Eigen samenvatting
Ik dacht een aantal stoere horloges te hebben, maar het gaafste horloge is toch de “nieuwe” Seiko!
De Seiko 7a28-7020 is van mijn vader geweest en heeft lang in een lade gelegen. Het glas was gebroken en daardoor is de wijzerplaat helaas ook beschadigd. Ook was de band te kort voor mijn polsen. Uiteindelijk ben ik bij @PT_seiko terecht gekomen. Omdat ik het een te mooi horloge vind heeft Pierre de Seiko onderhanden genomen.
Samengevat:
- horloge met een verhaal (incl beschadiging)
- James Bond connectie
- Seiko —> altijd goed
- mijn eerste vintage horloge
- nog een chromograaf in de collectie
- klassieker
Ik ben sinds lange tijd niet zo blij geweest met een “nieuw” horloge
.
Er volgt nog een collectie foto binnenkort ![]()
Voor het gemak een samenvatting over dit horloge gemaakt door Claude AI:
Scroll verder voor de foto’s.
Seiko 7A28-7020: de stille revolutionair aan de pols van 007
Een terugblik op het horloge dat de quartzchronograaf heruitvond — en per ongeluk beroemd werd door James Bond
Er zijn horloges die beroemd worden door hun ontwerp, en er zijn horloges die beroemd worden door wat er ín zit. De Seiko 7A28-7020 valt onmiskenbaar in de tweede categorie. Op het eerste gezicht is het een bescheiden, sportief-elegante roestvrijstalen chronograaf met een witte wijzerplaat. Maar onder die kalme oppervlakte klopt een uurwerk dat de geschiedenis van de polshorlogeindustrie een nieuwe richting op stuurde.
Een revolutie in staal en kwarts
Toen Seiko in 1983 het kaliber 7A28 introduceerde, veranderde er iets fundamenteels. Tot dat moment waren alle quartz-chronografen digitaal — schermpjes met cijfers, geen wijzers. De 7A28 was de eerste analoge quartz-chronograaf ter wereld, en combineerde daarmee de precisie van kwarts met de klassieke, leesbare esthetiek van een mechanische chronograaf. Wie vandaag gewend is aan analoge quartz-chrono’s van elk niveau, vergeet gemakkelijk dat dit ooit ingenieurskunst van de bovenste plank was.
Wat het kaliber extra bijzonder maakt: het is grotendeels opgebouwd uit metalen onderdelen, in een tijd waarin quartz-uurwerken steeds vaker plastic componenten kregen om kosten te drukken. Het resultaat is een uurwerk dat niet alleen historisch significant is, maar ook een zekere degelijkheid uitstraalt die je bij goedkopere quartzhorloges zelden vindt. Vijftien juwelen, aangedreven door een SR936SW-batterij — bescheiden specificaties op papier, maar in de praktijk een betrouwbare werkpaard dat decennia meegaat.
Vorm volgt functie
De 7020-uitvoering is met zijn kastdiameter van circa 37 tot 40 mm precies groot genoeg om aanwezig te zijn zonder opzichtig te worden. De witte wijzerplaat met drie subwijzerplaten geeft het horloge een klassieke chronograaf-lay-out die ook vijftig jaar later nog fris oogt, en het mineraalglas en stalen kast-en-bandcombinatie maken het een robuuste dagelijkse metgezel. Dit is geen horloge dat om aandacht schreeuwt — het is een instrument, en het gedraagt zich ook zo.
De Bond-connectie (en de twist)
Geen bespreking van de 7A28-7020 is compleet zonder de rol die het speelde — of misschien niet speelde — in A View to a Kill (1985), waarin Roger Moore als James Bond te zien is met een vergelijkbare Seiko-chronograaf. Decennialang gold dit model als hét “James Bond-horloge” onder verzamelaars. Recent onderzoek uit 2023 gooide echter roet in het eten: nauwkeurige framevergelijkingen suggereren dat Moore eigenlijk een 7A38-7060 droeg, de dag-datumvariant van hetzelfde uurwerkfamilie, die op het eerste gezicht bijna niet van de 7020 te onderscheiden is.
Voor puristen doet dat wellicht af aan de mythe. Voor de rest van ons zegt het vooral iets over hoe dicht deze twee modellen bij elkaar liggen — en hoe stijlvol Seiko destijds hetzelfde uurwerkplatform wist te verpakken in net iets verschillende jasjes.
De verzamelmarkt vandaag
Op de tweedehandsmarkt is de spreiding groot. Aan de onderkant vind je verwaarloosde exemplaren — gebarsten glazen, versleten kasten, ontbrekende onderdelen — voor een habbekrats, soms niet meer dan wat je aan een lunch uitgeeft. Aan de bovenkant, voor stukken in uitstekende, originele staat, lopen de prijzen op tot ver boven de 800 euro. De Bond-associatie speelt daarbij ongetwijfeld een rol, maar de belangrijkste waardedrijver blijft de historische status als eerste analoge quartz-chronograaf ter wereld — een titel die niemand de 7A28 meer kan afnemen, ongeacht welk horloge er nu precies in die filmscène zat.
Conclusie
De Seiko 7A28-7020 is geen horloge dat indruk maakt met complicaties of grote namen op de wijzerplaat. Het maakt indruk door wát het was toen het uitkwam: een technisch statement, verpakt in een ontwerp dat de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. Voor verzamelaars die geschiedenis net zo belangrijk vinden als esthetiek, is dit een van die stille iconen die je collectie niet alleen completer maakt, maar ook interessanter.
Rating: 4/5 — Een technisch mijlpaalhorloge met tijdloze looks, enigszins gefnuikt door onduidelijkheid over zijn eigen filmroem — wat het verhaal, eerlijk gezegd, alleen maar boeiender maakt.