To start with, the MT59XX inside the watch is the very movement TUDOR solely developed as a prototype to pave the forward for TUDOR’s modern chronograph calibre.
Ik vind het een onwijs mooi horloge! Dat is ook niet zo moeilijk als je het horloge zover inspireert op de modellen van de jaren 70. Inclusief de juiste handset en het zelfs “PRINCE” durft te noemen. Gewoon erkenning geven aan je eigen heritage.
Nu is dit natuurlijk een Only-Watch… een speciale one-off voor een veiling. Maar nu hebben de modellen van Only-Watch wel vaker gediend als basis voor een nieuw commercieel model.
One for Only Watch
Ieder jaar doen iets van 50 horlogemerken mee met een veiling voor het goede doel onder de naam “One for Only Watch”. Zoals de titel al aangeeft moet het een uniek model zijn van het merk. Ik vind het altijd erg interessant om door te modellen heen te bladeren omdat veel van de merken helemaal losso gaan op het ontwerp.
Zover ik het kan nazoeken heeft Tudor vijf keer meegedaan met de veiling. Bij één editie lijkt het model te zijn gebruikt als startpunt voor een daadwerkelijk productiemodel. Of in ieder geval inspiratie! Dat is de Black Bay Ceramic, die in 2019 als “One for Only” is gebruikt en twee jaar later als productiemodel is gelanceerd. Niet te vergeten dat de Ceramic van 2019 al een ‘exhibition / see-through case back’ had, ook 2 jaar voordat Tudor dat heeft gedaan op een productiemodel.
Tudor Heritage Black Bay ONE (One For Only Watch 2015) Tudor Black Bay Bronze (One For Only Watch 2017) Tudor Black Bay Ceramic (One For Only Watch 2019) Tudor Black Bay Ceramic 2021 Tudor Black Bay GMT (One For Only Watch 2021)
Die zwart met goud combi, met een toefje rood… heerlijk De wijzerplaat is ook lekker clean aan de rechterkant. Ben benieuwd wat deze gaat opleveren bij de veiling!
Heel gaaf en denk dat deze zeker in de smaak zal vallen bij de meeste. Ben alleen bang dat het niet tot een productiemodel gaat komen gezien de focus groep van Tudor toch een ander segment is. Indien dit toch gerealiseerd wordt, wat zou de price point zijn? De goude blackbay is al 17k en Rolex gouden sport horloges zijn ongeveer 40k. Tussen 17k en 40k kunnen aardig wat mooie exemplaren gekocht worden van meerdere gerenommeerde merken. Ben benieuwd.