Nieuwe Panerai

JTrapman Schreef:

Poktori Schreef:


sinds wanneer is een hommage een echt
merkhorloge…? Nee, het (horloge) blijft
waardeloos.

Homages zullen nooit (hoop ik) de kwaliteit van de
echte kunnen evenaren, maar ik heb liever dat
mensen homages dragen dan replica’s… Ik vind
Margrette het overigens erg netjes doen, voor mij
een prima voorbeeld van een mooi homage. Merken
als MM en Alpha zitten natuurlijk al iets dichter
aan de replica kant, maar ik moet zeggen dat ik
ook hier niet heel veel moeite mee heb. Ik heb
zelf een mooie Steinhart Ocean 44 GMT, en ik
schaam me er totaal niet voor :wink:

Magrette heeft toch ook nog genoeg een eigen smoel vind ik.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik denk dat de kwaliteitscontrole bij hommages beter zijn dan bij replica’s, mede omdat hommages toch een eigen naam hoog willen houden.
Voor wat betreft het uurwerk zou ik het niet vertrouwen om een replica met een Eta uurwerk te kopen… Wie zegt dat dit Eta uurwerk voldoet aan alle eisen??

Wanneer ben je een echte liefhebber??

Mensen zeggen wel eens tegen mij dat mijn auto wel een beetje op een BMW lijkt, kan ik dan geen autoliefhebber zijn…???

Begrijp me niet verkeerd maar ik ben ook tegen replica’s.

Poktori Schreef:

Inderdaad, floris, “wat een gezeur” (jouw
woorden). Een hommage of namaak wat dan ook is
geen teken van een echte liefde voor horloges. Ik
vraag me soms af waarom ik nog op deze site kom;
elke keer als ik hier kom, barst het van de vragen
naar hommages en Parnis modellen. Zucht…

Dan kom je net op de verkeerde momenten. Zie toevallig nu 2 posts erover. Was weken lang redelijk stil over hommages en replicas.

bas12721 Schreef:

Of gewoon met een goedkoper horloge beginnen en
dan doorsparen voor je grail…

Ik zeg iig een SLOTJE! Fake = no go!

Ik wou net zeggen, maar iemand was me voor:

Beheerder Schreef:

Wat een prachtige topic is dit!

Er komt hier iemand die een namaakhorloge wil
kopen, maar door de wél nuttige reacties, besluit
hij een echt merkhorloge (welliswaar hommage, maar
toch) te kopen. Dat is toch super?

Tenzij je hommage als fake ziet. Maar die discussie kennen we al, en lijkt weer op te laaien.

JTrapman Schreef:

Poktori Schreef:


sinds wanneer is een hommage een echt
merkhorloge…? Nee, het (horloge) blijft
waardeloos.

Homages zullen nooit (hoop ik) de kwaliteit van de
echte kunnen evenaren, maar ik heb liever dat
mensen homages dragen dan replica’s… Ik vind
Margrette het overigens erg netjes doen, voor mij
een prima voorbeeld van een mooi homage. Merken
als MM en Alpha zitten natuurlijk al iets dichter
aan de replica kant, maar ik moet zeggen dat ik
ook hier niet heel veel moeite mee heb. Ik heb
zelf een mooie Steinhart Ocean 44 GMT, en ik
schaam me er totaal niet voor :wink:

Zat ik ook aan te denken. Als iemand de Rolex Submariner mooi vind, maar om wat voor reden ook besluit een a-la-Submariner van Steinhart, Invita of Seiko koopt, is het horloge daarmee ook ‘waardeloos’? En vind je die dan geen merkhorloges?

SuperC Schreef:

Wat ik mij nou afvraag naar aanleiding van dit
topic…

In hoeverre zijn die horloges van Parnis of MM van
een andere kwaliteit dan replica’s? De prijzen van
die hommages liggen op hetzelfde niveau als
replica’s.

De ene replica is de andere weer niet. Sommige zijn van echt goud, sommige zijn voorzien van echte ETA uurwerken, sommige zijn zo goed mogelijk nagemaakt dat 't voor de meesten (zelfs liefhebbers) niet 123 vanaf de buitenkant van echt te onderscheiden zijn. Jaren terug las ik daar een artikel over. Dergelijke klokjes worden als ‘echt’ verkocht en honderden en zelfs duizenden guldens.
Daar tegenover heb je replicas zijn zijn voorzien van een plastic uurwerkje (soms zelf Daytona’s met een batterijtje :wink: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,303502, details die niet helemaal kloppen, etc.
De kwaliteit (QC) van de 2e soort is nog een stukje lager dan die van MM, Alpha, etc.

Zou je niet beter een replica met ETA uurwerk
kopen dan een hommage met chinees uurwerk?

Wat is ‘beter’?
Voor de kwaliteit denk ik van wel, als het een authentiek ETA uurwerk is. Er worden ook een hoop ETA uurwerkmodellen in China gemaakt.
Voor de reputatie onder de meeste horlogeliefhebbers… denk ik van niet. En sommigen trekken replica en hommage gelijk onder dezelfde noemer: fake.

De eeuwige hommage en neppers discussie. Nu in 2 topics over Panerai, had deze nog gemist.

Kunnen we nu gezien de verse Horlogeforum.nl Limited Edition 2011 nu ook een hommage is geworden hier niet eens voor altijd een punt achter zetten??

m.a.w.
Hommage = done
Nepper = Not done

En voor de rest ieder zijn eigen keuze respecteren? De een geeft zomaar even 5k uit, voor een ander is 250 euro al een boel geld.

  • 1

Eric

Helemaal mee eens Stitch

Ben ik met je eens en hierbij het officiele standpunt van het forum nog maar eens:

  • replica’s zijn verboden (horloges die een merk en/of naam gebruiken die ze niet mogen gebruiken).
  • hommages onder eigen merknaam, die niet door de rechter verboden zijn, mogen wel.

Een ontwerp waarop een merk geen rechten (meer) heeft kan door iedereen worden gebruikt en dat mag. Daar is niets mis mee, of je het persoonlijk leuk vind moet ieder voor zich bedenken. Daarbij is de lijn tussen wat hommage is en wat niet veel te dun. Waar trek je namelijk de grens? Bij een geleende wijzer, een geleende kroon-kap, een geleend kastontwerp, een geleende bezelinlay? Of moet het hele horloge zijn geleend om hommage te zijn?

In welke mate je purist wilt zijn moet ieder voor zich weten, maar bovenal de ander in z’n waarde laten.

Ik dacht leuk, een nieuw model Panerai of iemand die een nieuwe Panerai gekocht heeft, gaat dit topic over neppers??? Bah!
Topic had moeten heten, nieuwe Nepper gezocht.
Homage is nog tot daar aan toe maar nep is gestolen en dus strafbaar.

Een nepper zou nooit een optie mogen zijn. Koop wat anders of spaar door voor een echte.

IK vindt het altijd zielig om een volwassen vent met een nepper te zien…ziet er zielig uit.

Hommage, OMG! Wanneer een merk een model van het eigen merk uit vervlogen tijden opnieuw uitbrengt is het in mijn ogen een hommage, denk aan de Ploprof van Omega of de Tudor Heritage chrono.

Maar als een ander merk gewoon een kopie uitbrengt van bv een Rolex of een Panerai met hun eigen merknaam erop dat is dat toch geen hommage (=eerbetoon)? Schei toch uit…

Mee eens. Echter deze discussie is al zo vaak gevoerd…

Hmm, toch herinner ik mij meerdere topics waarin door ons gewaardeerde medeforum leden refereerden aan bekende en gerenomeerde merken die in het besef van velen het recht zouden hebben van authenticiteit, maar waar diezelfde forumleden haarfijn konden aangeven dat ook vele van deze merken eigenlijk ‘leentjebuur’ spelen danwel dat niemand er ‘recht’ op had, omdat het een opdracht van bv overheidswege was, wat mij op dit punt zo gauw te binnen schiet is een ‘Flieger’ horloge, IWC met zijn Big pilot probeerd die ‘eer’ nog wel eens naar zich toe te trekken, maar volgens mij heeft de ‘Luftwaffe’ in de 2de wereld oorlog gewoon opdracht gegeven waar zo’n klok aan moest voldoen. Dus nix eigen ontwerp ect…

Genesis

koop dan voor 250 een mooie Seiko.

Zouden er geen mensen zijn die een topic over replica’s starten louter voor de lol, om mensen op de kast te krijgen?