Nieuwe oude Française: Mortima Mayerling

Precies 2 weken geleden, zoekend naar -weer- een vintage met blauwe wijzerplaat (op Ebay kun je de zoekopdracht heel handig specificeren, zo komen bij mij dagelijks de nieuwe advertenties binnendruppelen ;)) kwam ik deze tegen. Ik hoefde niet te bieden, het was een Buy It Now, dus meteen toegeslagen. Op 6 februari vanuit Frankrijk verstuurd, duurde het 9 lange dagen voordat deze dus vandaag door de koerier werd afgegeven.

Eerst wel even geschrokken: na opwinden ging het niet lopen. Deksel opengemaakt, het 17-steens uurwerkje (C 66) bezichtigd, even een tikje met een schroevendraaiertje tegen de veer en toen begon de secondenwijzer gelukkig te tikken. Ben benieuwd hoe deze de tijd houdt, ik zal morgen of overmorgen een update posten.

Waarom ik deze wilde hebben zal voor degenen die mijn belangrijkste voorkeur inmiddels enigszins kennen, duidelijk zijn: de blauwe wijzerplaat. Dit is precies de blauwtoon die ik mooi vind. Dat was overigens nog een gok, want de foto van de verkoper was niet van hele goede kwaliteit, ik ben blij dat ik de gok genomen heb. Maar er waren meer redenen voor deze aankoop. Ik had recentelijk al twee Mortima’s, waarvan er een via dit forum is verkocht, zie de beide advertenties uit het archief: http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,2128832,2128832#msg-2128832 en http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,2052502,2052502#msg-2052502, ik raakte daarna verder gecharmeerd van dit merk en had mij voorgenomen te zoeken naar een Mayerling-uitvoering met blauwe wijzerplaat. Die vond ik nu dus tussen alle Ebay-advertenties, en de sweeping second met rode punt vond ik al erg mooi bij het door mij verkochte horloge, mijn blauwe heeft deze ook. Bovendien vind ik de witte binnenring en opgelegde indices heel mooi, dus ja, de Buy It Now button heb ik toen snel ingdrukt.

Het bandje dat eraan zat was oud, verguld, combineerde dus niet met de chromen kast, en had een verkeerde bandbreedte dus was niet origineel, ik heb een nieuwe bruine lederen band gemonteerd en zal deze af gaan wisselen met een bruinlederen krokoprint band en een khaki nato, die combineren alle drie naar mijn idee uitstekend.

De kast en het glas zijn in orde, maar zeker niet in topstaat, daar stoor ik me nu nog niet aan, maar misschien laat ik die nog 'ns poetsen/polijsten.

Zullen we nu maar naar de foto’s gaan?:slight_smile:

Als je over dit horloge of over het merk iets wilt zeggen, of zelf een Mortima hebt, lees ik het graag!

Met Franse groeten,

Xavier

1 like

Prachtige vintage, proficiat!

Jaren 50? Zie nl geen incabloc.

M.Singer Schreef:

Prachtige vintage, proficiat!

Jaren 50? Zie nl geen incabloc.

Merci!!
Ik heb geen idee van het bouwjaar, dacht zelf dat deze uit de 60er jaren komt maar ja, misschien ook wel 50er jaren. Wist niet dat er, als ik jou goed begrijp, pas vanaf de 60er jaren incablocs bestonden; weer wat geleerd, bedankt!

Mvg,

Erg mooi horloge, Xavier. Mooie details, die rode stip, het schrift van Mayerling en de ver naar binnen geplaatste datumring.
Geniet ervan (tu)

Mooie klok, ziet er prima uit!

Proficiat met je nieuwe aanwinst Xavier, ziet er leuk uit (tu)
Ik denk jaren '60 > '70 aan de kastbouw en wijzers te zien.
Uurwerkje lijkt me kwetsbaar dus oppassen met stoten ed.

Over Mortima: http://forums.watchuseek.com/f11/mortima-cattin-short-illustrated-history-682107.html

Over Incabloc: http://www.incabloc.ch/en/historique2.php

mvg

Hartelijk dank voor deze leuke reacties en de productinfo!

Groetend,

Als je op l’histoire mortima cattin et cie of l’histoire montre mortima
googled komt er nog wel het e.e.a. tevoorschijn, moet je misschien wel
ff je Frans bijspijkeren :wink:

mvg

M’n Frans, beste Frans ;), is redelijk op peil, dus dat helpt! Vanavond kwam ik dit Franse horlogeforum tegen, vind jij misschien ook interessant:
http://forumamontres.forumactif.com/forum

Bonsoir!

Weer een mooie “vangst” hoor.
Proficiat en nu maar hopen dat ie ook goed blijft lopen.

Het Watchuseek-linkje van Frans geeft aan het eind van het verhaal nog aan dat er een Mayerling 21-steens versie bestaat. Daarvan staat er een te koop met blauwe wijzerplaat op het Roemeense horlogeforum Ceasuri de mana. Daarbij valt mij nog op, dat de stip op de secondewijzer niet rood maar blauw is.

Plaatje geleend:

Ik heb geen ervaring met genoemd forum, maar ik zie dat Xavier zijn talen spreekt :wink:

Leuke tip, hartelijk bedankt Jos, hoe ben je op dat forum gekomen?

Van de Roemeense taal heb ik geen kaas gegeten hoor!

Volgens een valutacalculator zijn 130 RON 28,95 Euro, da’s meer dan ik betaald heb maar dit is dan ook een betere d.w.z. 21-steens uitvoering. Ik vrees dat de blauwe stip niet origineel is, zonde.

Fijne avond en goede nacht,

Mijn beste,

Bravo pour cette belle achat!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Merci bien, je suis très contente.

Bonne nuit!

Cordialement,

Mooi oudje… ik zou al dat moois
zeker niet te lang achter een ongeslepen
plexiruitje verbergen

Ik begrijp ook geen letter Roemeens, gewoon toevallig tegen deze site aangelopen.
Ik gebruik de site als een soort naslagwerk, verder niet. Er zitten namelijk ook veel Frankensteiners en neppers tussen, vooral mbt de bekende merken :#

Ik zou nog even laten weten hoe deze loopt, nou na 'm ruim 4 dagen gedragen te hebben ben ik uitermate tevreden; per 24 uur verliest deze ca. 1 minuut 50 seconden. Vind ik een heel acceptabele afwijking. En ja, ik kijk er de hele dag door met tevredenheid naar :)o

Groeten,

Heb toch maar een andere band gemonteerd, geeft een iets chiquere uitstraling:

Groeten,