Nieuwe release: 3 nieuwe Baltics

Zojuist de nieuwe Baltic’s voorbij zien komen op Fratello. Vind deze wel heel gaaf, vooral de B01 met breguet numerals! Qua prijs ook heel scherp hoor, helemaal door alle prijsverhogingen dit jaar. Qua techniek weet ik het fijne er niet van.

Wat vinden jullie?

10 likes

1 leuk 3 leuk 2 nooit meer klagen over de uitlijning van Seiko :grin:

1 like

Ik sla m’n spaarvarkentje nog maar niet stuk

1 like

Driemaal :ok_hand:t3:

1 like

ze zijn alle drie niet verkeerd ,de derde vind ik het mooiste :+1::+1:

1 like

:heart_eyes:

I like

6 likes

Me too

2 likes

Ja dat is wel een goeie! Maar als je bijv topics voorbij ziet komen over beste horloge rond 500eu, dan zou ik deze zeker overwegen. Ik heb alleen nog niet zoveel met de brand… Dat is wel een belangrijke factor bij horloges vind ik

Zozo maar . Ze zijn best mooi, maar +€550 voor een ST19 vind ik wat overdreven.

2 likes

Tgoh die met Breguet numerals is best mooi… maar het blijft een gold-plated ding aangedreven door een Chinees uurwerk, voor 700 euro.

Dat uurwerk draait op -20s/+20s afwijking en heeft slechts 40h power reserve. Om nog maar te zwijgen over de klaarblijkelijke problemen met betrouwbaarheid.
Voelt niet persé als een ‘buy it for life’ aankoop. Beetje de fast fashion van de horloge-wereld dit. Leuk. Voor even.

2 likes

Deel ook deze mening.

De MR01 heeft het Hangzhou CAL5000a Micro-rotor uurwerk (wat ook in horloges terug te vinden is op Aliexpress voor rond de 200 euro) en in de bincompax zit een Seagull ST1901.

Waar kan je terecht wanneer deze uurwerken een service nodig hebben?

Vind deze modellen voor wat ze bieden (en misschien Baltic in het algemeen wel :thinking: ) te duur. Surft nu mee op de hype die ze krijgen, maar eigenlijk weet ik niet of deze beter zijn dan wat Sugess, San Martin,… kan bieden voor de helft (of minder) van de prijs die Baltic vraagt. (Baltic heeft wel betere filmpjes :slight_smile: )

1 like

Als je het geheel even buiten beschouwing laat, …die naam… Hoe dan m ? Baltic ,? :rofl:
Mijn collectie bestaat nu uit 1 Rolex , 3 Breitling’s en 2 Baltics :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Baltic? Dat hebben ze mij destijds voor de aankoop van mijn MR01 bevestigd.

42 uur power reserve is niet ongewoon, het is en blijft ook een micro-rotor waardoor er minder plaats voorzien is voor de hoofdveer. De Miyota 9015 heeft een officiële spreiding van -10 tot +30 seconden / dag, even breed als de Hangzhou dus. Na enkele initiële rapporten over betrouwbaarheid heb is de “storm” intussen al wel even gaan liggen. Voor een splinternieuw binnenwerk niet slecht zou ik zeggen.

Mijn exemplaar loopt in elk geval meer dan prima (op timegrapher +6 seconden / dag) en windt ook prima op zelfs met een nogal bureau gerichte job. Ik ben er erg tevreden mee en je hebt tenminste iets relatiefs uniek voor je geld in plaats van de zoveelste Seiko/Miyota/Sellita aangedreven micro brand :man_shrugging:

2 likes

[quote=“Oldheritage, post:13, topic:484042, full:true”]

Baltic? Dat hebben ze mij destijds voor de aankoop van mijn MR01 bevestigd.

Denk dat de vraag is waar je terecht kan als Baltic niet meer mocht bestaan :thinking:

1 like

Geldt dat niet voor elke micro brand? Mijn lokale horlogemakers werken per definitie niet aan merken waarvan ze geen onderdelen (wijzers, dichtingen, …) kunnen krijgen. Het is niet omdat onderdelen voor het binnenwerk verkrijgbaar zijn, dat de klus klaar is…

Daarnaast is het naakte binnenwerk (zij het zonder de exclusief voor Baltic aangebrachte graveringen) gewoon verkrijgbaar voor +/- €75. Mocht het binnenwerk uit productie gaan of Baltic ermee stoppen en je bent echt gehecht aan je MR01 kun je dus nog een extra exemplaar op de kop tikken voor weinig :+1:

2 likes

Thanks hiervoor Koen, interessante opinie + good to know.

1 like