voorzichtig weer in elkaar gezet, om geen domme dingen te doen waar ik geen verstand van heb. Als er forumleden zijn, die interesse hebben en er meer verstand van hebben ben ik best bereid om er weer afstand van te doen. Het was in ieder geval erg leerzaam en leuk om eraan te werken en het resultaat te zien.